Gå til innhold

WEBSERVER hjelp! Konfigurasjon for å peke domenet til webserveren min.

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har nylig installert server 2012 og satt opp mainserveren som en domene kontroller. Jeg har så installert en virtuell maskin som jeg har satt opp som webserver. Jeg har 2 problemer med webserveren på den virtuelle maskinen. Jeg får ikke tilgang til den fra ekstern ip http://wanip, men får selvfølgelig kontakt ved å bruke min lokale ip http://lokalip. Jeg klarer heller ikke å få www.mitdomene.com til å peke til min webserver. Jeg klarer å få kontakt med webserveren på http://wanip når jeg setter opp en webserver på mainserveren min, men ikke når jeg setter opp webserver på den virtuelle maskinen. Her er det vel dns kunnskapene som kommer inn!

Men når jeg omsider får dette til med litt hjelp fra dere, så mangler det neste. Hvordan konfigurere serveren til å svare på www.mitdomene.com? Jeg har satt opp dns peker på domeneshop til min wan ip, men her stopper det :/

Any1?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du må jo eventuelt åpne opp portene i ruteren og portforwarde til IP adressen til den virtuelle serveren.

Det gjøres i NAT på ruteren.

Så må du jo endre A records til din internett IP på domenet, eller bruke en tjeneste som oppdaterer dynamisk om du ikke har fast IP fra din leverandør.

Lenke til kommentar

Du må jo eventuelt åpne opp portene i ruteren og portforwarde til IP adressen til den virtuelle serveren.

Det gjøres i NAT på ruteren.

Så må du jo endre A records til din internett IP på domenet, eller bruke en tjeneste som oppdaterer dynamisk om du ikke har fast IP fra din leverandør.

Alt dette er gjort. Porten er åpnet i ruter og jeg får tilgang til serveren fra utsiden når webserveren er satt opp på den fysiske serveren(mainserveren), men ikke når jeg har setter den virtuelle maskinen/serveren som webserver, selv om jeg har satt port 80 til å peke på den virtuelle maskinens ip. Her må vel noe konfigureres for at det skal fungere?

På domeneshop har jeg satt opp en dns peker til min internett ip, men her også må du vel konfigurere serveren noe for at det skal fungere.

Lenke til kommentar

Skulle ha fungert i prinsippet det du beskriver. Jeg satt opp en web server med Windows 2012 Standard bare for noen uker siden, og gjorde ikke noe annet enn å installere IIS, og så sette i ruteren at de og de portene går mot IP adressen til serveren.

Du snakker om at webserveren er virtuell, hvilket program bruker du til å lage virtuelle servere?

Kanskje det er noen nettverksinnstillinger der, mer enn det er på selve serveren?

Lenke til kommentar

Jeg har installert hyper v på den fysiske serveren og så laget en virtuell maskin som webserveren kjører på. Det er jo for å skille alle serverene så ikke alt av servere kjører på en maskin. Men fikk du peket domenet ditt til webserveren da?

Lenke til kommentar

Jeg har i flere år kjørt det oppsettet du snakker om. Har en "stor" server med 32 GB RAM som jeg kjører en rekke virtuelle pcer på. Der en av dem er en webserver.

Her hjemme byttet jeg over til Linux (CentOS) i fjor på webserveren, men Windows har alltid fungert med IIS og domenet, hjemmesider og FTP.

Windows 2012 Serveren jeg satt opp nylig er en fysisk server som står hos min mor, men den fungerer jo helt perfekt som en webserver den også.

Du har brukt nettverksinnstillinger på den virtuelle pcen som gjør slik at den får sin helt egne IP og bruker samme DNS og Gateway som hovedserveren? OG du er sikker på at IP en forskjellig på den virtuelle og hovedpcen?

Lenke til kommentar

Men som sagt så får jeg kontakt på min eksterne ip når webserveren installeres på den fysiske mainserveren. Er det konfigurasjonene på domenekontrolleren på mainserveren som gjør at dette ikke går da? Fordi den virtuelle serveren er jo knyttet opp i domenet som styres av mainserveren.

Lenke til kommentar

Det du burde gjøre er å dedikere egen nettverksport på serveren din for webservere slik at den koblet direkte til nettet.

Så åpne port 80 mot ip-en ;) Ikke bra at du lar webserveren gå på samme port som selve host-maskinen er tilkoblet nettet på.

Lenke til kommentar

Det du burde gjøre er å dedikere egen nettverksport på serveren din for webservere slik at den koblet direkte til nettet.

Så åpne port 80 mot ip-en ;) Ikke bra at du lar webserveren gå på samme port som selve host-maskinen er tilkoblet nettet på.

Så du sier at jeg skal bruke en av de 3 ledige portene på serveren og kobble den til ruteren? Er bare 4 porter der :/ Men den virtuelle switchen serveren har generert burde vel funke?

Endret av kNuDs3n
Lenke til kommentar

Kanskje et litt dumt spørsmål, men har du sjekket at brannmuren på den virtuelle serveren er av/åpnet?

Husk at det er forskjellige soner for internt/ekstern trafikk.

By default så har jeg aldri gjort det på webserveren med port 80, det har alltid funket. Og det gjør det og, men ikke på den virtuelle.

Lenke til kommentar

Bare et dumt spørsmål, men du har ikke brukt samme domene på domeneserveren din som det som du prøver å bruke webserveren til?

Altså du har mittdomene.no hos domeneshop og det er mittdomene.no du skal bruke på webserveren.

Men på domenekontrolleren din har du også brukt mittdomene.no?

Lenke til kommentar

Bare et dumt spørsmål, men du har ikke brukt samme domene på domeneserveren din som det som du prøver å bruke webserveren til?

Altså du har mittdomene.no hos domeneshop og det er mittdomene.no du skal bruke på webserveren.

Men på domenekontrolleren din har du også brukt mittdomene.no?

Det var ikke så dumt spørsmål. Jeg er relativt fersk i servermiljøet, så her kan det jo ligge noe. Altså, jeg har satt opp mainserveren min som domenekontroller, og da har jeg bare laget et random domene navn som da blir domenenavn.local. Så har jeg knyttet den virtuelle serveren opp mot dette domenet. Men dette har vel ikke noe å si på om at jeg skal få kontakt med webserveren fra utsiden? Dette har vel med at jeg skal kunne skrive inn www.mittdomene.com i nettleseren for så og komme videre til min webserver?

Lenke til kommentar

Nei da har nok ikke domenet noe å si. - Det som kan skape problemer er hvis du bruker mittdomene.com som domene på domenekontrolleren - da måtte du satt det opp som delt domene med zone transfer for at det skulle virke.

-Men, apropos det - får du pinget serverens offisielle IP fra utsiden? - Og hva får du opp hvis du går inn på IP'en i nettleseren?

-Peker du bare om port-forwardingen i brannmur mellom serverne, eller har du to offisielle iper?

-Hva står som gateway og dns på den virtuelle serveren? - Hvis denne peker til domenekontrolleren så må du ha dns-forwarding på denne.

Endret av kjetilkl
Lenke til kommentar

Nei da har nok ikke domenet noe å si. - Det som kan skape problemer er hvis du bruker mittdomene.com som domene på domenekontrolleren - da måtte du satt det opp som delt domene med zone transfer for at det skulle virke.

-Men, apropos det - får du pinget serverens offisielle IP fra utsiden? - Og hva får du opp hvis du går inn på IP'en i nettleseren?

-Peker du bare om port-forwardingen i brannmur mellom serverne, eller har du to offisielle iper?

-Hva står som gateway og dns på den virtuelle serveren? - Hvis denne peker til domenekontrolleren så må du ha dns-forwarding på denne.

Jeg får ikke pinget ip'en min fra utsiden, men ping replay er jo blokkert som standard i firewall. Har kun en ekstern ip her hjemme. Jeg peker port 80 fra ruter til wbserveren sin ip adresse, og kun den.

Jeg har lagt ved bilder.

post-283831-0-18684700-1368727317_thumb.jpg

post-283831-0-75013700-1368727317_thumb.gif

post-283831-0-21635000-1368728471_thumb.jpg

Endret av kNuDs3n
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...