xtyfoonx Skrevet 15. mai 2013 Del Skrevet 15. mai 2013 Jeg er ny i bransjen med data og slikt , men et ord jeg hører mye når jeg spør hvilken pc jeg bør ha og slikt er om jeg skal overklokke. Hva er forskjellen på en overklokket pc og en som ikke er det? Lenke til kommentar
anonymus94 Skrevet 15. mai 2013 Del Skrevet 15. mai 2013 Overklokking skjer ved å øke ytelsen på CPUen til datamaskinen for bedre ytelse. Krever helst at du har noe annet enn standard cpu kjøler som følger med. Lenke til kommentar
Andey- Skrevet 15. mai 2013 Del Skrevet 15. mai 2013 Nå gjelder ikke dette kun CPU, men også GPU. Å overklokke vil si å få mer ytelse, hvor en da primært øker gitte verdier, som er høyere enn hva som er satt fra fabrikk/produsent. Ved overklokking så øker en belastningen på komponentene, og derav vil det avgi mer varme, som igjen betyr at en trenger kraftigere kjøling - være seg CPU som GPU. 1 Lenke til kommentar
anonymus94 Skrevet 15. mai 2013 Del Skrevet 15. mai 2013 Nå gjelder ikke dette kun CPU, men også GPU. Å overklokke vil si å få mer ytelse, hvor en da primært øker gitte verdier, som er høyere enn hva som er satt fra fabrikk/produsent. Ved overklokking så øker en belastningen på komponentene, og derav vil det avgi mer varme, som igjen betyr at en trenger kraftigere kjøling - være seg CPU som GPU. Mye bedre skrevet! Lenke til kommentar
BadCat Skrevet 15. mai 2013 Del Skrevet 15. mai 2013 (endret) Overklokking forlenger e-penisen. Som regel gir dagens utstyr nok ytelse ut av boksen pga diminishing returns ved manglende skalering over en viss frekvensterskel, i tillegg til automatiske turbo-funksjoner, slik at overklokking ikke er nødvendig. Overklokking var nyttig i gamle dager når selskapene krevde at man betalte premium for prosessorer og grafikkort med brukbar ytelse. I dag kan man komme langt på vei ut av boksen ved å legge 1500 kr i komponenten enten det er prosessor eller grafikkort. Aktive spillere kan dra nytte av et grafikkort til 3k, feks GTX 670 men majoriteten kommer helt i mål med en i5 3570K til drøye 1500kr. Endret 15. mai 2013 av BadCat 3 Lenke til kommentar
xtyfoonx Skrevet 15. mai 2013 Forfatter Del Skrevet 15. mai 2013 Nå gjelder ikke dette kun CPU, men også GPU. Å overklokke vil si å få mer ytelse, hvor en da primært øker gitte verdier, som er høyere enn hva som er satt fra fabrikk/produsent. Ved overklokking så øker en belastningen på komponentene, og derav vil det avgi mer varme, som igjen betyr at en trenger kraftigere kjøling - være seg CPU som GPU. er det mulighet for å få overklokket med en slik build? : Overklokking forlenger e-penisen. Som regel gir dagens utstyr nok ytelse ut av boksen pga diminishing returns ved manglende skalering over en viss frekvensterskel, i tillegg til automatiske turbo-funksjoner, slik at overklokking ikke er nødvendig. Overklokking var nyttig i gamle dager når selskapene krevde at man betalte premium for prosessorer og grafikkort med brukbar ytelse. I dag kan man komme langt på vei ut av boksen ved å legge 1500 kr i komponenten enten det er prosessor eller grafikkort. Aktive spillere kan dra nytte av et grafikkort til 3k, feks GTX 670 men majoriteten kommer helt i mål med en i5 3570K til drøye 1500kr. er det mulig for overklokking med min build? Overklokking skjer ved å øke ytelsen på CPUen til datamaskinen for bedre ytelse. Krever helst at du har noe annet enn standard cpu kjøler som følger med. er det mulig for overklokking med min build? Lenke til kommentar
BadCat Skrevet 15. mai 2013 Del Skrevet 15. mai 2013 (endret) Jepp, dersom du koster på deg en grei tårnkjøler til prosessoren. Platinum-sertifisert PSU er også verd å vurdere. Fractaø Design har en Platinum PSU til en tusenkrone. Endret 15. mai 2013 av BadCat Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 15. mai 2013 Del Skrevet 15. mai 2013 Mye bedre skrevet! Akkurat som å tune en bil slik at den får flere hestekrefter Mere= gøyere 1 Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 15. mai 2013 Del Skrevet 15. mai 2013 Overklokking forlenger e-penisen. Som regel gir dagens utstyr nok ytelse ut av boksen pga diminishing returns ved manglende skalering over en viss frekvensterskel, i tillegg til automatiske turbo-funksjoner, slik at overklokking ikke er nødvendig. Overklokking var nyttig i gamle dager når selskapene krevde at man betalte premium for prosessorer og grafikkort med brukbar ytelse. I dag kan man komme langt på vei ut av boksen ved å legge 1500 kr i komponenten enten det er prosessor eller grafikkort. Aktive spillere kan dra nytte av et grafikkort til 3k, feks GTX 670 men majoriteten kommer helt i mål med en i5 3570K til drøye 1500kr. Når man går fra 65fps til 92 fps i et spill ved å bare overklokke cpu, så vil jeg si at det er nødvendig. Men for all del, noen gidder ikkje å stresse og det skjønner jeg. Jeg har det samme forholdet mot biler. Altså gidder ikkje å stresse. Stock car ftw Lenke til kommentar
BadCat Skrevet 16. mai 2013 Del Skrevet 16. mai 2013 Overklokking har fremdeles noe for seg men man har ikke samme gevinsten som før 2006-2008 hvor man hadde sjanseløs ytelse uten. I perioden 1993-2003 hadde man stort sett en sørgelig ytelse med mindre man overklokket eller kjøpte en prosessor opp i stigen. I 1998 hadde man feks grei ytelse med en Pentium II 450 Mhz, men en fattig student hadde kajskje ikke råd til mer enn én Celeron 300A som ved hjelp av overklokking gav tilsvarende ytelse til en lavere kostnad. I dag har de fleste råd til en i5 3570K og for de aller fleste virker den like godt ut av boksen til praktisk bruk som om man hadde kjøpt i7 3770K, i7 3930K eller i7 970X. Dette var ikke mulig noen år tilbake og da måtte man ut med 2-3 ganger kostnaden til en i5 3570K for å få noe som dugde ut av boksen. Det er spill som ikke skalerer mer enn 15-20% mellom en prosessor til 800 kr og en til 8k og da forlenger overklokkingen stort sett e-penisen siden det ikke gir en praktisk forskjell av betydning. Jeg har langt på vei gått fra å ønske jo mer ytelse desto bedre, til å ønske nok ytelse med lavest mulig effektbruk. Lenke til kommentar
citation Skrevet 17. mai 2013 Del Skrevet 17. mai 2013 (endret) Disse oveklokkerene er noen galninger! wink Endret 17. mai 2013 av citation Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå