Gå til innhold

En verden uten religion


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Inkompetente barn med null innsikt i hverken nåtidens samfunn eller historie... Trist å se.

 

Så bra at vi da kan få en stødig fars-figur i deg, som med sitt hovmod gir klart utrykk for at han vet hva han snakker om. Dette kan bli lærerikt.

 

Religion er ikke skyld i kriger. Landområder, naturressurser og maktbalanse er årsakene til kriger, både i dag og gjennom verdenshistorien.

 

Det å si at religion ikke er skyld i, samt grunnlaget for, mange kriger er forbi absurd.

 

Selvfølgelig inkluderer kriger startet av religion både kamp om landområder, naturresurser og maktbalanse. Klarer du å finne en krig der noe av dette ikke er en del av taktikken? Det betyr ikke at det alene alltid er utløsende årsak for at kriger starter.

 

En av mange kilder om saken:

 

http://en.wikipedia....i/Religious_war

 

Grunnen til at religion eksisterer er at vi mennesker trenger troen på noe som er større enn oss selv. Den trangen har vi fortsatt. Før gikk man til Jomfru Maria, nå går man til psykolog. De har samme effekten, nemlig å få deg til å åpne sinnet. Det er bare at psykologer er mer aksepterte i dagens samfunn.

 

Åpne sinnet ved hjelp av organisert religion? Jeg gleder meg til din lengre utbrodering rundt dette.

 

Religion har hatt en så utrolig stor betydning for hele verden. Uten religion ville vi ha ligget flere hundre år bak der vi er i dag teknologisk sett. Religion er så mye mer enn bare Gud og Jesus og diverse engler, og jeg anbefaler folk å sette seg litt mer inn i religionsspørsmålet før man svarer på debatter og dikusjoner om emnet. Følg med på skolen og husk at historie ikke bare er pugging av årstall.

 

Jeg ser enda mer frem til din utredning om akkurat dette. Jeg er klar over og enig i religion, som institusjon, sin positive påvirkning på utviklingen før 1600-tallet, men som livvsyn ser jeg ikke at den har bidratt til noe spesiell fremgang. Der har den vel mer stagnert fremgangen enn den har bidratt hvis man ser igjennom noen hundre år tilbake i tid. Se også bare på f.eks. USA i dag i forhold til Kreasjonisme.

 

At den likevel fikk i gang en utvikling gjennom misjonering, skole, forskning, systematisering etc. i den vestlige verden er det liten tvil om, men om vi likevel ville klart dette ved å forenes gjennom noe annet vites ikke, men kan heller ikke benektes. Kina klarte seg vel greit for 2000 år siden uten noe organisert form for religion?

 

Jeg gleder meg uansett spesielt til din forklaring på hvordan religion er direkte årsak til den industrielle revolusjonen.

 

Jeg skal se om jeg får skrevet et mer detaljert innlegg i morgen, men jeg merker at jeg er trøtt og må komme meg i seng.

 

Jeg ser frem til mye ny lærdom!

 

 

Edit: skrivefeil.

Endret av LiamH
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...