Gå til innhold

En verden uten religion


Anbefalte innlegg

Hvordan blir en verden uten religion?

 

Er det slik som John Lennon sier:

"Imagine there's no countries

It isn't hard to do

Nothing to kill or die for

And no religion too

Imagine all the people living life in peace"

 

Eller gjør religion verden til et bedre sted å leve? I så fall hvorfor?

 

(Hvis en lignende tråd finnes, bare lukk den og henvis meg videre.)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Personlig tror jeg det blir en bedre verden.

Ikke på grunn av at alle som er religiøse gjør noe galt, men heller på grunn av alt det gale dem få personene gjør i guds navn. Det er jo også religioner som ikke engang har noen gud, f.esk religion til Gandi. Er ingen ting feil med den, ikke engang overtroisk har jeg forstått religion korrekt.

 

Det som idag kommer positivt fra religion kunne vi like greit gjort uten.

Endret av ANONIII
  • Liker 1
Lenke til kommentar

“Religion is an insult to human dignity. With or without it, you'd have good people doing good things and evil people doing bad things, but for good people to do bad things, it takes religion.”

-Steven Weinberg

 

Altså, religion gir folk tillatelse til å oppføre seg idiotisk. Idioter vil selvfølgelig alltid finne en måte å være idiotiske på - men religion gjør 90% av menneskeheten som ellers ville vært ganske normale - til hvertfall midlertidige idioter flere ganger i uken.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Jeg tror den hadde blitt veldig mye bedre.

  • Mye mindre krig,
  • Mer fornuft og mindre motstand på realiteter som f.eks. evolusjonsteorien
  • Mer forenede kulturer
  • Ingen kjemper om hvem som har rett angående noe de egengtlig ikke vet noe om og som har skjedd for flere tusen år siden
  • Mennesket må ta 100% ansvar for eget liv og egne valg
  • Folk lener seg på vitenskap fremfor overtro
  • Vi kjemper hardere som menneskehet for å finne ut det vi ikke vet fremfor å fylle tomrommene med guder
  • Mennesket verdsetter livet mer fordi vi vet vi skal dø, fremfor illusjonen om å leve evig
  • Man må gjøre rede for seg selv, fremfor å gjemme seg bak usynlige ledere

Det var det jeg kom på i farten...

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Hva skal vi da bruke alle kirkene til? Jeg sier kino eller bowlinghall!

Det er vel allerede en del kirker som brukes til bl.a. konserter, jeg veit i alle fall at Nidarosdomen brukes til det.

Ellers ser jeg ingenting feil med å fortsette å bruke dem til bryllup og begravelser, tenk om kirkene kunne brukes til slike formål uten at det hadde noe med religion å gjøre.

 

Stiller meg i rekken for de som mener verden ville vært et bedre sted uten religion, det ville vært en verden der folk godtok at vi ikke veit alt, kanskje de som jobber med å finne ut mer om verden rundt oss ville få mer oppmerksomhet og samfunnet generelt kunne bli mer opptatt av å finne ut hva som stemmer, i stedet for å sloss for sin egen overbevisning uten å egentlig kunne bevise den.

Lenke til kommentar

Må vel egentlig nevnes at statestikk viser at hvor mindre av landets innbyggere er religiøse øker levestandard.

Bare for å passe på at vi ikke går i samme felle som mange religiøse ved å påstå ting uten å ha noen bevis for det: Kan du vise til noen slik statistikk? :)

Bare å sammenligne vold og krig i Norge som er ett lite religiøst land med ett land i midtøsten som svært religiøst :)

Dessverre er det nok ikke et helt problemfritt bevis for at verden blir bedre uten religion, det er mange faktorer som spiller inn bl.a. er folketettheten i Norge er veldig mye lavere og tilgangen på rent vann veldig mye bedre.

Endret av Thorbear
Lenke til kommentar

Bare for å passe på at vi ikke går i samme felle som mange religiøse ved å påstå ting uten å ha noen bevis for det: Kan du vise til noen slik statistikk? :)

 

Dessverre er det nok ikke et helt problemfritt bevis for at verden blir bedre uten religion, det er mange faktorer som spiller inn bl.a. er folketettheten i Norge er veldig mye lavere og tilgangen på rent vann veldig mye bedre.

Ta Tyskland som eksempel da =)
Lenke til kommentar

Inkompetente barn med null innsikt i hverken nåtidens samfunn eller historie... Trist å se.

 

Religion er ikke skyld i kriger. Landområder, naturressurser og maktbalanse er årsakene til kriger, både i dag og gjennom verdenshistorien.

 

Grunnen til at religion eksisterer er at vi mennesker trenger troen på noe som er større enn oss selv. Den trangen har vi fortsatt. Før gikk man til Jomfru Maria, nå går man til psykolog. De har samme effekten, nemlig å få deg til å åpne sinnet. Det er bare at psykologer er mer aksepterte i dagens samfunn.

 

Religion har hatt en så utrolig stor betydning for hele verden. Uten religion ville vi ha ligget flere hundre år bak der vi er i dag teknologisk sett. Religion er så mye mer enn bare Gud og Jesus og diverse engler, og jeg anbefaler folk å sette seg litt mer inn i religionsspørsmålet før man svarer på debatter og dikusjoner om emnet. Følg med på skolen og husk at historie ikke bare er pugging av årstall.

 

Jeg skal se om jeg får skrevet et mer detaljert innlegg i morgen, men jeg merker at jeg er trøtt og må komme meg i seng.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Inkompetente barn med null innsikt i hverken nåtidens samfunn eller historie... Trist å se.

 

Religion er ikke skyld i kriger. Landområder, naturressurser og maktbalanse er årsakene til kriger, både i dag og gjennom verdenshistorien.

 

Grunnen til at religion eksisterer er at vi mennesker trenger troen på noe som er større enn oss selv. Den trangen har vi fortsatt. Før gikk man til Jomfru Maria, nå går man til psykolog. De har samme effekten, nemlig å få deg til å åpne sinnet. Det er bare at psykologer er mer aksepterte i dagens samfunn.

 

Religion har hatt en så utrolig stor betydning for hele verden. Uten religion ville vi ha ligget flere hundre år bak der vi er i dag teknologisk sett. Religion er så mye mer enn bare Gud og Jesus og diverse engler, og jeg anbefaler folk å sette seg litt mer inn i religionsspørsmålet før man svarer på debatter og dikusjoner om emnet. Følg med på skolen og husk at historie ikke bare er pugging av årstall.

 

Jeg skal se om jeg får skrevet et mer detaljert innlegg i morgen, men jeg merker at jeg er trøtt og må komme meg i seng.

 

Skriv i vei, alle synspunkter er velkomne, men mitt syn er at religion er totalt akterutseilt, overflødig og direkte hemmende for menneskeheten. Dette er noe vi burde lagt av oss for leeeeeeenge siden.

Lenke til kommentar
snip

Samme hva religion har gjort med oss igjennom tiden, betyr ikke det at det er sant eller at vi trenger det i dagens samfunn.

 

Hvis man tror på bibelen må man tro på religiøse kriger, dem står skrevet i bibelen.

Men vi vet også at i dagens samfunn er religion grunn til mye unødvending blod, som selvmordbomber og annet tull.

Lenke til kommentar

Det blir litt for enkelt å si om verden blir bedre eller ikke, synes jeg. Dette er så sykt komplekst, og det er mange ting som spiller inn. Men hvis jeg skulle svare ja eller nei, ville jeg sagt nei. Jeg tror at religion er skyldebøtta for mange gjerninger som mennesker ville gjort uansett.

Lenke til kommentar

Det blir litt for enkelt å si om verden blir bedre eller ikke, synes jeg. Dette er så sykt komplekst, og det er mange ting som spiller inn. Men hvis jeg skulle svare ja eller nei, ville jeg sagt nei.

Selvfølgelig er det mange ting som spiller inn, som politikk foreksempel, som sammen med religion har gjort like mye dumt og forledet folk til å tro på noe som heller ikke støttes av fakta... Så vi må nok ha et oppgjør med politikk og landegrenser og slikt også...

 

Jeg tror at religion er skyldebøtta for mange gjerninger som mennesker ville gjort uansett.

Nei, fordi det meste av det som gjøres og mener og praktiseres i religiøst visvas ikke er forenelig med det virkelige livet, med vår natur eller med naturen i serledeshet. Religiøse doktriner, ihvertfall i de største (kristendom og islam), er i utgangspunktet intolerante og hatefulle, for de fordrer faktisk, på tvers av at vi vet vi er forskjellige og liker forskjellige ting, altså på tvers avvår natur og ulikheter, at alle skal opptre sånn og sånn og la seg styre av gudegitte regler og lover gitt av en fantasigud som ingen noensinne har klart å klore frem et eneste bevis for.... Det blir jo ikke dummere enn dette...

 

Slike innbilte "ensrettninger", der alt i bunn og grunn bunner ut i en gudfryktig ryggpissing av en eller annen av disse innbilte gudene, vil alltid oppfordre til intoleranse ovenfor de som ikke klarer å innrette seg i disse høyst unaturlige lovene og reglene som et eller annet kålhode klarte å klore ned for lenge siden og det som følger da, for liksom å få vedkommende til å forstå at vedkommende må følge disse "gudegitte" lovene og reglene, er hat... Religion er i bunn og grunn fremmedgjøring, intoleranse og hat til alle som ikke lever etter de samme regler og lover og tror som den religiøse gruppen gjør. Man trenger bare å se på kristendom alene for å se den intoleransen, fremmedgjøringen og hatet, for ikke engang mellom de 40 000 grupperingene som i dag finnes i kristendom alene er det annet enn mistro og fremmedgjøring, intolerasne og hat og dette skal liksom lage fred og fordragelighet? In my ass....

 

Flere hundre tusen mennesker har har død i årenes løp i kriger utkjempet mellom den katolske kristne guden og den protestantiske kristne guden, begge med den samme bibelen, men på grunn av forskjellig tolkning måtte disse menneskene dø.... Blir jo ikke dummere enn dette, der folk dreper hverandre over ubekreftede påstander... :no:

 

Kvitter vi oss med religion, eller anser religion for hva det er, nemlig ubekreftede påstander uten hold i hverken viten eller kunnskap, så avsluttes en lang og fæl era med intoleranse, hat og undertrykkning og verden vil garantert bli et bedre sted for alle å bo!!! Garantert!!! Religion er fordummende, det er bare å lese noen av de sinnsvake innleggene som enkelte religiøse kulehoder her inne klarer å skrive det, eller klikke deg bort på verdidebatt.no og kikke litt på hva enkelte religiøse ignoranter klarer å få vrengt ut av seg på grunn av det de tror på. De fleste av dem forstår ikke at det er hat, intoleranse og undertrykkning de bedriver engang der de gjør sitt mest ignorante beste for å trykke jødeliket opp i ræva på folk!!!

 

De har overhodet ingen forståelse av vår natur, alt de krever, ja de krever, er at alle skal følge de samme stupide og idiotiske jernalder regler som de selv er ignorante nok til å følge og gjøres ikke det, vel, da kommer hatet og intoleransen til sin rett... I god religiøs ånd.

 

Så nei, fjern religion og du har gitt mennesker frihet fra en ignoranse som har ridd menneskeheten i alt for lang tid! Ekte frihet, ikke innbilt frihet under et tankediktatur folk lider under, der tilbedelse er friheten du innbilles til å ha....

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...