Tollari Skrevet 15. mai 2013 Del Skrevet 15. mai 2013 det er nok alle enige i, men hvorfor i all verden kan de (les: romfolka) ikke ta denne demonstrasjonen i hjemlandene deres? http://www.dagbladet.no/2013/05/15/nyheter/romfolk/innenriks/politikk/tigging/27187476/ Har man ikke opparbeidet seg sosiale rettigheter, kan man i utgangspunktet ikke kreve noe som helst. Dette gjelder tross alt alle, så hvorfor skal de få særbehandling? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234 Skrevet 15. mai 2013 Del Skrevet 15. mai 2013 (endret) De kan da lage liv med sin musikk og dans. De hadde også noen nydelige unge jenter da jeg var ung. Det er vel ukorrket i dag å omtale dem som mørke, mystiske, sensuelle sigøynerjenter. Det er nok et svært ømtålelig tema. Politiets beklagelse overfor jødene etter 70 år. Har rom folket fått den samme beklagelsen? Kan det være slik at vi skylder dem noe? Endret 15. mai 2013 av Slettet+9871234 Lenke til kommentar
Fasces Skrevet 15. mai 2013 Del Skrevet 15. mai 2013 Jeg forstår ikke dette. De er ikke norske statsborgere... skal norske turister komme pengelens nedover Europa og demonstrere for gratis hotell? 2 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234 Skrevet 15. mai 2013 Del Skrevet 15. mai 2013 (endret) Det er da bare å prøve. Trine Skei Grande ønsker deg sikkert god tur sammen med Carl I. Hagen Endret 15. mai 2013 av Slettet+9871234 Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 15. mai 2013 Del Skrevet 15. mai 2013 Opparbeide seg? Jeg ser ikke at man stiller det samme kravet til andre grupper om at man må ha opparbeidet seg rettigheter, ikke til norske statsborgere eller øvrige. 1 Lenke til kommentar
Gloria Skrevet 15. mai 2013 Del Skrevet 15. mai 2013 De utnytter vår dumsnillhet. Uheldigvis er det noen som biter på Lenke til kommentar
Fasces Skrevet 15. mai 2013 Del Skrevet 15. mai 2013 (endret) Det er da bare å prøve. Litt i frekkeste laget for min smak, tror jeg blir hjemme. Endret 15. mai 2013 av Fasces Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234 Skrevet 15. mai 2013 Del Skrevet 15. mai 2013 (endret) Carl I. Hagen sa at det var bare å sette dem på første buss hjem om de ikke hadde til livets opphold. Trine Skei Grande som snakker til dem i stedet for om dem, ba Hagen sette seg på en buss nedover Europa for å se hvordan rom folket har det. Mange av dem er arbeidsledige bønder som vil jobbe. Man kan jo spørre hvorfor er noen av dem arbeidsledige bønder? Er det fordi de blir utkonkurrert av et effektivt, liberalistisk og mekanisert EU landbruk? Har Norge et historisk ansvar? Endret 15. mai 2013 av Slettet+9871234 Lenke til kommentar
Fasces Skrevet 15. mai 2013 Del Skrevet 15. mai 2013 Carl I. Hagen sa at det var bare å sette dem på første buss hjem om de ikke hadde til livets opphold. Trine Skei Grande som snakker til dem i stedet for om dem, ba Hagen sette seg på en buss nedover Europa for å se hvordan rom folket har det. Mange av dem er arbeidsledige bønder som vil jobbe. Man kan jo spørre hvorfor er noen av dem arbeidsledige bønder? Er det fordi de blir utkonkurrert av et effektivt, liberalistisk og mekanisert EU landbruk? Har Norge et historisk ansvar? Det er et godt spørsmål, men jeg tviler sterkt på at Norge har noe historisk ansvar. Alt i alt har vi få svin på skogen, med tanke på at dette riket tross alt var Europas skithaug frem til relativt nylig. Ellers like jeg ikke tanken om at synd går i arv. Så vidt jeg har forstått, sendes en god del penger ut av landet for å hjelpe romfolket? Dersom det er en ren samvittighet som er målet, tror jeg vi allerede er ganske godt i mål (selv om vi kanskje ikke vet med nøyaktighet hvorhen disse pengene havner?). Jeg var spesielt interessert i denne artikkelen i dagbladet: http://www.dagbladet...ania/27003902/. En veldig appellerende, sensasjonell overskrift. Grattis til dabladet. Uansett, ta som tankeeksperiment at denne damen ikke er fullstendig kokos, og har jobbet såpass lenge, tett på romfolket. Dersom det er slik at det er de sterke som sitter i posisjon til å komme og tjene ganske så gode penger, vil jeg si at den relativt uspiselig Karl Ivar sin løsning ikke er all verdens dårlig. Noe måtte uansett blitt gjort i forhold til Schengen-avtalen, samt norsk grensekontroll. Vi kunne alltids forsøkt å pakke alle de fire eller så milliardene mennesker som lever i relativ nød inn på vårt lille areal. Antakelig skulle det ikke stort mer til enn noen få millioner og et par uker før folk fleste hadde blitt like misantropiske som meg. Det er bare å glemme å redde verden. Har du noe fint, hold godt fast i det så lenge det varer. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234 Skrevet 15. mai 2013 Del Skrevet 15. mai 2013 Jeg personlig vil via skatteseddelen støtte romfolket med 100 - 200 kroner i året og da til internat og skole for hjemløse barn. Lenke til kommentar
herzeleid Skrevet 15. mai 2013 Del Skrevet 15. mai 2013 Jeg personlig vil via skatteseddelen støtte romfolket med 100 - 200 kroner i året og da til internat og skole for hjemløse barn. Du står helt fritt til å donere de penger du måtte ønske Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234 Skrevet 15. mai 2013 Del Skrevet 15. mai 2013 Du står helt fritt til å donere de penger du måtte ønske Det var ikke det jeg sa. Jeg vil vite hva pengene går til. Jeg støtter årlig Leger uten grenser. Vet du om en tilsvarende organisasjon som gjør det jeg skrev om ovenfor for romfolket? Hvis ikke anser jeg ditt svar som kverulering. Lenke til kommentar
Tollari Skrevet 15. mai 2013 Forfatter Del Skrevet 15. mai 2013 De kan da lage liv med sin musikk og dans. De hadde også noen nydelige unge jenter da jeg var ung. Det er vel ukorrket i dag å omtale dem som mørke, mystiske, sensuelle sigøynerjenter. Det er nok et svært ømtålelig tema. Politiets beklagelse overfor jødene etter 70 år. Har rom folket fått den samme beklagelsen? Kan det være slik at vi skylder dem noe? Norge bevilger mange millioner kroner i EØS-midler for å bedre romfolkas levevilkår i deres hjemland. Hva mer kan Norge gjøre? Det er Romania, Bulgaria eller andre land hvor de er statsborgere sitt hovedansvar til å bruke pengene og forsørge deres egne. Hadde de faktisk gjort det ville romfolka hatt et mye bedre liv. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234 Skrevet 15. mai 2013 Del Skrevet 15. mai 2013 Norge bevilger mange millioner kroner i EØS-midler for å bedre romfolkas levevilkår i deres hjemland. Hva mer kan Norge gjøre? Det er Romania, Bulgaria eller andre land hvor de er statsborgere sitt hovedansvar til å bruke pengene og forsørge deres egne. Hadde de faktisk gjort det ville romfolka hatt et mye bedre liv. Jeg vet det, men jeg er usikker på om Beløpet er stort nok. Beløpet er målrettet nok. Skal jeg være personlig, ville jeg foretrukket skoler med internat for hjemløse barn. Studenter også. Lenke til kommentar
Tollari Skrevet 15. mai 2013 Forfatter Del Skrevet 15. mai 2013 Opparbeide seg? Jeg ser ikke at man stiller det samme kravet til andre grupper om at man må ha opparbeidet seg rettigheter, ikke til norske statsborgere eller øvrige. Man stiller det til EU/EØS-borgere og andre innvandrere. Uten arbeid får man ikke registreringsbevis/oppholdstillatelse/visum. Uten de sist nevnte dokumentene (avhengig av vedkommendes opprinnelsesland) får man ikke p-nummer som er viktig for å få bostedsadresse, bankkonto, skattekort, medlemsskap i Folketrygden ++. Lenke til kommentar
Tollari Skrevet 15. mai 2013 Forfatter Del Skrevet 15. mai 2013 Jeg vet det, men jeg er usikker på om Beløpet er stort nok. Beløpet er målrettet nok. Skal jeg være personlig, ville jeg foretrukket skoler med internat for hjemløse barn. Studenter også. Om 1: Det kommer nok an på hvor mange andre land det er som også bevilger penger til samme formål, ikke minst hvor mye det er. Samlet sett tror jeg bevilger EU massevis av penger. Spørsmål er bare om den politiske viljen i de nevnte landene er tilstede. Om 2: Det blir nok et sosionomisk samfunnsproblem som må løses på internasjonalt nivå. Jeg mener at EU skal utøve sterkere politisk press på rumenske og bulgariske myndigheter til å rydde opp i sosialsystemet deres, slik at romfolka ikke havner i denne situasjonen i utgangspunktet. Om 3 og 4: Det kan være en god start, for de fleste rombarn har ikke skoleutdanning. Carl I. Hagen sa at det var bare å sette dem på første buss hjem om de ikke hadde til livets opphold. Trine Skei Grande som snakker til dem i stedet for om dem, ba Hagen sette seg på en buss nedover Europa for å se hvordan rom folket har det. Mange av dem er arbeidsledige bønder som vil jobbe. Man kan jo spørre hvorfor er noen av dem arbeidsledige bønder? Er det fordi de blir utkonkurrert av et effektivt, liberalistisk og mekanisert EU landbruk? Har Norge et historisk ansvar? CIH og det forskrudde partiet hans klarer jeg ikke å ta på alvor lenger. Cudos til Trine at hun satte ham på plass. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234 Skrevet 15. mai 2013 Del Skrevet 15. mai 2013 CIH og det forskrudde partiet hans klarer jeg ikke å ta på alvor lenger. Cudos til Trine at hun satte ham på plass. Helt enig. De andre politikerne har vært ganske så tause. Lenke til kommentar
grovetussen Skrevet 15. mai 2013 Del Skrevet 15. mai 2013 (endret) Som EØS-borgere har de rett til å komme hit, med de rettigheter og plikter det medfører. De har rett til å komme hit, og de har en plikt å forsørge seg selv og skaffe seg en plass å bo. De kan ikke slå seg ned og bo i offentlige parker eller andre friområder. Det er områder som er regulerte til friområder og det er områder som er regulerte til boliger, noen som er regulerte til industri, og de kan ikke bo på et industriområde heller. De har mange alternativer, vi har noen vidder som er god plass på, hvis de har telt, for det er vel lovlig å oppholde seg "område som ikke er dyrket, og mer enn 200m (usikker her om det er 500m?) fra bebyggelse". Da vil de nok være til mindre sjenanse for Norges lovlydige borgere som betaler sin skatt og er med på felleskapet. Problemet er at de får lov å tigge. Disse som klarer å komme seg hit er blant eliten, som kommer seg til Norge, det koster mye å kjøre opp og ned fra Romania til Norge flere ganger for året, dette har ikke "fattige" mulighet til. De tar med sin gamle bestemor eller oldemor, tigger i Norge noen måneder, kjører tilbake til Romania, bygger hus og lever som grever, mens de som hadde hatt bedre bruk for hjelp får ikke engang lov å gå på skole. Det finnes nok mange gode løsninger, en jeg er tilhenger av er å gjøre det så utrolig innviklet og byråkratisk vanskelig å komme seg inn i Norge at det blir for vanskelig for disse som bare skal tigge å komme seg inn. For eksempel at man må ha bevis for hvor man skal bo, at man har penger nok til å komme seg tilbake der man kom fra, og/eller at man har ordnet seg jobb før man slipper inn. Turister som har penger nok er selvsagt ikke inkludert under dette. Når man kommer inn i mange land må man stoppe i tollen for å vise pass og fylle ut immigrasjonspapirer, sniker man seg inn uten blir man deportert, hvor vanskelig kan det være? Burde ikke være vanskelig å innføre, et stempel med dato en måned frem i tid i passet er nok. Går vel helt sikkert an å få til en elektronisk løsning også. Endret 15. mai 2013 av grovetussen Lenke til kommentar
omnomnomnivore Skrevet 15. mai 2013 Del Skrevet 15. mai 2013 "Arbeidssøkere" Hahahahaahahahaahahaha Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 15. mai 2013 Del Skrevet 15. mai 2013 Man stiller det til EU/EØS-borgere og andre innvandrere. Uten arbeid får man ikke registreringsbevis/oppholdstillatelse/visum. Uten de sist nevnte dokumentene (avhengig av vedkommendes opprinnelsesland) får man ikke p-nummer som er viktig for å få bostedsadresse, bankkonto, skattekort, medlemsskap i Folketrygden ++. Har du en avvikende definisjon av 'opparbeide' som jeg og ordboken ikke er kjent med? 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå