KatrinaS Skrevet 16. mai 2013 Del Skrevet 16. mai 2013 Er det mulig å øve på noe før tirsdag? Jeg har samlet opp og skrevet ned regler for nynorsk og bokmål, skrevet sjekkelister, sjangertrekk for novelle, kåseri, fortellinger osv. og et par andre ting. Det er bare å repetere og samle opp masse tekst (forkortet så klart) som du kan ha med på eksamen. Du vil være veldig glad for det når dagen plutselig dukker opp foran deg. Les også forberedelsene (de du får på tirsdag) med en gang og gjør fram noen tanker og skriv ned noen notater. Da vil du være godt forberedt til forberedelsesdagen og kan spille læreren direkte spørsmål med en gang og få mest mulig ut av dagen. Lykke til med forberedelsene Lenke til kommentar
ja takk Skrevet 16. mai 2013 Del Skrevet 16. mai 2013 norsk jeg kom opp i engelsk, noe som var verste fag o komme opp i. jeg ville heller å kommet opp i norsk enn engelsk. men som sagt helst matte Lenke til kommentar
Meridies Skrevet 17. mai 2013 Forfatter Del Skrevet 17. mai 2013 Noen linker til hvor jeg kan finne tekster til å lese på for å øve litt? Har lagt til eksempler fra eksamen med karakter og begrunnelse i førsteposten Lenke til kommentar
Meridies Skrevet 17. mai 2013 Forfatter Del Skrevet 17. mai 2013 (endret) slettet Endret 17. mai 2013 av Bassa. Lenke til kommentar
StilleVann Skrevet 17. mai 2013 Del Skrevet 17. mai 2013 Norsklæreren min lager eksamen... Lenke til kommentar
hurdava Skrevet 17. mai 2013 Del Skrevet 17. mai 2013 Norsklæreren min lager eksamen... Trodde det var UDIR som laget dem... Lenke til kommentar
Gloria Skrevet 17. mai 2013 Del Skrevet 17. mai 2013 (endret) Kanskje hun jobber i Udir også? Endret 17. mai 2013 av Diabetus Lenke til kommentar
AppelsinMakrell Skrevet 17. mai 2013 Del Skrevet 17. mai 2013 Har lagt til eksempler fra eksamen med karakter og begrunnelse i førsteposten Veldig bra. Lenke til kommentar
AppelsinMakrell Skrevet 18. mai 2013 Del Skrevet 18. mai 2013 Jeg har samlet opp og skrevet ned regler for nynorsk og bokmål, skrevet sjekkelister, sjangertrekk for novelle, kåseri, fortellinger osv. og et par andre ting. Det er bare å repetere og samle opp masse tekst (forkortet så klart) som du kan ha med på eksamen. Du vil være veldig glad for det når dagen plutselig dukker opp foran deg. Les også forberedelsene (de du får på tirsdag) med en gang og gjør fram noen tanker og skriv ned noen notater. Da vil du være godt forberedt til forberedelsesdagen og kan spille læreren direkte spørsmål med en gang og få mest mulig ut av dagen. Lykke til med forberedelsene Kan ikke du legge ut det du har skrevet her da? Av regler og sjangertrekk? Lenke til kommentar
KatrinaS Skrevet 18. mai 2013 Del Skrevet 18. mai 2013 Kan ikke du legge ut det du har skrevet her da? Av regler og sjangertrekk? Skal legge ut etter hvert. Minn meg på det på mandag Lenke til kommentar
Gloria Skrevet 18. mai 2013 Del Skrevet 18. mai 2013 Dette kan nok gi en god pekepinn over hvordan sensor retter stilene deres: Lenke til kommentar
StilleVann Skrevet 18. mai 2013 Del Skrevet 18. mai 2013 Kanskje hun jobber i Udir også? Ja, læreren vår har sagt at h*n lager eksamen, så jeg regner med at h*n jobber i Udir. Lenke til kommentar
Meridies Skrevet 18. mai 2013 Forfatter Del Skrevet 18. mai 2013 Dette kan nok gi en god pekepinn over hvordan sensor retter stilene deres: Det skjema sensor retter etter ligger også i eksamensveiledningen Lenke til kommentar
Meridies Skrevet 18. mai 2013 Forfatter Del Skrevet 18. mai 2013 Men hva tenker dere vil bli årets tema? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-w7DZlO15 Skrevet 18. mai 2013 Del Skrevet 18. mai 2013 Samme som fjorårets. Lenke til kommentar
Raggis0811 Skrevet 19. mai 2013 Del Skrevet 19. mai 2013 Hei:) Hva har dere gjort hitill?? Jeg har gått igjennom alle sjangere (spessielt novelle,fortelling,artikkel og kåseri) i tilegg har jeg lest en bok på sidemål:) Noen tips til hva annet jeg kan gjøre nå før vi får forberedelseshefte?? Ambefaler å gå på de linkene på startinnlegget. De er gode! Lenke til kommentar
Meridies Skrevet 19. mai 2013 Forfatter Del Skrevet 19. mai 2013 Hei:) Hva har dere gjort hitill?? Jeg har gått igjennom alle sjangere (spessielt novelle, fortelling, forberedelseshefte?? Ambefaler å gå på de linkene på startinnlegget. De er gode! Velkommen til forumet , og så fint at du opprettet bruker for å ta del i denne tråden! Enten du skriver novelle eller fortelling den dagen du skal skrive skjønnlitterær tekst, så kommer du til å få bruk for skildringer( miljøskildringer og personskildringer), sammenlikninger, symboler, metaforer osv. Derfor anbefaler jeg deg å skrive noe av dette før eksamen, da du garantert vil få bruk for dem! Dette er ting du vil få bruk for uansett hva oppgaven vil bli I tillegg kan du se om du ønsker å bruke besjeling i teksten din, om du skal skrive teksten i 1.person, 2.person, eller 3.person, eller om du ønsker å bruke parallellhandling og kryssklipping. Lenke til kommentar
susannakorp Skrevet 19. mai 2013 Del Skrevet 19. mai 2013 Hei! Lagde også en bruker her, så at noen hadde et slikt forum i fjor før eksamen og der var det mye bra! Noen som har tips til kåseri og debatt-innlegg på saktekster? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå