Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

[Løst] Eksamen i norsk 2013 10.trinn.

Anbefalte innlegg

Her er nokre forslag til korleis oppgåver vi kan få, skreiv de ikkje på nynorsk fordi eg skeiv de på tysdag:

• Skriv en skjønnlitterær tekst om din hverdagshelt.

• Skriv en tekst der du er Michael Collins og forteller om hvordan du følte deg da du ble etterlatt i romskipet.

• Skriv en tekst om en antihelt.

• Maximillian Kolbe ofret seg selv for å redde et annet menneske. Skriv en fortelling/novelle om en helt som ofrer seg selv.

• I Skammarens dotter, leser vi om Dina som blir tvunget til å være en helt fordi situasjonen gjør henne nødt til det. Skriv en fortelling/novelle om en vanlig person som blir tvunget til å være helten.

• Skriv en skjønnlitterær tekst om noen som mister helte statusen sin.

• Skriv en skjønnlitterær tekst om hvorfor/hvordan en valgfri person fra forberedelsesheftet ble en helt.

• Skriv en skjønnlitterær tekst om en person som gjør en heltehandling.

• Øyeblikks helt - en person som gjør noe som forandrer livet sitt.

• Skriv en skjønnlitterær tekst om en ufrivillig helt (født inn i en rolle).

• Skriv en skjønnlitterær tekst om en person som må ta et viktig valg.

• Skriv en skjønnlitterær tekst om en skjult helt som ikke får anerkjennelse for heltedåden sin.

• Skriv en skjønnlitterær tekst om en person som prøver å bli en helt, men mislykkes.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er litt usikker på overskriften jeg hadde på artikkelen jeg skrev idag. Overskriften var: "samfunnets virkelige helter". Er dette en litt for kjedelig overskrift? Fanger den noe interesse? :huh:

Eg tenkjer den kanskje ikkje er so interessevekkande, men du har jo ein tittel som passar til teksten, so det skal ikkje trekkje ned.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Her er nokre forslag til korleis oppgåver vi kan få, skreiv de ikkje på nynorsk fordi eg skeiv de på tysdag:

• Skriv en skjønnlitterær tekst om din hverdagshelt.

• Skriv en tekst der du er Michael Collins og forteller om hvordan du følte deg da du ble etterlatt i romskipet.

• Skriv en tekst om en antihelt.

• Maximillian Kolbe ofret seg selv for å redde et annet menneske. Skriv en fortelling/novelle om en helt som ofrer seg selv.

• I Skammarens dotter, leser vi om Dina som blir tvunget til å være en helt fordi situasjonen gjør henne nødt til det. Skriv en fortelling/novelle om en vanlig person som blir tvunget til å være helten.

• Skriv en skjønnlitterær tekst om noen som mister helte statusen sin.

• Skriv en skjønnlitterær tekst om hvorfor/hvordan en valgfri person fra forberedelsesheftet ble en helt.

• Skriv en skjønnlitterær tekst om en person som gjør en heltehandling.

• Øyeblikks helt - en person som gjør noe som forandrer livet sitt.

• Skriv en skjønnlitterær tekst om en ufrivillig helt (født inn i en rolle).

• Skriv en skjønnlitterær tekst om en person som må ta et viktig valg.

• Skriv en skjønnlitterær tekst om en skjult helt som ikke får anerkjennelse for heltedåden sin.

• Skriv en skjønnlitterær tekst om en person som prøver å bli en helt, men mislykkes.

Eg personleg håpast den fyrste kjem, men kva sjanger blir det?

Lenke til kommentar

Er det noen som har lest Strikkhopper nr. 13? Hva har dette med temaet ''Heilt helt'' å gjøre? At han ikke hopper selv om han da har en følelse av at han er pysete, fordi ''alle de andre'' gjør det?

Jeg tror kanskje det er fordi han er sin egen "helt", fordi han klarte noe han aldri trodde han ble å klare

Lenke til kommentar

Eg tenkjer den kanskje ikkje er so interessevekkande, men du har jo ein tittel som passar til teksten, so det skal ikkje trekkje ned.

Ok, takk! Eg er enig i deg, men håpar verkeleg ikkje sensoren trekkjer noko ned på karakteren!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...