Spicy Skrevet 23. mai 2013 Del Skrevet 23. mai 2013 Her er nokre forslag til korleis oppgåver vi kan få, skreiv de ikkje på nynorsk fordi eg skeiv de på tysdag: • Skriv en skjønnlitterær tekst om din hverdagshelt. • Skriv en tekst der du er Michael Collins og forteller om hvordan du følte deg da du ble etterlatt i romskipet. • Skriv en tekst om en antihelt. • Maximillian Kolbe ofret seg selv for å redde et annet menneske. Skriv en fortelling/novelle om en helt som ofrer seg selv. • I Skammarens dotter, leser vi om Dina som blir tvunget til å være en helt fordi situasjonen gjør henne nødt til det. Skriv en fortelling/novelle om en vanlig person som blir tvunget til å være helten. • Skriv en skjønnlitterær tekst om noen som mister helte statusen sin. • Skriv en skjønnlitterær tekst om hvorfor/hvordan en valgfri person fra forberedelsesheftet ble en helt. • Skriv en skjønnlitterær tekst om en person som gjør en heltehandling. • Øyeblikks helt - en person som gjør noe som forandrer livet sitt. • Skriv en skjønnlitterær tekst om en ufrivillig helt (født inn i en rolle). • Skriv en skjønnlitterær tekst om en person som må ta et viktig valg. • Skriv en skjønnlitterær tekst om en skjult helt som ikke får anerkjennelse for heltedåden sin. • Skriv en skjønnlitterær tekst om en person som prøver å bli en helt, men mislykkes. Lenke til kommentar
Meridies Skrevet 23. mai 2013 Forfatter Del Skrevet 23. mai 2013 Noen som har lyst å dele noen språklige virkemidler med meg? Har du nynorsk eller bokmål som hovudmål? Lenke til kommentar
skolegal Skrevet 23. mai 2013 Del Skrevet 23. mai 2013 Er litt usikker på overskriften jeg hadde på artikkelen jeg skrev idag. Overskriften var: "samfunnets virkelige helter". Er dette en litt for kjedelig overskrift? Fanger den noe interesse? Lenke til kommentar
SofieOD Skrevet 23. mai 2013 Del Skrevet 23. mai 2013 Har du nynorsk eller bokmål som hovudmål? har bokmål. såååe om de er på nynorsk gjør ikke noe Lenke til kommentar
Meridies Skrevet 23. mai 2013 Forfatter Del Skrevet 23. mai 2013 har bokmål. såååe om de er på nynorsk gjør ikke noe Nei, det eg meiner er at me alle saman skal skriv på våra sidemål! Lenke til kommentar
SofieOD Skrevet 23. mai 2013 Del Skrevet 23. mai 2013 Nei, det eg meiner er at me alle saman skal skriv på våra sidemål! veit menneee, nei Lenke til kommentar
Meridies Skrevet 23. mai 2013 Forfatter Del Skrevet 23. mai 2013 Er litt usikker på overskriften jeg hadde på artikkelen jeg skrev idag. Overskriften var: "samfunnets virkelige helter". Er dette en litt for kjedelig overskrift? Fanger den noe interesse? Eg tenkjer den kanskje ikkje er so interessevekkande, men du har jo ein tittel som passar til teksten, so det skal ikkje trekkje ned. 1 Lenke til kommentar
skolegal Skrevet 23. mai 2013 Del Skrevet 23. mai 2013 Er litt usikker på overskriften jeg hadde på artikkelen jeg skrev idag. Overskriften var: "samfunnets virkelige helter". Er dette en litt for kjedelig overskrift? Fanger den noe interesse? Lenke til kommentar
Eksamennorsk2013 Skrevet 23. mai 2013 Del Skrevet 23. mai 2013 Her er nokre forslag til korleis oppgåver vi kan få, skreiv de ikkje på nynorsk fordi eg skeiv de på tysdag: • Skriv en skjønnlitterær tekst om din hverdagshelt. • Skriv en tekst der du er Michael Collins og forteller om hvordan du følte deg da du ble etterlatt i romskipet. • Skriv en tekst om en antihelt. • Maximillian Kolbe ofret seg selv for å redde et annet menneske. Skriv en fortelling/novelle om en helt som ofrer seg selv. • I Skammarens dotter, leser vi om Dina som blir tvunget til å være en helt fordi situasjonen gjør henne nødt til det. Skriv en fortelling/novelle om en vanlig person som blir tvunget til å være helten. • Skriv en skjønnlitterær tekst om noen som mister helte statusen sin. • Skriv en skjønnlitterær tekst om hvorfor/hvordan en valgfri person fra forberedelsesheftet ble en helt. • Skriv en skjønnlitterær tekst om en person som gjør en heltehandling. • Øyeblikks helt - en person som gjør noe som forandrer livet sitt. • Skriv en skjønnlitterær tekst om en ufrivillig helt (født inn i en rolle). • Skriv en skjønnlitterær tekst om en person som må ta et viktig valg. • Skriv en skjønnlitterær tekst om en skjult helt som ikke får anerkjennelse for heltedåden sin. • Skriv en skjønnlitterær tekst om en person som prøver å bli en helt, men mislykkes. Eg personleg håpast den fyrste kjem, men kva sjanger blir det? Lenke til kommentar
Siljeolsen Skrevet 23. mai 2013 Del Skrevet 23. mai 2013 Er det noen som har lest Strikkhopper nr. 13? Hva har dette med temaet ''Heilt helt'' å gjøre? At han ikke hopper selv om han da har en følelse av at han er pysete, fordi ''alle de andre'' gjør det? Jeg tror kanskje det er fordi han er sin egen "helt", fordi han klarte noe han aldri trodde han ble å klare Lenke til kommentar
Spicy Skrevet 23. mai 2013 Del Skrevet 23. mai 2013 Dykk kan prøve dere på: http://elevrom.sprakradet.no/skolen/ovingar# Det er nynorske øvingar, trur det kan hjelpe litt Lenke til kommentar
Meridies Skrevet 23. mai 2013 Forfatter Del Skrevet 23. mai 2013 Eg personleg håpast den fyrste kjem, men kva sjanger blir det? Det kjem nok ikkje til å stå kva slags sjangar du skal skrive, men du får garantert ein moglegheit for at du skal skrive ein novelle/forteljng. Lenke til kommentar
Spicy Skrevet 23. mai 2013 Del Skrevet 23. mai 2013 Eg personleg håpast den fyrste kjem, men kva sjanger blir det? Du kan skrive ein novelle eller forteljing, altså ein skjønnlitterær tekst Lenke til kommentar
Meridies Skrevet 23. mai 2013 Forfatter Del Skrevet 23. mai 2013 Dykk kan prøve dere på: http://elevrom.sprak...skolen/ovingar# Det er nynorske øvingar, trur det kan hjelpe litt Eg likar ikkje denne nettsida, eg føler eg ikkje får til noko ting! Lenke til kommentar
Eksamennorsk2013 Skrevet 23. mai 2013 Del Skrevet 23. mai 2013 Det kjem nok ikkje til å stå kva slags sjangar du skal skrive, men du får garantert ein moglegheit for at du skal skrive ein novelle/forteljng. Ja eg skjønnar, men viss eg skal skrive om min kvardagshelt så blir det nok ikkje novelle eller forteljing. om du skjønnar? Lenke til kommentar
skolegal Skrevet 23. mai 2013 Del Skrevet 23. mai 2013 Eg tenkjer den kanskje ikkje er so interessevekkande, men du har jo ein tittel som passar til teksten, so det skal ikkje trekkje ned. Ok, takk! Eg er enig i deg, men håpar verkeleg ikkje sensoren trekkjer noko ned på karakteren! Lenke til kommentar
Meridies Skrevet 23. mai 2013 Forfatter Del Skrevet 23. mai 2013 Ja eg skjønnar, men viss eg skal skrive om min kvardagshelt så blir det nok ikkje novelle eller forteljing. om du skjønnar? Da trur eg nok ikkje ein slik oppgåve vil kome. Lenke til kommentar
ramlosa Skrevet 23. mai 2013 Del Skrevet 23. mai 2013 Eg tenkjer den kanskje ikkje er so interessevekkande, men du har jo ein tittel som passar til teksten, so det skal ikkje trekkje ned. hva får du i nynorsk? hva er det beste tipset til forberedning for i morgen? Lenke til kommentar
Anna- Skrevet 23. mai 2013 Del Skrevet 23. mai 2013 Glad jeg har nynorsk som hovedmål og får skrive bokmål i morgen 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå