SigneGR Skrevet 23. mai 2013 Del Skrevet 23. mai 2013 Et – endelse = a-verb Kastet: Kasta, Kastar, kasta, har kasta Hoppet: Hoppa, hoppar, hoppa, har hoppa Andre endelser = e-verb (Bøyes som på bokmål) Mente: Meine, meiner, meinte, har meint Nå-verb (Bøyes som på bokmål) Å nå – Når – Nådde – Har nådd Å bu – bur – budde – Har budd Tusen takk! Lenke til kommentar
Spicy Skrevet 23. mai 2013 Del Skrevet 23. mai 2013 Er det nokon som vil chatte med meg på nynorsk? Følar at eg lærer betre då Lenke til kommentar
Populært innlegg Submission Skrevet 23. mai 2013 Populært innlegg Del Skrevet 23. mai 2013 Er det nokon som vil chatte med meg på nynorsk? Følar at eg lærer betre då Rune Øygard vil sikkert, høhø. 10 Lenke til kommentar
Meridies Skrevet 23. mai 2013 Forfatter Del Skrevet 23. mai 2013 Viss me alle skriv på nynorsk her på forumet, trur eg nok me vil lære alle saman! 3 Lenke til kommentar
svennebanan19 Skrevet 23. mai 2013 Del Skrevet 23. mai 2013 Nokon som har ei liste over viktige språklege hjelpemiddel? Lenke til kommentar
Spicy Skrevet 23. mai 2013 Del Skrevet 23. mai 2013 Rune Øygard vil sikkert, høhø. Haha du ass, er ikkje han ein gammal mann? Men han er flink til å hjelpe med eksamens oppgåver, det skal han ha Lenke til kommentar
Meridies Skrevet 23. mai 2013 Forfatter Del Skrevet 23. mai 2013 (endret) Haha du ass, er ikkje han ein gammal mann? Men han er flink til å hjelpe med eksamens oppgåver, det skal han ha Vet du kven Rune Øygard er? Trur du blandar med Rune Nikolaisen... Endret 23. mai 2013 av Bassa. 3 Lenke til kommentar
eesanne Skrevet 23. mai 2013 Del Skrevet 23. mai 2013 Er det nokon fleire som har forslag til historier ein kan skrive? Lenke til kommentar
digfil Skrevet 23. mai 2013 Del Skrevet 23. mai 2013 Eg har så ufatteleg dårleg fantasi, men eg håpar det skal gå bra i morgon! Ein må jo berre gjere det beste ut av det, der og då! Lenke til kommentar
Meridies Skrevet 23. mai 2013 Forfatter Del Skrevet 23. mai 2013 Eg har så ufatteleg dårleg fantasi, men eg håpar det skal gå bra i morgon! Ein må jo berre gjere det beste ut av det, der og då! Sjølvsagt går det bra i morgon! Det er berre å improvisere! Lenke til kommentar
Spicy Skrevet 23. mai 2013 Del Skrevet 23. mai 2013 Vet du kven Rune Øygard er? Trur du blandar med Rune Nikolaisen... Åja! Er det ikkje han frå stortinget, som prata med ho 14 åringen? 1 Lenke til kommentar
eesanne Skrevet 23. mai 2013 Del Skrevet 23. mai 2013 Eg har så ufatteleg dårleg fantasi, men eg håpar det skal gå bra i morgon! Ein må jo berre gjere det beste ut av det, der og då! Du er ikkje aleine om det.. Lenke til kommentar
Meridies Skrevet 23. mai 2013 Forfatter Del Skrevet 23. mai 2013 Åja! Er det ikkje han frå stortinget, som prata med ho 14 åringen? Han er vel en tidligare ordfører, men ja, trur du no veit kven han er. Lenke til kommentar
Spicy Skrevet 23. mai 2013 Del Skrevet 23. mai 2013 Eg har så ufatteleg dårleg fantasi, men eg håpar det skal gå bra i morgon! Ein må jo berre gjere det beste ut av det, der og då! Det er berre å les mykje, les nokre forteljingar eller novellar frå nettet, trur det hjelper! Han er vel en tidligare ordfører, men ja, trur du no veit kven han er. Haha uff, flaut å bomme slik Lenke til kommentar
Alwayslover Skrevet 23. mai 2013 Del Skrevet 23. mai 2013 Det er berre å les mykje, les nokre forteljingar eller novellar frå nettet, trur det hjelper! Haha uff, flaut å bomme slik hahaha, made my day :') x') Lenke til kommentar
Gloria Skrevet 23. mai 2013 Del Skrevet 23. mai 2013 Eg slitar veldig med verb- og substantivbøyning på nynorsk. Nokon enkle reglar på dette feltet? Lenke til kommentar
Meridies Skrevet 23. mai 2013 Forfatter Del Skrevet 23. mai 2013 Er det nokon som har ein ide av kva som vil bli oppgåvane i morgon? Viss med alle kjem på ein oppgåve so har me noko å jobbe etter. Lenke til kommentar
SofieOD Skrevet 23. mai 2013 Del Skrevet 23. mai 2013 Noen som har lyst å dele noen språklige virkemidler med meg? Lenke til kommentar
Spicy Skrevet 23. mai 2013 Del Skrevet 23. mai 2013 hahaha, made my day :') x') Eg er så utanfor i dag. Eg skriv at Amundsen reiste til Nordpolen istedan for Sydpolen, ogso klarar eg å blande Rune og Rune Uff Lenke til kommentar
svennebanan19 Skrevet 23. mai 2013 Del Skrevet 23. mai 2013 Språklige virkemiddel: (Tillater meg selv å skrive på bokmål, siden jeg skal ha bokmål i morgen) Gjentakelse – Du gjentar en hendelse Kontraster – At noe står i kontrast til hverandre f.eks hun følte seg våt og tørr på samme tid. Rim og rytme – At du har enderim i setningene du bruker Bokstavrim – at to/flere ord som kommer etter eller i nærheten av hverandre i en tekst starter med samme bokstav, f.eks. Store svaner svømte bortover på sjøen, eller: han så hun smile. Besjeling – Du gir konkrete ting menneskelige egenskaper (konkrete ting er ofte naturen, dyr eller planter) Metaforer – At noe/noen får egenskapen til noe annet f.eks han var en pil (det samme som sammenligning bare uten som, han løp som en pil) Vers Bildebruk Bruk av sanser – at du forteller igjennom lukt og hørsel og å føle og syn Ironi – Du sier det motsatte av det du mener Sammenligning – Du sammenligner det med noe annet f.eks den svarte tavlen var som en svart sjø. Ordvalg Tegnsetting – Du bruker tegn i stedet for ord (!, ?) Setningsbygning Klisje Tema Motiv Budskap Personifikasjon – Abstrakte begrep blir utstyrt med menneskelige egenskaper Frampek – Du får et hint i starten av novellen/fortellingen om noe som kommer til å skje. Allusjon – hennvisning av en kjent tekst Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå