Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

[Løst] Eksamen i norsk 2013 10.trinn.

Anbefalte innlegg

Forslag til hva en kan skrive:

- En som er skikkelig deprimert, alle overser personen, men så kommer en hverdagshelt å lyser opp dagen (Tror jeg skal skrive det hvis det passer til en oppgave)

- En person som redder noen fra en bilulykke etc (Øyeblikkshelt)

- En person som gjør noe stort for historien; finner opp en fungerende kreftmedisin, finner opp ting som gir en overnaturlige evner osv..

- Skrive om en som ikke vil vise talentet sitt, men slår til når det trengs som mest

Det jeg kom på i farta..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Eg trur at du må fokusere på nynorsk no, å skrive ein forteljing er ikkje så vanskeleg, det er berre å bruke fantasien din

Jeg er ganske god i nynorsk og pleier å ha lite feil på nynorsktentamen, men jeg har desverre utrolig dårlig fantasi :blush:

• Liker 1
Lenke til kommentar

Eg håpar det kjem ein oppgåve om ein helt som innser at han eigentleg er ond i morgen, eller noko som korleis eller kven heltar vil vere i framtida, elskar å skrive forteljingar om det.

Ellers er eg utruleg dårleg på nynorsk og blandar det alltid med dialekt:( Lurar på om nokon har reglar for når ein brukar -er og -ar -endingar i verb i presens? Og reglar for -er og -ar -endingar i fleirtal substantiv :)

(Gjerne rett på nynorsken min)

Lenke til kommentar

Forslag til hva en kan skrive:

- En som er skikkelig deprimert, alle overser personen, men så kommer en hverdagshelt å lyser opp dagen (Tror jeg skal skrive det hvis det passer til en oppgave)

- En person som redder noen fra en bilulykke etc (Øyeblikkshelt)

- En person som gjør noe stort for historien; finner opp en fungerende kreftmedisin, finner opp ting som gir en overnaturlige evner osv..

- Skrive om en som ikke vil vise talentet sitt, men slår til når det trengs som mest

Det jeg kom på i farta..

Tusen takk for tips :)

Lenke til kommentar

Eg håpar det kjem ein oppgåve om ein helt som innser at han eigentleg er ond i morgen, eller noko som korleis eller kven heltar vil vere i framtida, elskar å skrive forteljingar om det.

Ellers er eg utruleg dårleg på nynorsk og blandar det alltid med dialekt:( Lurar på om nokon har reglar for når ein brukar -er og -ar -endingar i verb i presens? Og reglar for -er og -ar -endingar i fleirtal substantiv :)

(Gjerne rett på nynorsken min)

Et – endelse = a-verb

Kastet: Kasta, Kastar, kasta, har kasta

Hoppet: Hoppa, hoppar, hoppa, har hoppa

Andre endelser = e-verb (Bøyes som på bokmål)

Mente: Meine, meiner, meinte, har meint

Nå-verb (Bøyes som på bokmål)

Å nå – Når – Nådde – Har nådd

Å bu – bur – budde – Har budd

Lenke til kommentar

Her er et dokument med nynorsk regler som Annekg laget, jeg har bare lagt inn en annen tabell over pronomen. Takk for hjelpen Annekg håper det ikke gjør noe med endringen :)

Hehe, tusen takk! Lette etter tabellen da jeg laget dokumentet, men fant den ikke så tok bilde av boka.. Hahaha^^

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...