Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

[Løst] Eksamen i norsk 2013 10.trinn.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Skal du skrive novelle? Denne er veldig smart å bruke! :)

Er det ikke mulig å få alle sånne ting på fremsiden? Sittter ikke på min pc nå, så tar en stund og bla tilbake for å finne alt som postes her når jeg kommer hjem. Uansett tusen takk for dere deler, hjalp meg veldig idag. Blir deilig med 6 dager fri imorgen :tease:

• Liker 1
Lenke til kommentar

Et lite tips til å se over nynorsken (evt. bokmål) deres er å bruke søkefunksjonen i Word til å søke etter generelle endelser og ord på bokmål for å sjekke om du har skrevet det feil;

- -lig (endelsen)

- jeg (eg)

- ikke (ikkje)

- hun (ho)

- man (han/ho/ein)

- hv (starten på ord som f.eks. hva o.l.)

- en (skal være ein)

- et (skal være eit)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Så mye på så kort tid? Føler meg dum med kun 1000 ord......... Daym, føler jeg skrev lite :p

På hovedmålstentamen satt jeg til 13.15 eller noe sånn og skrev 710 ord. Følte det gikk mye bedre da enn idag, får jeg 4 er jeg fornøyd. :)

Hadde lærerene skrudd av ordbok på pcene idag? Fikk ikke opp 1 rød eller grønn strek.

Lenke til kommentar

På hovedmålstentamen satt jeg til 13.15 eller noe sånn og skrev 710 ord. Følte det gikk mye bedre da enn idag, får jeg 4 er jeg fornøyd. :)

Hadde lærerene skrudd av ordbok på pcene idag? Fikk ikke opp 1 rød eller grønn strek.

Fikk opp det jeg på ett engelsk etternavn, vi fikk ikke bruke Clue e.l though
Lenke til kommentar

Er det ikke mulig å få alle sånne ting på fremsiden? Sittter ikke på min pc nå, så tar en stund og bla tilbake for å finne alt som postes her når jeg kommer hjem. Uansett tusen takk for dere deler, hjalp meg veldig idag. Blir deilig med 6 dager fri imorgen :tease:

Skriv til meg privat når du er på pcen da:) Så sender jeg det til der der:)

Lenke til kommentar

Valgte oppgave 1, skrev artikkel som endte på 4sider . Hvordan gikk det med deg da ?

Føler det gikk bra. Skrev essay på 3 sider og hadde problemstillingen og overskriften Hvor er alle virkelige

helter hen?

Håper jeg ikke bommet på oppgaven...

Lenke til kommentar

Har alltid fått beskjed om at jeg må bruke mer e endinger istedenfor a endinger på nynorsk, hvordan styrere dere dette?

Et – endelse = a-verb

Kastet: Kasta, Kastar, kasta, har kasta

Hoppet: Hoppa, hoppar, hoppa, har hoppa

Andre endelser = e-verb (Bøyes som på bokmål)

Mente: Meine, meiner, meinte, har meint

Nå-verb (Bøyes som på bokmål)

Å nå – Når – Nådde – Har nådd

Å bu – bur – budde – Har budd

Lenke til kommentar

Vi gikk gjennom punkt på skolen som er et must å kunne. Hvis man ikke behersker disse så faller man veldig lett på karakterskalaen som conolo sa. Husker noen punkter som ikke er vanskelig som til og med de dårligste i nynorsk kan beherske ved litt øving:

1. Bruk ALLTID eg. Ellers viktig å skrive ho/dei/dykk - > listen fortsetter

2. Ikkje alltid husk j'en

3. være blir til vere, vore - har vore/vori

4. Kva/kven/kvifor/korleis/kor/kvit, altså IKKE hv ord

5. Kunne enkelte ord som kjærleik, heim, veg. Husk i nynorsk, hvis du ser et ord som slutter på -som, -het, -else (husker ikke direkte flere, men bare si ifra :) ) så må det blinke en lampe i hodet. Disse endingene brukes ikke.

6. Bøyningsreglene som man lett finner på internett eller i norsk boken.

En fin regel når det kommer til ''a-verb'' er at dersom verbet man bøyer slutter på -et på bokmåler det alltid a-verb. For eksempel kastet - kastar - kasta - har kasta

***Legg merke til at dette er kun punkter jeg husker vi gikk gjennom. Det er helt sikkert flere. Dersom du kommer på flere, bare si ifra! :)

Lykke til!

EDIT: Aller beste man kan gjøre er å lese nynorsk tekster. Det gjorde jeg under ulike tentamener og det er utrolig hva jeg husket fra disse tekstene :)

Endret av Nicida
Lenke til kommentar

Kom akkurat på at jeg glemte å skrive overskrift på dagens hovudmåleksamen.. Tror dere sensor trekker mye ned..?

Preferences

§

1

2

3

4

5

6

7

8

9

0

-

=

Backspace

Tab

q

w

e

r

t

y

u

i

o

p

[

]

Return

capslock

a

s

d

f

g

h

j

k

l

;

'

\

shift

`

z

x

c

v

b

n

m

,

.

/

shift

English

Deutsch

Español

Français

Italiano

Português

Русский

alt

alt

Preferences

Endret av Mal1e97
Lenke til kommentar

HEI ALLE SAMMEN :) takk for utrolig utrolig mye hjelp!!!

men jeg har en regen til nynorsken i morgen jeg vil dele! :D

det er forskjellen på DE/DYKK!! lærte meg den i dag, og den var GENIAL :dremel::eek:

Vi bruker DE hvis det passer å sette inn DU i setningen og

vi bruker DYKK hvis det passer å sette inn DEG i setningen

eksempel DE/DYKK var ikkje på kino igår. Her passer det å sette inn DU var ikkje på kino igår.

derfor blir det DE! :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...