Knutsenlisa Skrevet 23. mai 2013 Del Skrevet 23. mai 2013 Ingen som valgte oppgave 1? føler meg litt dum som gjorde det så vanskelig for meg selv... Lenke til kommentar
Submission Skrevet 23. mai 2013 Del Skrevet 23. mai 2013 Har alltid fått beskjed om at jeg må bruke mer e endinger istedenfor a endinger på nynorsk, hvordan styrere dere dette? Lenke til kommentar
Spicy Skrevet 23. mai 2013 Del Skrevet 23. mai 2013 Skal du skrive novelle? Denne er veldig smart å bruke! Hvordan_skrive_noveller-1.pdf 2 Lenke til kommentar
Submission Skrevet 23. mai 2013 Del Skrevet 23. mai 2013 Ingen som valgte oppgave 1? føler meg litt dum som gjorde det så vanskelig for meg selv... Det stod lenge mellom den og oppgave nummer 6, gikk alikavel for nr 6 etter en stunds tenkning. Lenke til kommentar
B.Jarne Skrevet 23. mai 2013 Del Skrevet 23. mai 2013 Satt til 12.20, var ferdig med skrivingen ca klokken 11.45. Så mye på så kort tid? Føler meg dum med kun 1000 ord......... Daym, føler jeg skrev lite Lenke til kommentar
Submission Skrevet 23. mai 2013 Del Skrevet 23. mai 2013 Skal du skrive novelle? Denne er veldig smart å bruke! Er det ikke mulig å få alle sånne ting på fremsiden? Sittter ikke på min pc nå, så tar en stund og bla tilbake for å finne alt som postes her når jeg kommer hjem. Uansett tusen takk for dere deler, hjalp meg veldig idag. Blir deilig med 6 dager fri imorgen 1 Lenke til kommentar
6isnitt Skrevet 23. mai 2013 Del Skrevet 23. mai 2013 Ingen som valgte oppgave 1? føler meg litt dum som gjorde det så vanskelig for meg selv... Valgte oppgave 1, skrev artikkel som endte på 4sider . Hvordan gikk det med deg da ? Lenke til kommentar
Thomas1997 Skrevet 23. mai 2013 Del Skrevet 23. mai 2013 Et lite tips til å se over nynorsken (evt. bokmål) deres er å bruke søkefunksjonen i Word til å søke etter generelle endelser og ord på bokmål for å sjekke om du har skrevet det feil; - -lig (endelsen) - jeg (eg) - ikke (ikkje) - hun (ho) - man (han/ho/ein) - hv (starten på ord som f.eks. hva o.l.) - en (skal være ein) - et (skal være eit) 1 Lenke til kommentar
Submission Skrevet 23. mai 2013 Del Skrevet 23. mai 2013 Så mye på så kort tid? Føler meg dum med kun 1000 ord......... Daym, føler jeg skrev lite På hovedmålstentamen satt jeg til 13.15 eller noe sånn og skrev 710 ord. Følte det gikk mye bedre da enn idag, får jeg 4 er jeg fornøyd. Hadde lærerene skrudd av ordbok på pcene idag? Fikk ikke opp 1 rød eller grønn strek. Lenke til kommentar
berget23 Skrevet 23. mai 2013 Del Skrevet 23. mai 2013 Går det an å sjekke besvarelsen sin nå? Lenke til kommentar
Thomas1997 Skrevet 23. mai 2013 Del Skrevet 23. mai 2013 Jeg valgte oppgave 6 og skrev kåseri i dag, ble ganske fornøyd med resultatet. Lenke til kommentar
B.Jarne Skrevet 23. mai 2013 Del Skrevet 23. mai 2013 På hovedmålstentamen satt jeg til 13.15 eller noe sånn og skrev 710 ord. Følte det gikk mye bedre da enn idag, får jeg 4 er jeg fornøyd. Hadde lærerene skrudd av ordbok på pcene idag? Fikk ikke opp 1 rød eller grønn strek. Fikk opp det jeg på ett engelsk etternavn, vi fikk ikke bruke Clue e.l though Lenke til kommentar
Spicy Skrevet 23. mai 2013 Del Skrevet 23. mai 2013 Er det ikke mulig å få alle sånne ting på fremsiden? Sittter ikke på min pc nå, så tar en stund og bla tilbake for å finne alt som postes her når jeg kommer hjem. Uansett tusen takk for dere deler, hjalp meg veldig idag. Blir deilig med 6 dager fri imorgen Skriv til meg privat når du er på pcen da:) Så sender jeg det til der der:) Lenke til kommentar
Knutsenlisa Skrevet 23. mai 2013 Del Skrevet 23. mai 2013 Valgte oppgave 1, skrev artikkel som endte på 4sider . Hvordan gikk det med deg da ? Føler det gikk bra. Skrev essay på 3 sider og hadde problemstillingen og overskriften Hvor er alle virkelige helter hen? Håper jeg ikke bommet på oppgaven... Lenke til kommentar
Annekg Skrevet 23. mai 2013 Del Skrevet 23. mai 2013 Har alltid fått beskjed om at jeg må bruke mer e endinger istedenfor a endinger på nynorsk, hvordan styrere dere dette? Et – endelse = a-verb Kastet: Kasta, Kastar, kasta, har kasta Hoppet: Hoppa, hoppar, hoppa, har hoppa Andre endelser = e-verb (Bøyes som på bokmål) Mente: Meine, meiner, meinte, har meint Nå-verb (Bøyes som på bokmål) Å nå – Når – Nådde – Har nådd Å bu – bur – budde – Har budd Lenke til kommentar
Thomas1997 Skrevet 23. mai 2013 Del Skrevet 23. mai 2013 Går det an å sjekke besvarelsen sin nå? Med mindre du lagret den på minnepenn, på PCen (som du har tilgang til) eller skrev den ut, så kan du ikke sjekke den nå. Lenke til kommentar
Synchroz Skrevet 23. mai 2013 Del Skrevet 23. mai 2013 (endret) Vi gikk gjennom punkt på skolen som er et must å kunne. Hvis man ikke behersker disse så faller man veldig lett på karakterskalaen som conolo sa. Husker noen punkter som ikke er vanskelig som til og med de dårligste i nynorsk kan beherske ved litt øving: 1. Bruk ALLTID eg. Ellers viktig å skrive ho/dei/dykk - > listen fortsetter 2. Ikkje alltid husk j'en 3. være blir til vere, vore - har vore/vori 4. Kva/kven/kvifor/korleis/kor/kvit, altså IKKE hv ord 5. Kunne enkelte ord som kjærleik, heim, veg. Husk i nynorsk, hvis du ser et ord som slutter på -som, -het, -else (husker ikke direkte flere, men bare si ifra ) så må det blinke en lampe i hodet. Disse endingene brukes ikke. 6. Bøyningsreglene som man lett finner på internett eller i norsk boken. En fin regel når det kommer til ''a-verb'' er at dersom verbet man bøyer slutter på -et på bokmåler det alltid a-verb. For eksempel kastet - kastar - kasta - har kasta ***Legg merke til at dette er kun punkter jeg husker vi gikk gjennom. Det er helt sikkert flere. Dersom du kommer på flere, bare si ifra! Lykke til! EDIT: Aller beste man kan gjøre er å lese nynorsk tekster. Det gjorde jeg under ulike tentamener og det er utrolig hva jeg husket fra disse tekstene Endret 23. mai 2013 av Nicida Lenke til kommentar
berget23 Skrevet 23. mai 2013 Del Skrevet 23. mai 2013 Kan man levere på nytt med oppgavenummer i morgen tror dere?? Lenke til kommentar
Mal1e97 Skrevet 23. mai 2013 Del Skrevet 23. mai 2013 (endret) Kom akkurat på at jeg glemte å skrive overskrift på dagens hovudmåleksamen.. Tror dere sensor trekker mye ned..? Preferences § 1 2 3 4 5 6 7 8 9 0 - = Backspace Tab q w e r t y u i o p [ ] Return capslock a s d f g h j k l ; ' \ shift ` z x c v b n m , . / shift English Deutsch Español Français Italiano Português Русский alt alt Preferences Endret 23. mai 2013 av Mal1e97 Lenke til kommentar
girl97 Skrevet 23. mai 2013 Del Skrevet 23. mai 2013 HEI ALLE SAMMEN takk for utrolig utrolig mye hjelp!!! men jeg har en regen til nynorsken i morgen jeg vil dele! det er forskjellen på DE/DYKK!! lærte meg den i dag, og den var GENIAL Vi bruker DE hvis det passer å sette inn DU i setningen og vi bruker DYKK hvis det passer å sette inn DEG i setningen eksempel DE/DYKK var ikkje på kino igår. Her passer det å sette inn DU var ikkje på kino igår. derfor blir det DE! 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå