Thomasdasd Skrevet 23. mai 2013 Del Skrevet 23. mai 2013 Her er noen nynorske regler.. kopierte fra et dokument jeg skrev i word, så beklager om det ble litt uoversiktelig... VERB - Å vere – Er – Var – Har vore - Svake verb Et – endelse = a-verb Kastet: Kasta, Kastar, kasta, har kasta Hoppet: Hoppa, hoppar, hoppa, har hoppa Andre endelser = e-verb (Bøyes som på bokmål) Mente: Meine, meiner, meinte, har meint Nå-verb (Bøyes som på bokmål) Å nå – Når – Nådde – Har nådd Å bu – bur – budde – Har budd - Sterke verb Skifter vokal i preteritum Ikke ending i presens eller preteritum Å vinne – Vinn – Vann – Har vunne Å Skrive – Skriv – Skreiv – Har skrive Å lese – Les – Las – Har lese - St-verb Å synast - synest - syntest - har synst Å trivast - trivst - treivst - har trivest Å kjennast - kjennest - kjendest - har kjenst Å trengast - trengst - trongst - har trungest Å minnast - minnest - mintest - har minst Å spørjast - spørst - spurdest - har spurst Å lykkast - lykkast - lykkast - har lykkast SUBSTANTIV - Hannkjønn Ein dag – Dagen – Dagar – Dagane Ein stol – Stolen – Stolar – Stolane Unntak: . Ein Sofa – Sofaen – Sofaer – Sofaene . Ein månad – Månaden – Månader – Månadene , Ein fot – Foten – Føter – Føtene , Ein son – Sonen – Søner – Sønene - Hokjønn Ei jente – Jenta - Jenter – Jentene Ei kåpe – Kåpa – Kåper – Kåpene - Inkjekjønn Eit tre – Treet – Tre – Trea Eit hus – Huset – Hus – Husa Eit skap – Skapet – Skap – Skapa - -ing-ending: Hunkjønn: Ei integrering - integreringa - integreringar – integreringane Hankjønn: Ein tulling - tullingen - tullingar - tullingane ADJEKTIV - Gradbøying Skummel – Skumlare – Skumlast Varm – Varmare – Varmast Lekker – Lekrare – Lekrast - Samsvarsbøying Hannkjønn Hokjønn Inkjekjønn Fleirtal Fin Fin Fin Fint Fine Stor Stor Stor Stort Store Fantastisk Fantastisk Fantastisk Fantastiske Fantastiske SPØRREORD - Hvordan = Korleis - Hvorfor = Kvifor - Hvor = Kor - Hvor (Sted) = Kvar - Hvem = Kven - Hva = Kva - Hvilken = Kva for ein - Hvilket = Kva for eit - Hvis = Viss ENDINGER - -som ending = -sam ending Ensom – Einsam - -het ending = -dom, -leik, - skap ending Frihet = Fridom Kjærlighet = Kjæleik - -else ending = -ing ending Overraskelse = Overrasing DIVERSE - Ikke S-genetiv: For eksempel brukes, kastes – Tillatt ved egennavn - Dobbel bestemming/Bestemt substantiv: Alle skolane, ikke alle skolar Alle gutane, ikke alle gutar - Subjekt=de: De må kome dykk heim. De må hugse å levere teksten dykkar. Kvar kjem de frå? Han tek dykk nesten att. - Eiendomspronomen til slutt: Mine favorittprogram -> Favorittprogramma mine Våre bøker -> Bøkene våre - Slå opp: Ord som begynner med an- og be- Ord som slutter på -het eller –else Ord du er usikker på - Nokre og nokon: Nokre menneske er berre heilt sprø = KORREKT (Vanlig setning) Nokon menneske er berre heilt sprø = FEIL Er det nokon heime? = KORREKT (Spørresetning) Er det nokre heime? = FEIL - Man=Ein Man kan ikkje feile på det = FEIL Ein kan ikkje feile på det = KORREKT - Aldri «den» om noe allerede er nevnt Eg har ei bok. Ho ligg der. Eg har ein sko. Han ligg der. - Enkeltkonsonanter Glas, gut, saman - J i en del ord Bølgje, ikkje, velje, tenkje, selje - Kv- i steden for hv- i starten av mange ord Kvit, kvile, kviskre Du er nå offisielt en øyeblikkshelt. 1 Lenke til kommentar
marenjohanne Skrevet 23. mai 2013 Del Skrevet 23. mai 2013 Fikk streng beskjed om at man ikke kan bruke tekster man har skrevet før, men er helt enig med argumentet ditt. Vi har tross alt opphavsrett Læreren vår så at vi kunne ha de med Lenke til kommentar
Eksamennorsk2013 Skrevet 23. mai 2013 Del Skrevet 23. mai 2013 Oppgave 4! Dere norsk genier der ute, hva ville dere gitt oppgaven? Hva var bra og dårlig med den :)? Hadde satt sååå pris på svar:D Dette var en veldig bra artikkel, men du har desverre glemt noe vesentlig. Du har ikke drøftet kvinnelige og mannelige helter. Du har bare drøftet modelller. Om du skjønner. Detter blir uansett sikkert en 5/6 Lenke til kommentar
55125512 Skrevet 23. mai 2013 Del Skrevet 23. mai 2013 Tror ikke det er noe som heter gløymt på bokmål... http://www.nob-ordbo...=+&ordbok=begge hva med glømme Lenke til kommentar
Meridies Skrevet 23. mai 2013 Forfatter Del Skrevet 23. mai 2013 Læreren vår så at vi kunne ha de med Herregud, selvfølgelig kan du skrive en tekst du har skrevet før. Skal vi få plagiat for å kopiere oss selv nå? 2 Lenke til kommentar
ErlendSV Skrevet 23. mai 2013 Del Skrevet 23. mai 2013 Ingen andre som skrev oppgave 3 da?? Lenke til kommentar
marenjohanne Skrevet 23. mai 2013 Del Skrevet 23. mai 2013 Synes alle lærerne burde følge de samme reglene... Lenke til kommentar
berget23 Skrevet 23. mai 2013 Del Skrevet 23. mai 2013 Hvordan er rettinga av eksamen i forhold til vanlig tentamen? er de strengere? Lenke til kommentar
Meridies Skrevet 23. mai 2013 Forfatter Del Skrevet 23. mai 2013 hva med glømme I følge lexin så går det an å si glømme, men glemme brukes mest når du skal skrive bokmål. Lenke til kommentar
krigmotnorsk1997 Skrevet 23. mai 2013 Del Skrevet 23. mai 2013 Jeg legger ut min, si ifra om dere finner noen hull eller bagateller haha Valgte oppgave 6 Hahaha jeg printa ut, òg tok den på minnepinne. Leverte du besvarelsen din med navn? Det fikk vi beskjed om at var strengt forbudt! Lenke til kommentar
Meridies Skrevet 23. mai 2013 Forfatter Del Skrevet 23. mai 2013 Hvordan er rettinga av eksamen i forhold til vanlig tentamen? er de strengere? Tenk at sensorene er lærere akkurat som de som setter standpunkt, om de er strengere eller snillere varierer så klart, men det skal mye til for at du får en dårligere karakter enn det du får i standpunkt( med mindre teksten var dårligere da). 2 Lenke til kommentar
KamillaHanzen Skrevet 23. mai 2013 Del Skrevet 23. mai 2013 (endret) *slettet* Endret 23. mai 2013 av KamillaHanzen 1 Lenke til kommentar
Sta1 Skrevet 23. mai 2013 Del Skrevet 23. mai 2013 Vet noen om hvis man bruker en setning som står på engelsk på internett og gjør om til nynorsk. Blir det da plagiat? Lenke til kommentar
Meridies Skrevet 23. mai 2013 Forfatter Del Skrevet 23. mai 2013 Leverte du besvarelsen din med navn? Det fikk vi beskjed om at var strengt forbudt! Fy Lenke til kommentar
Eksamennorsk2013 Skrevet 23. mai 2013 Del Skrevet 23. mai 2013 Jeg sliter veldig med skjønnlitterær tekst, og lurte på om noen har skrevet en type disposisjon eller noe ? Lenke til kommentar
Khalesi Skrevet 23. mai 2013 Del Skrevet 23. mai 2013 Hei, er det noen som har noen ideer om oppgaver som kan komme i morgen? Jeg er virkelig helt lost -_- 1 Lenke til kommentar
berget23 Skrevet 23. mai 2013 Del Skrevet 23. mai 2013 Leverte du besvarelsen din med navn? Det fikk vi beskjed om at var strengt forbudt! Vi fikk heller ikke lov til å levere med navn Lenke til kommentar
Tusseladd1 Skrevet 23. mai 2013 Del Skrevet 23. mai 2013 Leverte du besvarelsen din med navn? Det fikk vi beskjed om at var strengt forbudt! SAmme her! Lenke til kommentar
Submission Skrevet 23. mai 2013 Del Skrevet 23. mai 2013 Har alltid følt at læreren vår har vært litt snill med karakterene, så frykter at en annen skal rette nå, hehe. 1 Lenke til kommentar
6isnitt Skrevet 23. mai 2013 Del Skrevet 23. mai 2013 Synes alle lærerne burde følge de samme reglene... Enig i det ! 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå