Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

[Løst] Eksamen i norsk 2013 10.trinn.

Anbefalte innlegg

Du har ikke lyst til å forklare forskjellen vell? :D

Forskjellen på forbilde og helt er at et forbilde er en du ser opp til på grunn av en spesiell egenskap den har. Forbilde: Slik som for eksempel Suarez, man ser opp til han på grunn av hans kunnskap og spesielle egenskaper i fotball. Jeg vil si at dette IKKE gjør han til en helt.

En helt er mer en person som har gjort noe og endret historien på grunn av det han har gjort. (f.eks Fritjof Nansen. ) Det finnes flere typer helter: Hverdagshelter, som gjør gode ting i hverdagen har god moral og hjelper andre. Øyeblikkshelter: Gjør en god handling og blir hedret for det. Historiskehelter: Helter som gjør noe helte modig og endrer eller setter spor i historien på bakgrunn av sin handling.

Suarez går vell ikke egentlig under en av disse helte kategoriene, så derfor vil jeg heller kalle han et forbilde enn en helt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Herregud så vanskelig disse var kontra de ifjor. Ja jeg valgte oppgave 6, skrev en blanding av en debattartikkel og en artikkel. Lover ikke bra.

Oppgave 6 kunne man skrive litt bredt da, flere ting man kunne besvare. Tror det går bra, hvis du klarte å svare på oppgaven. Og siden du fikk med egne meninger også!

Endret av Thomasdasd
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ahaha nå er det å komme på den sykeste historien noen sinne... om helter.

Noen som har tenkt å skrive supermann om igjen?

Eller kanskje vi skal skrive om et menneske som har en helt, og hvordan hun opplever kritikk fra andre?

Jeg har tenkt å skrive den syykeste historien, som jeg og en kompis skal bruke i et spill.

Lenke til kommentar

Har noen forslag til oppgaver som kan komme imorgen?

Du har lese om Amundsen og Scott. Skriv ein skjønnlitterær tekst om korleis Amundsen kom fram til sydpolen.

Edit:

Skriv ein novelle om eit idol som opplever stort press.

Skriv ein skjønnlitterær tekst som omhandlar ein antihelt.

Endret av Thomasdasd
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...