Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

[Løst] Eksamen i norsk 2013 10.trinn.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kan folk her skrive en liste over hva de har funnet av fakta og informasjon når det gjelder tema?

Alltid greit og ha med informasjon og fakta, men syns det var litt vanskelig å finne ting å ta med:)

Til nå har jeg tatt med om Kappløpet om Sypolen mellom Roald Amundsen og Robert Scott, om tynne modeller som er forbilder for mange unge, litt om Mahatma Gandhi (historisk helt).

Hva har dere tatt med? Pøs på :):w00t:

• Liker 1
Lenke til kommentar

Kan folk her skrive en liste over hva de har funnet av fakta og informasjon når det gjelder tema?

Alltid greit og ha med informasjon og fakta, men syns det var litt vanskelig å finne ting å ta med:)

Til nå har jeg tatt med om Kappløpet om Sypolen mellom Roald Amundsen og Robert Scott, om tynne modeller som er forbilder for mange unge, litt om Mahatma Gandhi (historisk helt).

Tror jeg har tatt med nok i hvert fall. :) Har tatt med tekster knyttet til alle type helter. :w00t:

Endret av Bassa.
Lenke til kommentar

rollemodell og rykte

Lenke til kommentar

Kan dette(nr.1) være ei oppgave som kommer, eller tror dere at oppgavene blir mer om ulike typer helter, slik som i eksempel nr2?

1. Flere unge jenter har undervektige og ofte anorektiske kvinner som deres forbilder, på grunn av skjønnheten deres. Skriv en artikkel hvor positive og negative sider ved denne heltedyrkelsen kommer frem.

2. Hva er egentlig forskjellen på en helt og en antihelt? Skriv en artikkel hvor du sammenligner disse to.

Evt, noen som har andre forslag?

Forøvrig mye bra her inne! :)

Anbefaler denne på nytt, hvor hele forberedelsesheftet blir analysert :

http://www.runenikol...013-heilt-helt/

Denne og: (Hvem fortjener å bli helt?)

http://www.skoleforu...et.aspx?id=4733

Endret av ivers21
Lenke til kommentar

Her:

http://www.runenikol...013-heilt-helt/

Dette er en disposisjon:

Ingress med problemstilling

Innledning

Hoveddel

- 1

- 2

- 3

Avslutning

Konklusjon

Også skriver du hva hvert avsnitt skal handle om og hva som er problemstillingen din. Håper du forstår. :)

Om det er mulig å få din disposijon? Jeg mener vi får jo uansett ikke samme sensor, og oppgavene våre blir ikke like? skal bare ha en disposisjon

Lenke til kommentar
Kan dette(nr.1) være ei oppgave som kommer, eller tror dere at oppgavene blir mer om ulike typer helter, slik som i mitt andre eksempel? 1. Flere unge jenter har undervektige og ofte anorektiske kvinner som deres forbilder, på grunn av skjønnheten deres. Skriv en artikkel hvor positive og negative sider ved denne heltedyrkelsen kommer frem. 2. Hva er egentlig forskjellen på en helt og en antihelt? Skriv en artikkel hvor du sammenligner disse to. Evt, noen som har andre forslag?

Hva er en helt? Et det bare positive sider ved å ha et forbilde? Hva er egentlig forskjellen på en helt og et forbilde?

I forberedelsesheftet (historiske helter) leste du en tekstsom het'' Vakker og ventande''. I denne teksten så dere et bilde av Aung San suu Kyi. Skriv en artikkel eller et leserinnlegg, der du argumenterer for hvorfor Aung san suu kyi er en helt. Skriv også hvorfor mange har henne som forbilde.

I forberedelsedelen hverdagshelt, leste du om at hverdagsheltene er helter som en som har gjort noe godt for andre, eller en som har slåss for det hun/han mener uten å la seg knekke. Skriv en sakprega tekst der du forklarer hvorfor hverdagshelter ikke er som “vanlige” helter. I teksten skal du også få med hvorfor de fleste forbilder er såkalte “hverdagshelter” og ikke '' vanlige'' helter, som for eksempel historiske helter.

I forberedelsedelen antihelt, leste du en tekst om at mennesker ønsker å idealisere forbrytere, skurker, og mennesker på randen av samfunnet. Skriv en tekst der du argumenterer for hvorfor man ikke skal ha slike forbilder.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Tror dere det kan være aktuelt å skrive et essay om min mor som min helt? (Hvis det kommer en oppgave om det da)

Og har dere noen tips til hvordan jeg bør skrive dette essayet? Bør jeg skrive om hvorfor jeg mener min mor er min helt? Har tenkt å skrive en disposisjon til denne teksten.

Er det noen her som kan gi en klar forklaring og beskrive en riktig forskjell mellom en helt og en antihelt? Takk for svar!

Står mange forklaringer lenger bak i tråden :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...