mrmathematics Skrevet 20. mai 2013 Del Skrevet 20. mai 2013 Dette er et likningssett ofte kalt innsettingsmetoden. Likning 1 Likning 2 Starter ved å "gange ut brøken" i likning 2. Ganger hele likningen med 4 (fellesnevner). Nå ser den slik ut: 3y-6x=-3 Nå ganger jeg likning 1 med 2, for å få 6x. Nå ser den slik ut: 6x+4y=22 Jeg bytter 6x og 4y. (skal sette det under hverandre) Nå ser den slik ut: 4y+6x=22 Jeg setter de under hverandre: Likning 1+Likning 2 1: 4y+6x=22 2: 3y-6x=-3 7y =19 y =19/7=2,7142857 For å finne x setter jeg y inn i en av likningene. Jeg velger likning 1. (dette er hva som er kalt innsettingsmetoden) 3x+2y=11 3x+(2*2,7142857)=11 3x+5,4285714 =11 3x =5,571420 x =5,571420/3=1,857143 Jeg ville ikke runde av. Vet ikke hvor nøyaktig du vil ha svaret. Håper dette ble noe forståelig. Hadde vært mye ryddigere i skriveboka mi x=1,857143 y=2,7142857 Lenke til kommentar
Uer1000 Skrevet 20. mai 2013 Del Skrevet 20. mai 2013 Mattenøtt! På en kafeteria står en brusmaskin av den typen som kundene kan betjene selv. Glassene i kafeteriaen er på 2,5 dl. Kranen på maskinen er ikke tett, men står og drypper hele tiden: 1 dråpe pr. sekund. Pga. ferieavviklingen var kafeteriaen lukket i en uke, men kranen dryppet hele uken igjennom. Hvor mange glass brus gikk til spille i løpet av den uka, når du vet at en dråpe er en kule med en radius på 2 mm? Fasit (Spør hvis dere vil ha fremgangsmåte e.l.) Fasiten var genial! Lenke til kommentar
skolelyset123 Skrevet 20. mai 2013 Del Skrevet 20. mai 2013 (endret) Jeg antar at du har brukt istedenfor jepp ser jeg glemte å gange med den siste toeren der jaja, bare en liten slurvefeil. Vet at jeg på eksamen hadde kunne fått full pott selv om jeg bomma der. Fremgangsmåten min er rett, selv om svaret ble feil til slutt. Endret 20. mai 2013 av skolelyset123 Lenke til kommentar
cuadro Skrevet 20. mai 2013 Del Skrevet 20. mai 2013 Får jeg lov å løse den uten å bruke innsettingsmetoden? Jeg ville anbefalt å løse denne ligningen uten å benytte innsettingsmetoden, da den krever unødvendig mange operasjoner i dette tilfellet. På en prøve burde man forholde seg til det oppgaven spesifiserer - og spesifiserer den ingenting, så er det fritt frem. Lenke til kommentar
TheKing97 Skrevet 20. mai 2013 Del Skrevet 20. mai 2013 Fasiten var genial! Funka da jeg la den inn.. https://www.google.no/search?hl=no&site=imghp&tbm=isch&source=hp&biw=1366&bih=600&q=81&oq=81&gs_l=img.3..0l5j0i24l5.724.1072.0.1483.2.2.0.0.0.0.87.165.2.2.0...0.0...1ac.1.14.img.Al_3Q6DhHeg Ellers kan du jo bare google oppgaven Lenke til kommentar
mrmathematics Skrevet 20. mai 2013 Del Skrevet 20. mai 2013 Jeg ville anbefalt å løse denne ligningen uten å benytte innsettingsmetoden, da den krever unødvendig mange operasjoner i dette tilfellet. På en prøve burde man forholde seg til det oppgaven spesifiserer - og spesifiserer den ingenting, så er det fritt frem. Helt enig. Jeg synes innsettingsmetoden er unødvendig tungvint på så store oppgaver som det der. Sjekk den jeg la ut, personlig synes jeg det er lettest. På disse eksamene det er snakk om her i tråden har det aldri vært spesifisert at man skal bruke innsettingsmetoden uansett, kun å løse likningssettene. Lenke til kommentar
Svigermors drøm Skrevet 20. mai 2013 Del Skrevet 20. mai 2013 (endret) Starter ved å "gange ut brøken" i likning 2. Ganger hele likningen med 4 (fellesnevner). Nå ser den slik ut: 3y-6x=-3 Nå ganger jeg likning 1 med 2, for å få 6x. Nå ser den slik ut: 6x+4y=22 Jeg bytter 6x og 4y. (skal sette det under hverandre) Nå ser den slik ut: 4y+6x=22 Jeg setter de under hverandre: Likning 1+Likning 2 1: 4y+6x=22 2: 3y-6x=-3 7y =19 y =19/7=2,7142857 For å finne x setter jeg y inn i en av likningene. Jeg velger likning 1. (dette er hva som er kalt innsettingsmetoden) 3x+2y=11 3x+(2*2,7142857)=11 3x+5,4285714 =11 3x =5,571420 x =5,571420/3=1,857143 Jeg ville ikke runde av. Vet ikke hvor nøyaktig du vil ha svaret. Håper dette ble noe forståelig. Hadde vært mye ryddigere i skriveboka mi x=1,857143 y=2,7142857 Ganske bra Rett svar: L1 L2 L1 L2 L1&L2 Y Jeg ville anbefalt å løse denne ligningen uten å benytte innsettingsmetoden, da den krever unødvendig mange operasjoner i dette tilfellet. På en prøve burde man forholde seg til det oppgaven spesifiserer - og spesifiserer den ingenting, så er det fritt frem. Oppgaven spesifiserer innsettingsmetoden. Beklager, burde ha skrevet det. Endret 20. mai 2013 av Svigermors drøm Lenke til kommentar
cuadro Skrevet 20. mai 2013 Del Skrevet 20. mai 2013 Det er nok kun ulike representasjoner av det samme svaret. Det er mer riktig [og nøyaktig] å presentere det i brøk, dog. Lenke til kommentar
TheKing97 Skrevet 20. mai 2013 Del Skrevet 20. mai 2013 Må dessverre skuffe deg Rett svar: L1 L2 L1 L2 L1&L2 Y Oppgaven spesifiserer innsettingsmetoden. Beklager, burde ha skrevet det. Ja, men 13/7 er omtrent lik 1,86 og 19/7 er omtrent lik 2,71 Lenke til kommentar
mrmathematics Skrevet 20. mai 2013 Del Skrevet 20. mai 2013 (endret) Må dessverre skuffe deg Rett svar: L1 L2 L1 L2 L1&L2 Y Oppgaven spesifiserer innsettingsmetoden. Beklager, burde ha skrevet det. Svarene er helt like Jeg skrev det bare i desimaltall i stedenfor brøk! Det ville vært mindre nøyaktig hvis jeg rundet av, men som jeg skrev har jeg beholdt alle desimaltallene som kan vises på en ordinær kalkulator, så sånn sett er det helt likt. (untatt siste desimal på x, pga. jeg rundet av på slutten. min feil, sorry!) Om det er mer riktig er nok sant, men svaret mitt ville ikke blitt trukket noen poeng på eksamen. (I følge læreren min som har vært eksamensensor i 35 år) Endret 20. mai 2013 av mrmathematics Lenke til kommentar
Svigermors drøm Skrevet 20. mai 2013 Del Skrevet 20. mai 2013 Svarene er helt like Jeg skrev det bare i desimaltall i stedenfor brøk! Det ville vært mindre nøyaktig hvis jeg rundet av, men som jeg skrev har jeg beholdt alle desimaltallene som kan vises på en ordinær kalkulator, så sånn sett er det helt likt. Om det er mer riktig er nok sant, men svaret mitt ville ikke blitt trukket noen poeng på eksamen. (I følge læreren min som har vært eksamensensor i 35 år) Jeg så det nå Veldig bra, jeg hadde ikke sjangs Lenke til kommentar
TheKing97 Skrevet 20. mai 2013 Del Skrevet 20. mai 2013 Jeg så det nå Veldig bra, jeg hadde ikke sjangs Jeg synes det er utrolig fint gjort at du har tatt deg bryet til å hjelpe, tipse og råde oss, selv om du ikke har eksamen i matte på 10. trinn i år, Svigermors drøm! Tommel opp! Du er brukernavnet verdig 3 Lenke til kommentar
Svigermors drøm Skrevet 20. mai 2013 Del Skrevet 20. mai 2013 Jeg synes det er utrolig fint gjort at du har tatt deg bryet til å hjelpe, tipse og råde oss, selv om du ikke har eksamen i matte på 10. trinn i år, Svigermors drøm! Tommel opp! Du er brukernavnet verdig Jeg er kanskje ikke så flink i matematikk men det er utrolig gøy Jeg storkoser meg, så det er bare kjekt å hjelpe litt til 2 Lenke til kommentar
TheKing97 Skrevet 20. mai 2013 Del Skrevet 20. mai 2013 Jeg er kanskje ikke så flink i matematikk men det er utrolig gøy Jeg storkoser meg, så det er bare kjekt å hjelpe litt til Seriøst? Du svarer jo på alt før vi har dratt frem kalkulatoren Hvilken linje går du på - og hva slags matte har du? Lenke til kommentar
Meridies Skrevet 20. mai 2013 Del Skrevet 20. mai 2013 Lykke til med eksamen i morgen Uansett hvordan det går, så er det viktigste at du gjør ditt beste Gjør du ditt beste, så kan du være fornøyd med innsatsen! Og siden du har gjort sitt beste, kan du nyte sommerferien uansett hvordan det går 1 Lenke til kommentar
Svigermors drøm Skrevet 20. mai 2013 Del Skrevet 20. mai 2013 (endret) Jeg går elektro, men skal ta påbygging for studiekompetanse. Jeg har T-matte, og de 2 siste oppgavene jeg ga er fra en prøve vi hadde tidligere så kudos til de som løste dem Noen ting er enklere enn andre, men ligninger og algebra er soleklar favoritt Endret 20. mai 2013 av Svigermors drøm Lenke til kommentar
TurboHarald Skrevet 20. mai 2013 Del Skrevet 20. mai 2013 Faen ass, nå begynner nervene å kommer. Er skikkelig skummelt at det ikke er faglærer som retter som vet hva du er god for. Lykke til i morgen alle sammen! Gleder meg til å diskutere vanskelige oppgaver etterpå! Lenke til kommentar
skolelyset123 Skrevet 20. mai 2013 Del Skrevet 20. mai 2013 Faen ass, nå begynner nervene å kommer. Er skikkelig skummelt at det ikke er faglærer som retter som vet hva du er god for. Lykke til i morgen alle sammen! Gleder meg til å diskutere vanskelige oppgaver etterpå! lykke til til deg også Lenke til kommentar
Svigermors drøm Skrevet 20. mai 2013 Del Skrevet 20. mai 2013 Det værste er at du ikke får den tilbake, og dermed ikke har peiling på hva du gjorde rett og galt Lenke til kommentar
skolelyset123 Skrevet 20. mai 2013 Del Skrevet 20. mai 2013 Det værste er at du ikke får den tilbake, og dermed ikke har peiling på hva du gjorde rett og galt hvorfor får man den ikke tilbake? :O :O :O Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå