Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Eksamen i matematikk 2013 (10. trinn)

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Prøver igjen :)

Vi bruker likningsreglene på en formel

Slike oppgaver har jeg slitt med å forstå i en laaaang stund, noe som er dumt da de er nokså sentrale å få. Noen som kan gi en god forklaring/hvordan man regner/finner ut dette? Hadde vært utrolig fint! Kan godt ta utganspunkt i oppgaven:

Formelen for arealet av et trapes er

A= (a+b) * h / 2

Finn en formel for den ene siden a, uttrykt ved A, b og h.

Den svarte jeg på for noen sider siden, forstod du det ikke eller har du ikke fått det med deg? Jeg kan gjerne forklare mer eller hvertfall prøve :)

Lenke til kommentar

Hmm, sjekka læreboka mi nå, der står det også at man skal dele hele leddet...

Jeg som sjekka wikipedia for noen måneder siden, hvor det står at man bare skal dele (a+b) på 2, og jeg har fulgt dette. Fra nå av stoler jeg ikke på wikipedia når det kommer til matematikk.

http://no.wikipedia....apes_(geometri)

Er hele leddet. [(a+b) * høyde] / 2. Wikipedia som har feil, som du sier :)

Lenke til kommentar

Fasit del 2 - 2012

Jeg hadde denne eksamenen (2012) på tentamen, og her er de riktig svarene:

1a) Hårfin = 980 kr tilsammen. På håret: 930 kr.

1b) 24 ulike kombinasjoner

1c) Far betaler 105 kr for hårvoksen, som er 70% av opprinnelig pris.

2a) 60 gram vannstoff

2b) 4 hele doser, selv om hun har 6,25 doser av blondering og 4 doser av vannstoff.

3a) y=225x

3b) Tegn graf.

3c) Han må klippe seg mer enn 4 ganger for å tjene inn barbermaskinen (grafen viser 4,25, men man kan ikke klippe seg 4,25 ganger).

4) Dataoppgave. Hadde en annen type dataoppgave på min tentamen..

5a) 55 bokser

5b) Det er 55 bokser i stablen, og formelen er korrekt.

5c) 451 bokser igjen i stablen. NB! Her blir formelen akkurat den samme men med minus 55, siden toppen er jo fjernet. Det er jo færre bokser i toppen av stablen enn bunnen.

6a) 100,009 cm3. Husk å ikke runde av når du deler diameteren i to for å finne radiusen.

6b) 9,9 cm

6c) 296 cm3

7)

2,5 h = 2 h, 30 min, 0 s

4,6 h = 4 h, 36 min, 0 s

4565 s = 1 h, 16 min, 5 s

64,55 min = 1 h, 4 min, 33 sek

09:50-11:37 = 1 h, 47 min, 0 sek

8a) 0,000003504 NB! USIKKER!

8b) Arealet av det største kvadratet er 1, for hvis du ser nøye etter er 1 hypotenusen i kvadratet med x som side. X er ukjent, og vi kan dermed bruke ligning. (Ligningen løses. A = 0,25 etter overslag) Som du ser er det fire slike trekanter som denne utregninga (ligningen) viser rundt den minste. Derfor ganger vi 0,25 med 4 og får 1.

8c) Radius til det største kvadratet er 4 ganger kvadratroten av 2, siden x=0,71. og rundt kvadratet skal det være 4 Xer, som tegnet. Men omkrets måles jo i diameter, så derfor ganger vi 0,71 med 8.

0,71 * 8 = 5,66. 4 * kvadratroten av 2 = 5,66.

9a) Konstruksjon

9b) r = 31,25 mm. Fremgangsmåte: ligninger med to ukjente og pytagoras. Viktig å huske at figuren er i 2D og IKKE i 3D. radius er hyptoneus i trekant fra a, til o, til der linja fra CO krysser linja til AB. Fasit 9b: http://oi39.tinypic.com/35cpdnb.jpg

Endret av TheKing97
Lenke til kommentar

Jeg oppdager at katetene f.eks c og c, samlet blir like store som hypotenusen :)

Annet eksempel: A = (a+b)*h /2 -> A= (a+b)*(a+b) /2 -> A= (ab)2 / 2

Så den i ettertid! Hadde tenkt å lage en figur med to halvsirkler så gikk litt i surr.. Tusen takk!

Hehe, bare hyggelig:)

• Liker 1
Lenke til kommentar

9b) r = 31,25 mm. Fremgangsmåte: ligninger med to ukjente og pytagoras. Viktig å huske at figuren er i 2D og IKKE i 3D. radius er hyptoneus i trekant fra a, til o, til der linja fra CO krysser linja til AB.

35cpdnb.jpg

Endret av TheKing97
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...