Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Eksamen i matematikk 2013 (10. trinn)

Anbefalte innlegg

Kommer jo helt an på figuren. Men en feil mange gjør: man skal kun regne omkrets av det som går rundt hele figuren, ikke inni. Tenk deg at figuren er et svært hus, og du står utenfor.

Eks på utregning av omkrets av sammensatte figurer:

30kx7og.jpg

Tror du glemte å dividere omkretsen av sirkelen på 2, slik at svaret blir 32, 85.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Svaret er uten tvil 20 minutter. Jeg har en langt bedre fasit liggende på macen. Vedlagt finner du den.

Å NICE! :grin2: Hvor fant du denne? :omg: Jeg har brukt evigheter på å lete etter en offisiell fasit. Fant en på matematikk.net, men lagret den ikke på maskinen og nettsiden er nede nå.

Lenke til kommentar

Du må konkludere med noe (hint: pytagoras)

Jeg oppdager at katetene f.eks c og c, samlet blir like store som hypotenusen :)

Annet eksempel: A = (a+b)*h /2 -> A= (a+b)*(a+b) /2 -> A= (ab)2 / 2

Tror du glemte å dividere omkretsen av sirkelen på 2, slik at svaret blir 32, 85.

Så den i ettertid! Hadde tenkt å lage en figur med to halvsirkler så gikk litt i surr.. Tusen takk!

Lenke til kommentar

Prøver igjen :)

Vi bruker likningsreglene på en formel

Slike oppgaver har jeg slitt med å forstå i en laaaang stund, noe som er dumt da de er nokså sentrale å få. Noen som kan gi en god forklaring/hvordan man regner/finner ut dette? Hadde vært utrolig fint! Kan godt ta utganspunkt i oppgaven:

Formelen for arealet av et trapes er

A= (a+b) * h / 2

Finn en formel for den ene siden a, uttrykt ved A, b og h.

Lenke til kommentar

chart?cht=tx&chl=b \cdot (a+b) og chart?cht=tx&chl=ab + \frac {b \cdot (a+b)}{2} ?

chart?cht=tx&chl=b * (a+b) = ab + \frac {b*(a+b)}{2} \rightarrow 2ba+2b^2 = 2ab + b^2 + ab \rightarrow b^2 = ab ?

Den første metoden din tror jeg er feil. Det ser ut som om det er formelen for arealet til rektangel. For å regne ut trapes legger du de to parallelle sidene sammen og deler summen på 2. Så ganger du dette med høyden.

I dette tilfellet: (a+b)/2*(a+b)

Metode nr. 2 er jeg usikker på.

Lenke til kommentar

Den første metoden din tror jeg er feil. Det ser ut som om det er formelen for arealet til rektangel. For å regne ut trapes legger du de to parallelle sidene sammen og deler summen på 2. Så ganger du dette med høyden.

I dette tilfellet: (a+b)/2*(a+b)

Metode nr. 2 er jeg usikker på.

Oisann, det var et trapes :p Det leste jeg ikke.. Da er det bare å drite i hele utregningen min :p

Lenke til kommentar

Slike oppgaver har jeg slitt med å forstå i en laaaang stund, noe som er dumt da de er nokså sentrale å få. Noen som kan gi en god forklaring/hvordan man regner/finner ut dette? Hadde vært utrolig fint! Kan godt ta utganspunkt i oppgaven:

A= (a+b) * h / 2

Løs det som ei ligning! :)

2vhywb9.jpg

Endret av TheKing97
  • Liker 1
Lenke til kommentar

A= (a+b) * h / 2

Mener ikke å pirke, men det er ganske viktig her; a+b skal deles på 2, ikke hele formelen.

(a+b)/2 * h

Hehe :)

EDIT: ...eller tar jeg feil? nå ble jeg veldig usikker her...

Endret av mrmathematics
Lenke til kommentar

Mener ikke å pirke, men det er ganske viktig her; a+b skal deles på 2, ikke hele formelen.

(a+b)/2 * h

Hehe :)

EDIT: ...eller tar jeg feil? nå ble jeg veldig usikker her...

Ja, hele formelen skal deles på 2, men det er jo bare og gange med 2 i alle ledd på begge sider, da alle har 2 som nevner ;)

Lenke til kommentar

Ja, hele formelen skal deles på 2, men det er jo bare og gange med 2 i alle ledd på begge sider, da alle har 2 som nevner ;)

Hmm, sjekka læreboka mi nå, der står det også at man skal dele hele leddet...

Jeg som sjekka wikipedia for noen måneder siden, hvor det står at man bare skal dele (a+b) på 2, og jeg har fulgt dette. Fra nå av stoler jeg ikke på wikipedia når det kommer til matematikk.

http://no.wikipedia.org/wiki/Trapes_(geometri)

Endret av mrmathematics
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...