Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Eksamen i matematikk 2013 (10. trinn)


Anbefalte innlegg

Hei, gruer meg skikkelig til i morra, er ikke noe særlig god i matte...

Jeg har forresten hørt at del 1 blir mindre og del 2 større og at det blir mer poeng å få på del 2 enn del 1.

Tenkte bare å si fra, øv masse på del 2! :)

 

Noen som kan forklare med sannsynlighet, husker ikke noe av det... :)

 

Jeg har hørt omvendt, at del1 skal bli større fordi den viser bedre hva du kan.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det jeg elller fasiten som har feil? På oppgave 1 C) i eksamen for våren i 2011 får jeg 20min i svar, mens fasiten sier 33min.

Spørsmålet er:

''En dag kjørte Hanne 10 km med scooteren. Gjennomsnittsfarten var 30 km/h. Hvor mange minutter brukte hun?''

Jeg kan ikke få det til å stemme med noe annet enn 20 jeg.

Link til fasiten jeg bruker: http://sp1.skoleveven.no/files/2013/04/2011del2.pdf

Lenke til kommentar

Er det jeg elller fasiten som har feil? På oppgave 1 C) i eksamen for våren i 2011 får jeg 20min i svar, mens fasiten sier 33min.

Spørsmålet er:

''En dag kjørte Hanne 10 km med scooteren. Gjennomsnittsfarten var 30 km/h. Hvor mange minutter brukte hun?''

Jeg kan ikke få det til å stemme med noe annet enn 20 jeg.

Link til fasiten jeg bruker: http://sp1.skoleveve...04/2011del2.pdf

 

20 er riktig. Alt av logikk tilsier 20. Når man kjører 10 km, og har farten 30 km/h, så må det jo være 1/3 av en time, altså 20 min.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er det jeg elller fasiten som har feil? På oppgave 1 C) i eksamen for våren i 2011 får jeg 20min i svar, mens fasiten sier 33min.

Spørsmålet er:

''En dag kjørte Hanne 10 km med scooteren. Gjennomsnittsfarten var 30 km/h. Hvor mange minutter brukte hun?''

Jeg kan ikke få det til å stemme med noe annet enn 20 jeg.

Link til fasiten jeg bruker: http://sp1.skoleveve...04/2011del2.pdf

 

20 er det riktige svaret!

Lenke til kommentar

Du ganger 4 med 6. 4 * 6 = 24.

 

Er du sikker på at det er riktig?

 

Har en ganske bra oppgave på et bilde på dataen, men er ganske ny her inne på diskusjon.no. Noen som kan forklare hvordan jeg kan legge den inn?

 

Du bruker full editor( knappen ved siden av post) og laser inn bildet fra der det ligger. Vet det var dårlig forklart, men håper du forstår :)

Lenke til kommentar

Hva er egentlig forskjellen på et annuitetslån og et serielån? (hentet fra økonomidelen i faktor 3) :)

Et serielån er et lån der du betaler tilbake et fast avdrag + renter igjen av restlån... Dvs. at viss du låner 200 000 i banken med 8 % rente og betaler 20 000 i avdrag pr måned betaler du 20 000 + (200 000 * 8%) Neste måned betaler du tilbake 20 000 + (180 000 * 8%) (restbeløp * rente) Med andre ord blir betalingen til banken mindre og mindre.

 

Et Annuitetslån har også et fast avdrag, men rente av en fast sum... Med forbehold om eventulelle rentenedringer.

Endret av KNUSK10
Lenke til kommentar

Det var en oppgave på eksamen del 2 2012 jeg var litt usikker på. Man kan velge mellom 4 hårfarger og 6 forskjellige hårfrisyrer. Hvor mange forskjellige kombinasjoner kan man lage?

 

Regner man slik: 6*6*6*6=1296 da? Vi gikk aldri skikkelig igjennom kombinatorikk..

 

Det er ofte man blander kombinatorikk...

 

Trekning:

3 blåe kuler, 2 gule og 3 grønne Hva er sannsynligheten for å trekke en blå på 1. forsøk og så ei grønn på andre forsøk?

3/8 * 3/7 = 9/56 ≈ 0,268 = 26,8%

 

Plassering

 

Et barn har fem leker. Hvor mange forskjellige plasseringer kan han sette dem i?

5 * 4 * 3 * 2 * 1 = 120. Noen kalkulatorer har en X!-knapp som står for fakultet, og taster du 4, så ganger den 4*3*2*1 = 24.

 

Bankkode

 

For hvert siffer i en bankkode er det ti muligheter: 0,1,2,3,4,5,6,7,8 og 9. Det gjør at for hvert sikker er det 101-mulighet for at det er f.eks 1. Men når disse kombineres ganges 101 med de andre tallene, og da får man 104 = 10000.

 

Huskeregel: Antall muligheter Antall plasser

 

Hvor mange kombinasjoner?

 

En annen måte er når du vet at du har fire brød og seks pålegg. Da ganger du fire med seks = 24 kombinasjoner. Går jo også med flere ledd, men da gjør vi det oftest:

valgtre_liker_ikke_matematikk.png

Endret av TheKing97
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er ofte man blander kombinatorikk...

 

Trekning:

3 blåe kuler, 2 gule og 3 grønne Hva er sannsynligheten for å trekke en blå på 1. forsøk og så ei grønn på andre forsøk?

3/8 * 3/7 = 9/56 ≈ 0,268 = 26,8%

 

Plassering

 

Et barn har fem leker. Hvor mange forskjellige plasseringer kan han sette dem i?

5 * 4 * 3 * 2 * 1 = 120. Noen kalkulatorer har en X!-knapp som står for fakultet, og taster du 4, så ganger den 4*3*2*1 = 24.

 

Hvor mange kombinasjoner?

 

En annen måte er når du vet at du har fire brød og seks pålegg. Da ganger du fire med seks = 24 kombinasjoner. Går jo også med flere ledd, men da gjør vi det oftest:

valgtre_liker_ikke_matematikk.png

 

Flott innlegg! :) Jeg blandet med metoden for å regne ut dette: En bankkode har 4 siffere. Man kan velge fra 0-9. 10*10*10*10=1000 :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...