Diskusjonistan Skrevet 20. mai 2013 Del Skrevet 20. mai 2013 (endret) Vet dere noen andre regenark-program som er like bra som Excel? Openoffice falt ikke i god jord hos meg. Endret 20. mai 2013 av Diskusjonistan Lenke til kommentar
Frøken pytagoras Skrevet 20. mai 2013 Del Skrevet 20. mai 2013 For å være ærlig, så aner jeg ikke , men hvis det for eksempel er en oppgave som den med en sirkel i en trekant, så hadde jeg nok begrunnet Ja, men man trenger liksom ikke å begrunne 100 + 100 oppgavene, liksom. I såfall, så blir det sikkert mange svar som dette: Fordi det bare er sånn, hehe 2 Lenke til kommentar
Meridies Skrevet 20. mai 2013 Del Skrevet 20. mai 2013 Ja, men man trenger liksom ikke å begrunne 100 + 100 oppgavene, liksom. I såfall, så blir det sikkert mange svar som dette: Fordi det bare er sånn, hehe Det stemmer Lenke til kommentar
TurboHarald Skrevet 20. mai 2013 Del Skrevet 20. mai 2013 (endret) Noen som har link til noen del 2-oppgaver med fasit til? Har gjort alle eksamensoppgavene.. EDIT: Anbefaler forøvrig alle til å gå innpå matte.no. Det finnes masse snadder der! Vet ikke om noen har fortalt om siden før? Endret 20. mai 2013 av TurboHarald Lenke til kommentar
mrmathematics Skrevet 20. mai 2013 Del Skrevet 20. mai 2013 Hei! Kom over denne tråden her da jeg øvet, og tenkte jeg kunne stille et spørsmål her. Fant en gammel tentamen hvor det var en oppgave jeg mistenker sensor har rettet feil på. Slik er den: Lillebror har fire biler i en lekekasse. To av de er Lightning Mcqueen og Bill. Navnene på de to andre er ikke relevante. Lillebror trekker tilfeldig to biler opp av lekekassen. Hvor stor er sannsynligheten for at Lillebror trekker Lightning Mcqueen og Bill? Jeg kom fram til 1/12. Det er 1/4 sjanse for at Lillebror trekker Lightning, og så 1/3 sjanse for at han trekker Bill. 1/4*1/3=1/12. Dette var feil i følge sensor. Noen som kan forklare meg hva jeg har gjort feil eller om sensor har rettet feil? Lenke til kommentar
skolelyset123 Skrevet 20. mai 2013 Del Skrevet 20. mai 2013 Noen som har noen tips til hva jeg kan pugge på? Har pugga på formler og sett på eksamensoppgaver, regna oppgaver fra grunnboka, sett på excel, skrevet i regelboka, osv.Noen tips til videre lesing til i morgen? Hvordan øver dere? Lenke til kommentar
TurboHarald Skrevet 20. mai 2013 Del Skrevet 20. mai 2013 (endret) Hei! Kom over denne tråden her da jeg øvet, og tenkte jeg kunne stille et spørsmål her. Fant en gammel tentamen hvor det var en oppgave jeg mistenker sensor har rettet feil på. Slik er den: Lillebror har fire biler i en lekekasse. To av de er Lightning Mcqueen og Bill. Navnene på de to andre er ikke relevante. Lillebror trekker tilfeldig to biler opp av lekekassen. Hvor stor er sannsynligheten for at Lillebror trekker Lightning Mcqueen og Bill? Jeg kom fram til 1/12. Det er 1/4 sjanse for at Lillebror trekker Lightning, og så 1/3 sjanse for at han trekker Bill. 1/4*1/3=1/12. Dette var feil i følge sensor. Noen som kan forklare meg hva jeg har gjort feil eller om sensor har rettet feil? Du tar feil. Når han trekker første gangen så er det 2 gunstige han kan trekke(McQueen og Bill). Altså 2/4. Og når den ene gunstige forsvinner så er det 1/3 gunstig igjen. Altså 2/4*1/3=2/12=1/6 Endret 20. mai 2013 av TurboHarald Lenke til kommentar
Karl Sykes Skrevet 20. mai 2013 Del Skrevet 20. mai 2013 Vet dere noen andre regenark-program som er like bra som Excel? Openoffice falt ikke i god jord hos meg. Hvorfor kan du ikke bruke bare Excel? Lenke til kommentar
mrmathematics Skrevet 20. mai 2013 Del Skrevet 20. mai 2013 Noen som har noen tips til hva jeg kan pugge på? Har pugga på formler og sett på eksamensoppgaver, regna oppgaver fra grunnboka, sett på excel, skrevet i regelboka, osv.Noen tips til videre lesing til i morgen? Hvordan øver dere? Sjekk linken TS la ut på første side. Virker som om du allerede er godt forberedt, men sjekk den om det er noe du ikke kan godt nok. Jeg går bare gjennom gamle tentamen/eksamenoppgaver for å sjekke at jeg kan alt. Lenke til kommentar
TheKing97 Skrevet 20. mai 2013 Del Skrevet 20. mai 2013 (endret) Hei! Kom over denne tråden her da jeg øvet, og tenkte jeg kunne stille et spørsmål her. Fant en gammel tentamen hvor det var en oppgave jeg mistenker sensor har rettet feil på. Slik er den: Lillebror har fire biler i en lekekasse. To av de er Lightning Mcqueen og Bill. Navnene på de to andre er ikke relevante. Lillebror trekker tilfeldig to biler opp av lekekassen. Hvor stor er sannsynligheten for at Lillebror trekker Lightning Mcqueen og Bill? Jeg kom fram til 1/12. Det er 1/4 sjanse for at Lillebror trekker Lightning, og så 1/3 sjanse for at han trekker Bill. 1/4*1/3=1/12. Dette var feil i følge sensor. Noen som kan forklare meg hva jeg har gjort feil eller om sensor har rettet feil? Nei, først har han 1/2-sjanse for å trekke rett, også 1/3. Altså 1/6-sjanse totalt. Endret 20. mai 2013 av TheKing97 Lenke til kommentar
TurboHarald Skrevet 20. mai 2013 Del Skrevet 20. mai 2013 Noen som har noen tips til hva jeg kan pugge på? Har pugga på formler og sett på eksamensoppgaver, regna oppgaver fra grunnboka, sett på excel, skrevet i regelboka, osv.Noen tips til videre lesing til i morgen? Hvordan øver dere? Har egentlig bare gjort MASSE eksamensoppgaver Å gjøre gamle eksamensoppgaver føler jeg er den beste måten. Da lærer man hvordan oppgavene "tenker". Har ikke skrevet noen regelbok pga jeg føler at jeg har alt i hodet, i tillegg til at læreboken har 40 sider med oppsummering(Sirkel 10B) Lenke til kommentar
mrmathematics Skrevet 20. mai 2013 Del Skrevet 20. mai 2013 Du tar feil. Når han trekker første gangen så er det 2 gunstige han kan trekke. Altså 2/4. Og når den ene gunstige forsvinner så er det 1/3 gunstig igjen. Altså 2/4*1/3=2/12=1/6 Aah, selvølfelig. Dumme meg satt den tanken med at han startet med Lightning og skulle trekke Bill etter. Teit feil av meg. Takk for svar!! Lenke til kommentar
skolelyset123 Skrevet 20. mai 2013 Del Skrevet 20. mai 2013 Hei! Kom over denne tråden her da jeg øvet, og tenkte jeg kunne stille et spørsmål her. Fant en gammel tentamen hvor det var en oppgave jeg mistenker sensor har rettet feil på. Slik er den: Lillebror har fire biler i en lekekasse. To av de er Lightning Mcqueen og Bill. Navnene på de to andre er ikke relevante. Lillebror trekker tilfeldig to biler opp av lekekassen. Hvor stor er sannsynligheten for at Lillebror trekker Lightning Mcqueen og Bill? Jeg kom fram til 1/12. Det er 1/4 sjanse for at Lillebror trekker Lightning, og så 1/3 sjanse for at han trekker Bill. 1/4*1/3=1/12. Dette var feil i følge sensor. Noen som kan forklare meg hva jeg har gjort feil eller om sensor har rettet feil? det du skriver er feil:Dette er rett: 1. gang han trekker kan han enten trekke mcqueen eller bill: Da blir sannsynligheten 2/4 2. gang er det bare 3 biler og da er sannsynligheten 1/3 2/4*1/3 = 1/4 Lenke til kommentar
mrmathematics Skrevet 20. mai 2013 Del Skrevet 20. mai 2013 det du skriver er feil: Dette er rett: 1. gang han trekker kan han enten trekke mcqueen eller bill: Da blir sannsynligheten 2/4 2. gang er det bare 3 biler og da er sannsynligheten 1/3 2/4*1/3 = 1/4 Det jeg skrev var feil ja, men også det du skrev, hehe. Sjekk han som skrev over meg, svaret blir 1/6. Lenke til kommentar
Svigermors drøm Skrevet 20. mai 2013 Del Skrevet 20. mai 2013 (endret) Nytt problem: Vi bruker likningsreglene på en formel Slike oppgaver har jeg slitt med å forstå i en laaaang stund, noe som er dumt da de er nokså sentrale å få. Noen som kan gi en god forklaring/hvordan man regner/finner ut dette? Hadde vært utrolig fint! Kan godt ta utganspunkt i oppgaven: Formelen for arealet av et trapes er A= (a+b) * h / 2 Finn en formel for den ene siden a, uttrykt ved A, b og h. Først vil du ha a+b alene. Dette gjøres ved å gange 2 og dele på h. Da har du a+b alene på den ene siden. Det andre du vil gjøre er å bli kvitt b. Siden det er +b må det bli -b når du tar den over til den andre siden. Da står du igjen med a alene Endret 20. mai 2013 av Svigermors drøm Lenke til kommentar
TurboHarald Skrevet 20. mai 2013 Del Skrevet 20. mai 2013 Det var en oppgave på eksamen del 2 2012 jeg var litt usikker på. Man kan velge mellom 4 hårfarger og 6 forskjellige hårfrisyrer. Hvor mange forskjellige kombinasjoner kan man lage? Regner man slik: 6*6*6*6=1296 da? Vi gikk aldri skikkelig igjennom kombinatorikk.. Lenke til kommentar
skolelyset123 Skrevet 20. mai 2013 Del Skrevet 20. mai 2013 Det jeg skrev var feil ja, men også det du skrev, hehe. Sjekk han som skrev over meg, svaret blir 1/6. ja så det nå, hadde selv regnet feil der ved ganginga på slutten 2*1 er jo 2 og ikke 1 Sorry ! Lenke til kommentar
TurboHarald Skrevet 20. mai 2013 Del Skrevet 20. mai 2013 (endret) Aah, selvølfelig. Dumme meg satt den tanken med at han startet med Lightning og skulle trekke Bill etter. Teit feil av meg. Takk for svar!! Hehe, gikk selv i den samme fellen i går, men forsto det da jeg sjekket fasit Endret 20. mai 2013 av TurboHarald Lenke til kommentar
Ingridem Skrevet 20. mai 2013 Del Skrevet 20. mai 2013 Hei, gruer meg skikkelig til i morra, er ikke noe særlig god i matte... Jeg har forresten hørt at del 1 blir mindre og del 2 større og at det blir mer poeng å få på del 2 enn del 1. Tenkte bare å si fra, øv masse på del 2! Noen som kan forklare med sannsynlighet, husker ikke noe av det... Lenke til kommentar
salat23 Skrevet 20. mai 2013 Del Skrevet 20. mai 2013 Det var en oppgave på eksamen del 2 2012 jeg var litt usikker på. Man kan velge mellom 4 hårfarger og 6 forskjellige hårfrisyrer. Hvor mange forskjellige kombinasjoner kan man lage? Regner man slik: 6*6*6*6=1296 da? Vi gikk aldri skikkelig igjennom kombinatorikk.. Du ganger 4 med 6. 4 * 6 = 24. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå