TheKing97 Skrevet 20. mai 2013 Del Skrevet 20. mai 2013 Jeg vet at: 2/3 = 66,67% og 1/2 = 50%. 66,7-50 = 16,62 Videre deler jeg antall tilsatte dl på differansen -> 5/16,67 = 0,30 (ca) 0,30 * 100 = 30 dl 30 dl = 3 liter Sjakk Matt Håhå, den så jeg ikke komme! Var som Torres på Camp Nou forrige sesong Lenke til kommentar
Synchroz Skrevet 20. mai 2013 Del Skrevet 20. mai 2013 Lurer på 2 ting som hadde vært kjempefint å få oppklart i. Første: Blandingsforhold. Katinka har saft som skal blandet i forholdet 1 : 5. Hun har 1,8 L ferdigblandet saft. Hvor mye saft og hvor mye vann har hun brukt? Kan noen komme med en god forklaring? Takk! Neste spørsmål er: angående funksjoner.Har sett på mange tidligere eksamener så får du oppgit 4 funksjoner og 1 graf. Utifra den informasjonen skal du finne ut hvilke av funksjonene som passer til grafen. Noen som kan komme med en forklaring på hvordan man ser dette? BTW: Har hørt at mange sier man skal sette opp grafer til alle fire og se hvilke som passer, men finnes det virkelig ikke en litt lettere måte å gjøre det på? Lenke til kommentar
TheKing97 Skrevet 20. mai 2013 Del Skrevet 20. mai 2013 Lurer på 2 ting som hadde vært kjempefint å få oppklart i. Første: Blandingsforhold. Katinka har saft som skal blandet i forholdet 1 : 5. Hun har 1,8 L ferdigblandet saft. Hvor mye saft og hvor mye vann har hun brukt? Kan noen komme med en god forklaring? Takk! I dette tilfellet er forholdet 1:5, altså 1 del saft og 5 deler vann. Hun har altså 6 deler til sammen. Hvis hun har 1,8 L ferdigblandet saft, og du skal finne hvor mye saft og hvor mye vann hun har brukt, tar du 1,8 L delt på 6 deler = 0,3 L. Siden hun hadde 1 del saft, tar du og ganger 0,3 L med 1. Svaret er 0,3 L, altså hun brukte 0,3 L ren saft. Hun hadde jo fem deler vann, så du tar og ganger 0,3 L med 5. Svaret er 1,5 L med rent vann i blandinga. ''Sette prøve'': Totalt: 1,8 l. 1,5 l vann + 0,3 l saft =1,8 blanding 1 Lenke til kommentar
Svigermors drøm Skrevet 20. mai 2013 Del Skrevet 20. mai 2013 (endret) Katinka har saft som skal blandet i forholdet 1 : 5. Hun har 1,8 L ferdigblandet saft. Hvor mye saft og hvor mye vann har hun brukt? 1,8 l saft: Blandingsforhold 1:5. 1,8/6 = 0,3. Hun har brukt 0,3 liter saft og 0,3*5 = 1,5 liter vatn. Endret 20. mai 2013 av Svigermors drøm 1 Lenke til kommentar
Hhaugh Skrevet 20. mai 2013 Del Skrevet 20. mai 2013 (endret) 2π r^3=(4π r^3/3)/2 + (π r^2h)/3 6(2π r^3)=6((4π r^3/3)/2) + 6((π r^2h)/3) 12π r^3= 4π r^3 + 2π r^2h (12π r^3)/2π= (4π r^3)/2π + (2π r^2h)/2π 6r^3=2r^3+r^2h 6r^3-2r^3=r^2h 4r^3=r^2h (4r^3)/r^2=(r^2h)/r^2 4r=h EDIT: Riktig? Endret 20. mai 2013 av Hhaugh Lenke til kommentar
Svigermors drøm Skrevet 20. mai 2013 Del Skrevet 20. mai 2013 Neste spørsmål er: angående funksjoner.Har sett på mange tidligere eksamener så får du oppgit 4 funksjoner og 1 graf. Utifra den informasjonen skal du finne ut hvilke av funksjonene som passer til grafen. Noen som kan komme med en forklaring på hvordan man ser dette? Skal prøve og forklare så godt som mulig. Først finner du hvor linjen skjærer y-aksen (den som går oppover og nedover). Skjærer linjen y-aksen på la oss si 2, skal funksjonen slutte på 2. Altså Y = ?x + 2. Etter det finner du stigningstallet. Det er hvor mye verdien skifter når x blir en mer. Om et punkt på grafen, ligger på 2 på y-aksen og 1 på x-aksen og et annet punkt på linjen ligger på 5 på y-aksen og 2 på x-aksen. Da vil funksjonen være Y = 3x + 2. Dette fordi y-verdien økte med 3, når x-verdien økte med 1. 2 tallet er hvor grafen skjærer y-aksen 1 Lenke til kommentar
TheKing97 Skrevet 20. mai 2013 Del Skrevet 20. mai 2013 Neste spørsmål er: angående funksjoner.Har sett på mange tidligere eksamener så får du oppgit 4 funksjoner og 1 graf. Utifra den informasjonen skal du finne ut hvilke av funksjonene som passer til grafen. Noen som kan komme med en forklaring på hvordan man ser dette? BTW: Har hørt at mange sier man skal sette opp grafer til alle fire og se hvilke som passer, men finnes det virkelig ikke en litt lettere måte å gjøre det på? Funskjoner: Linære funksjon. F.eks y = 2x +1. 2x vil si at tallet går to opp (hvis det er pluss) for hvert steg bortover. +1 betyr at grafen skjærer/går igjennom +1 i y-aksen (0,1) Omvendt proporsjonalitet: F.eks: y = 1000/x. Grafen ligner på ei skateboardrampe og går høyt før det faller med en jevn linje. Forteller noe om hvor mye det blir per stk. F.eks en elev = Y skal på klassefest. Klassen har fått et tilbud til å leie et lokal til 1000 kr. Hvis en elev kommer blir det jo dyrere for han å gå alene, enn hvis 20 kommer. Y (eleven) = 1000 (pris) / x (antall elever som kommer) Kvadratiske funksjoner: F.eks y= x2. Grafer som blir en smilemunn eller surmunn. Har en jevn linje, akkurat som omvendt proporsjonalitet, bare den går opp på den ene siden av y-aksen og ned på den andre. 1 Lenke til kommentar
Synchroz Skrevet 20. mai 2013 Del Skrevet 20. mai 2013 Tror jeg skjønte begge Tusen takk folkens! 1 Lenke til kommentar
skolelyset123 Skrevet 20. mai 2013 Del Skrevet 20. mai 2013 2π r^3=(4π r^3/3)/2 + (π r^2h)/3 6(2π r^3)=6((4π r^3/3)/2) + 6((π r^2h)/3) 12π r^3= 4π r^3 + 2π r^2h (12π r^3)/2π= (4π r^3)/2π + (2π r^2h)/2π 6r^3=2r^3+r^2h 6r^3-2r^3=r^2h 4r^3=r^2h (4r^3)/r^2=(r^2h)/r^2 4r=h EDIT: Riktig? helt rett! :D Lenke til kommentar
Svigermors drøm Skrevet 20. mai 2013 Del Skrevet 20. mai 2013 Tror jeg skjønte begge Tusen takk folkens! Når du ser på min, legg merke at det kun gjelder for linjær(rett) linje. 1 Lenke til kommentar
TheKing97 Skrevet 20. mai 2013 Del Skrevet 20. mai 2013 4.135 Løs som ligning Petter har en inntekt som er 3/4 så stor Lises inntekt. Petters utgifter er halvparten så store som utgiftene til Lise, og Petter sparer 35% av sine inntekter. Hvor stor del av sin inntekt sparer Lise? Fasit: 26% Hva er fremgangsmåten? Helt blank.. Anyone? Lenke til kommentar
Uer1000 Skrevet 20. mai 2013 Del Skrevet 20. mai 2013 Hva ble svaret på OB oppgave 11? Lenke til kommentar
Frøken pytagoras Skrevet 20. mai 2013 Del Skrevet 20. mai 2013 Bare et lite spørsmål, kan man egentlig bare sette inn cm og sånt midt i en ligning? Da har du på en måte *ukjente* verdier på begge sidene av likhetstegnet: x på venstre side, og cm på høyre side 1 Lenke til kommentar
TheKing97 Skrevet 20. mai 2013 Del Skrevet 20. mai 2013 Noen som har flere mattenøtter? Lenke til kommentar
Uer1000 Skrevet 20. mai 2013 Del Skrevet 20. mai 2013 Fikk det samme svaret, men med hjelp av en helt annen metode. Brukte samme metode som i siste oppgave på 2012 settet. Lenke til kommentar
Diskusjonistan Skrevet 20. mai 2013 Del Skrevet 20. mai 2013 Hva ble svaret på OB oppgave 11? Svaret ble OB = 4,6 cm. Du ma altså multiplisere r med 2 (2,6*2) for å få det endelige svaret! Lenke til kommentar
Synchroz Skrevet 20. mai 2013 Del Skrevet 20. mai 2013 Når du ser på min, legg merke at det kun gjelder for linjær(rett) linje. Jepp, takk! Lenke til kommentar
TheKing97 Skrevet 20. mai 2013 Del Skrevet 20. mai 2013 Bare et lite spørsmål, kan man egentlig bare sette inn cm og sånt midt i en ligning? Da har du på en måte *ukjente* verdier på begge sidene av likhetstegnet: x på venstre side, og cm på høyre side Har ikke noe fasit, men blir litt både og.. En volumformel er egentlig en ligning, og der MÅ man ha med mm/cm/dm/m ellers blir svaret feil, men i en slik ligning som nevnte pleier jeg og ta med cm2 for det er jo egentlig derfor man kvadratrot av tallet; for å finne cm. Men som sagt, det er egentlig opp til deg selv, hvis det ikke finnes noe fasit.. Lenke til kommentar
Meridies Skrevet 20. mai 2013 Del Skrevet 20. mai 2013 Svaret ble OB = 4,6 cm. Du ma altså multiplisere r med 2 (2,6*2) for å få det endelige svaret! Du mener 2,3 cm*2=4,6? Men ble ikke svaret 2,3 cm? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå