Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Eksamen i matematikk 2013 (10. trinn)

Anbefalte innlegg

Er det Pytagoras det er meningen å bruke på oppgaven? Radiusen blir da 2, 8

Problemet er at firkanten ikke er sentrert i midten, men går "utenfor" sirkelen. Dermed blir ikke sentrum i sirkelen også sentrum i kvadratet. Da nytter det ikke å tenke at begge katetene er 2, noe som gir feil svar.

Endret av Svigermors drøm
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Problemet er at firkanten ikke er sentrert i midten, men går "utenfor" sirkelen. Dermed blir ikke sentrum i sirkelen også sentrum i kvadratet. Da nytter det ikke å tenke at begge katetene er 2, noe som gir feil svar.

hvordan er det oppgaven egentlig? kan du skrive oppgaven ? jeg vil også prøve meg oppgaven? :hmm:

Lenke til kommentar

;)

Ja, men hypotenusen er ikke 4, det er bare det som er problemet.

Edit: I tillegg er jo hypotenusen ukjent, før du vet kateten, noe du heller ikke gjør.

Hvis 2,8 cm er kateten/radiusen er hypotenusen 3,96 cm. Hvis den er 2,5 cm er hypotenusen 3,54.

og hvis du tegner figuren, uansett hvor lang radiusen er, så kan du lett se at lengden fra midtpunktet på den øverste linja av kvadratet til den ''buen'' av sidesirkelen er ca 3,5-3,6 cm..

Derfor er radiusen/kateten 2,5 cm. For å være sikker kan du prøve pytagoras, i tillegg til å tegne figuren i full størrelse i boka og måle :)

Men rett på meg hvis fasiten sier noe annet..

Endret av TheKing97
Lenke til kommentar

Ja, men hypotenusen er ikke 4, det er bare det som er problemet.

Hvis 2,8 cm er kateten er hypotenusen 3,96 cm. Hvis den er 2,5 cm er hypotenusen 3,54.

og hvis du tegner figuren, uansett hvor lang radiusen er, så kan du lett se at lengden fra midtpunktet på den øverste linja av kvadratet til den ''buen'' av sidesirkelen er ca 3,5-3,6 cm..

Derfor er radiusen/kateten 2,5 cm. For å være sikker kan du prøve pytagoras, i tillegg til å tegne figuren i full størrelse i boka og måle :)

Men rett på meg hvis fasiten sier noe annet..

kan dere vær så snill skrive hva som er oppgaven?

Lenke til kommentar

Radiusen er 2,5 men ikke kateten. Hypotenus og radius er i dette tilfelle det samme :)

Åja! Men den ene kateten og radiusen er 2,5 cm, mente jeg :)

Edit: Jo, begge kateten er 2,5 cm? S er jo sentrum og fra den øverste linja av kvadratet er det 2,5 cm. Dermed er det 2,5 cm ut til ''buen'' av sirkelen til høyre/venstre, men ikke til firkanten. Trekanten vi snakker om går jo fra to ''buer'' av sirkelen og gjennom S.

Endret av TheKing97
Lenke til kommentar

Noen som vil komme med framgangsmåte? :)

Har også brukt Pytagoras, men hvordan regner man ut at svaret blir 2,5 cm?

Den ordentlige forklaringen er:

post-263002-0-43547400-1369040877_thumb.png

Nå er ikke dette en nøyaktig tegning, laget det raskt i paint. Men som du ser så er sentrum i sirkelen på normal til grunnflaten(sett nedenfra og opp) til kvadratet. Dermed er den kateten chart?cht=tx&chl=\frac{4}{2} = 2

Dette er helt riktig! Du vet ikke hva det korteste katetet er, derfor går det ann å si at det er 4-r.

Da får du likningen med pytagoras: (4-r)2 + 22 =r2

Delvis rett/annen måte:

1) Tegn figuren på papir, med full størrelse. Sentrum er der passerspissen settes når sirkelen har blitt lik som tegninga på oppgaven

2) Drar frem linjalen å måler fra den øverste linja og måler til sentrum = 2,5 cm.

3) For å sjekke:

1) Radiusen er 2,5 cm. Du kan bruke pytagoras for å sjekke. Trekanten går fra sentrum og ut til to ''buer'' av sirkelen, f.eks opp og til høyre. Hypotenusen er jo skrått fra disse buene, mens kateten er linja fra f.eks toppbuen til sentrum, som er radius og 2,5 cm.

Hyp2 = (2,5 cm)2 + (2,5 cm)2

Når dette er målt ut, drar du frem linjalen og måler lengden i hypotenusen. Stemmer målet med svaret i pytagoras-setningen (omtrent lik 3,54 / 3,5), så er det riktig.

2) Mål lengden fra sentrum til alle buene.

Endret av TheKing97
Lenke til kommentar

Åja! Men den ene kateten og radiusen er 2,5 cm, mente jeg :)

Edit: Jo, begge kateten er 2,5 cm? S er jo sentrum og fra den øverste linja av kvadratet er det 2,5 cm. Dermed er det 2,5 cm ut til ''buen'' av sirkelen til høyre/venstre, men ikke til firkanten. Trekanten vi snakker om går jo fra to ''buer'' av sirkelen og gjennom S.

Nå er ikke dette en nøyaktig tegning, laget det raskt i paint. Men som du ser så er sentrum i sirkelen på normal til grunnflaten(sett nedenfra og opp) til kvadratet. Dermed er den kateten chart?cht=tx&chl=\frac{4}{2} = 2

Endret av Svigermors drøm
Lenke til kommentar

Ahh.. nå skjønner jeg!

Jeg tenkte at den hypotenusen du tegnet var en katet og gikk ut til sirkelen, mens en hypotenusen ble tegnet mellom katetene..

Takk Svigermors drøm og MatteMann og resten! :)

Lenke til kommentar

Dette er helt riktig! Du vet ikke hva det korteste katetet er, derfor går det ann å si at det er 4-r.

Lenke til kommentar

Tusen takk! :D

Dette går rett inn i permen...

og tenk hvis vi får denne eller en lignende på eksamen i morgen :rofl:

Endret av TheKing97
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...