hurdava Skrevet 18. mai 2013 Forfatter Del Skrevet 18. mai 2013 Da legger man vekk matematikken for i dag til fordel for MGP! 2 Lenke til kommentar
Synchroz Skrevet 18. mai 2013 Del Skrevet 18. mai 2013 Haha, skulle akkurat til å skrive det samme :-D 1 Lenke til kommentar
hurdava Skrevet 18. mai 2013 Forfatter Del Skrevet 18. mai 2013 Haha, skulle akkurat til å skrive det samme :-D Go Norge! 2 Lenke til kommentar
Karl Sykes Skrevet 18. mai 2013 Del Skrevet 18. mai 2013 Slenger meg bare inn i samtalen her, men det er vel ikke noen som har fasit til 2010- og 2011 eksamen? Hadde funnet meg en veldig fin nettside igår (matematikk.net), men den er desverre nede frem til tirsdag som ikke hjelper meg stort. Lenke til kommentar
Uer1000 Skrevet 18. mai 2013 Del Skrevet 18. mai 2013 Det er bare å sette passerspissen i de riktige hjørnene på firkantene. Bare pass på at sirkelbuen en jevn hele veien... Hehe, det var det som var problemet.... Lenke til kommentar
Synchroz Skrevet 18. mai 2013 Del Skrevet 18. mai 2013 (endret) Slenger meg bare inn i samtalen her, men det er vel ikke noen som har fasit til 2010- og 2011 eksamen? Hadde funnet meg en veldig fin nettside igår (matematikk.net), men den er desverre nede frem til tirsdag som ikke hjelper meg stort. Hallo! Denne siden er veldig grei http://sp1.skoleveven.no/?pageID=151 Her vil du finne løsningsforslag sammen med oppgaven på samtlige av de utenom eksamensoppgave 2012 del 2. Takk til TheKing97 Endret 18. mai 2013 av Nicida Lenke til kommentar
Karl Sykes Skrevet 18. mai 2013 Del Skrevet 18. mai 2013 Hallo! Denne siden er veldig grei http://sp1.skoleveven.no/?pageID=151 Her vil du finne løsningsforslag sammen med oppgaven på samtlige av de utenom eksamensoppgave 2012 del 2. Takk til TheKing97 Oh nice. Takker, herr King. Lenke til kommentar
hurdava Skrevet 19. mai 2013 Forfatter Del Skrevet 19. mai 2013 (endret) Hehe, det var det som var problemet.... De aller første buen fikk jeg ikke til, fordi passeren ikke var liten nok. Det ble for lite mellomrom mellom passerspissen og passerblyet. De andre gikk greit, det er bare å prøve seg litt frem med passerspissen. Uansett tror jeg ikke dette er veldig aktuelt for vår eksamen. De konstruksjonsoppgavene jeg vi kommer til å få tror jeg blir mer normale. Tipper at vi på del en får en oppgave som sier at vi først skal konstruere en trekant (kanskje Va=60 og Vb=30...). Deretter står det at trekanten er en del av et trapes, som også skal konstrueres. Endret 19. mai 2013 av Havardu 1 Lenke til kommentar
TheKing97 Skrevet 19. mai 2013 Del Skrevet 19. mai 2013 Lurt å øve med eksempeloppgavene fra Udir: https://pgsf.udir.no/dokumentlager/EksamensOppgaver.aspx?proveType=EG Lenke til kommentar
Uer1000 Skrevet 19. mai 2013 Del Skrevet 19. mai 2013 De aller første buen fikk jeg ikke til, fordi passeren ikke var liten nok. Det ble for lite mellomrom mellom passerspissen og passerblyet. De andre gikk greit, det er bare å prøve seg litt frem med passerspissen. Uansett tror jeg ikke dette er veldig aktuelt for vår eksamen. De konstruksjonsoppgavene jeg vi kommer til å få tror jeg blir mer normale. Tipper at vi på del en får en oppgave som sier at vi først skal konstruere en trekant (kanskje Va=60 og Vb=30...). Deretter står det at trekanten er en del av et trapes, som også skal konstrueres. Takk for hjelpen. Lenke til kommentar
Karl Sykes Skrevet 19. mai 2013 Del Skrevet 19. mai 2013 Lurt å øve med eksempeloppgavene fra Udir: https://pgsf.udir.no...px?proveType=EG Waaaay ahead of ya! Lenke til kommentar
Karl Sykes Skrevet 19. mai 2013 Del Skrevet 19. mai 2013 Er det noen som har tips til hvordan man skal huske reglene for omregning cm til dm, cm2 til dm2, osv....? Har kontroll på alt unntatt det igrunnen. Vet at kontaktlæreren min gav meg et fint omregning ark i 8. Klasse, men dere kan nok tenke dere hva som har skjedd med de gjennom årene. Lenke til kommentar
TheKing97 Skrevet 19. mai 2013 Del Skrevet 19. mai 2013 mm -> cm -> dm -> m Dele på 10 for hvert ledd mm <- cm <- dm <- m Gange på 10 for hvert ledd mm2 -> cm2 -> dm2 -> m2 Dele på 100 for hvert ledd mm2 <- cm2 <- dm2 <- m2 Gange på 100 for hvert ledd mm3 -> cm3 -> dm3 -> m3 Dele på 1000 for hvert ledd mm3 <- cm3 <- dm3 <- m3 Gange på 1000 for hvert ledd Hvorfor? Når det er cm så er det egentlig cm1. Hvis du tar 101 så får du 10. Når det er cm2, så tenk 102 = 100 Når det er cm3, så tenk 103 = 1000 Lenke til kommentar
Karl Sykes Skrevet 19. mai 2013 Del Skrevet 19. mai 2013 (endret) Å takk! Det hjelper faktisk veldig mye. Det er ting som dette som har forhindret meg i å så 6er i standpunkt Endret 19. mai 2013 av Karl Sykes Lenke til kommentar
TheKing97 Skrevet 19. mai 2013 Del Skrevet 19. mai 2013 (endret) Å takk! Det hjelper faktisk veldig mye. :)Det er ting som dette som har forhindret meg i å så 6er i standpunkt Kjipt! :/ Andre ting alle bør øve på, uansett hvor godt de kan det eller tror de kan det: - Areal-formler. Kan du areal-formelen for et trapes eller parallellogram? - Volum-formler. Formelen for halvkule? kule? sylinder? trekanta prisme? - Forholdet mellom cm,cm2 og cm3. (se ovenfor). - Overflate. Formelen for sylinder? - Standarform/tierpotens. 0,0021 ? - Funksjonsuttrykk og de ulike typene funksjoner. - Median, gjennomsnitt, typetall og variasjonsbredde. - Hva er egentlig pi ? (pi = omkrets/diameter = 3,14.... omtrent lik 3,14) Dette kan jo komme på del 1, så ja... Og hva er forskjellen her? A = pi * r2 A = 3,14 * 5 cm2 og : A = pi * r2 A = 3,14 * (5 cm)2 Svaret på den første blir 15,7 cm2 og er feil, mens svaret på nr 2 er 78,5 cm2 og korrekt.. Endret 19. mai 2013 av TheKing97 Lenke til kommentar
AppelsinMakrell Skrevet 19. mai 2013 Del Skrevet 19. mai 2013 Formler for areal og volum av kuler og kuber må du da ikke kunne utenatt! Dette kommer jo på del 2, der du kan bruke hjelpemidler eksl. kommunikasjon. Bruk hjelpemidler på del 2 for alt det er verdt! Lenke til kommentar
afa999 Skrevet 19. mai 2013 Del Skrevet 19. mai 2013 Sliter veldig med matte, har en 3er. Er det lurt å bare øve på eksamene fra 2009-2012? Hva burde jeg gjøre?... Lenke til kommentar
TheKing97 Skrevet 19. mai 2013 Del Skrevet 19. mai 2013 Formler for areal og volum av kuler og kuber må du da ikke kunne utenatt! Dette kommer jo på del 2, der du kan bruke hjelpemidler eksl. kommunikasjon. Bruk hjelpemidler på del 2 for alt det er verdt! Så klart bør man bruke hjelpemidler på del 2 for alt det er verdt.. Men vi kan få volum og areal på del 1, men da enkle stykker. Jeg referer til eksamensveiledningen side 6 under Måling på punkt 4,5 og 6. Lenke til kommentar
Betenkt Skrevet 19. mai 2013 Del Skrevet 19. mai 2013 Det handler om å gjøre flest mulig oppgaver, helst eksamensoppgaver. Støter du på noe du ikke får til, se på løsningsforslaget/i boka og prøv deg frem til du har kommet gjennom. Noter emnet og hvilken oppgave. Slik gjør du med et par eksamensett. Når du er ferdig vil du ha funnet ut hva du får til greit, og hvilke emner/oppgaver du bør jobbe enda litt mer med. Da kan det lønne seg å regne over de du har notert deg før du finner andre oppgaver innenfor emnet. Lenke til kommentar
pavllion Skrevet 19. mai 2013 Del Skrevet 19. mai 2013 Hvor mange timer øvde dere igår og hvor mange timer øver dere idag? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå