Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

"Glemme" baggasje på utenlandsbåndet

Ekko

Anbefalte innlegg

Hei

Først og fremst, jeg har aldri tatt med meg mer enn kvoten min inn i landet noen gang og har ingen plan om det, men jeg kom på et lite tankeeksperiment sist jeg var ute og fløy.

Jeg kom med fly fra utlandet og skulle videre innenriks med en gang jeg landet. Fra jeg landet til mitt neste fly gikk var det 35 minutter, noe som ble ytterligere forkortet ved at flyet jeg kom med var forsinket.

Jeg reiste med en bag innsjekket i tillegg til håndbagasje, så jeg måtte hente bagen min, gå gjennom tollen, sjekke bagen inn på nytt, så gjennom sikkerhetskontrollen for å nå innenriksflyet.

Jeg var klar over at dette kunne bli knapt, derfor hadde jeg gjort følgende:

-Jeg kjøpte 2 flasker vin på vei ut av Norge. Disse la jeg i bagen da jeg skulle hjem

-Jeg kjøpte en flaske sprit på flyplassen i utlandet som jeg dro fra. Denne var håndterlig å ha i håndbagasjen med forsegling etc.

Uansett så kom jeg meg såvidt med på flyet videre innenriks, jeg fikk beskjed om at jeg var for sen, men de slapp meg med likevel.

Noen fortalte meg da at de ville latt være å vente på bagen for å være sikker på å rekke flyet, og da heller la flyselskapet sørge for at den kom frem senere.

Men da hadde jeg jo i tilfelle ikke gått gjennom tollen sammen med bagen min.

Jeg tenkte så, hva hvis utenlandsflyet hadde dratt rett til min "hjemmeflyplass" og jeg har kjøpt dobbel kvote i utlandet. Jeg legger halvparten i bagen og tar halvparten i hånden. Jeg går så igjennom tollen uten bagen og kommer tilbake neste dag og henter bagen.

Ingen vet da at jeg har kjøpt dobbel kvote?

Dette er bare et tankeeksperiment, jeg hadde aldri giddet å gjøre alt dette bare for å spare noen kroner, men er det mulig? Jeg hadde regnet med at onkel og storebror hadde noen regler som ville tette for et slikt smutthull.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er fult mulig å "glemme" bagasjen når du kommer fra utlandet og skal videre innenriks. Når du kommer til ditt siste stoppe sted melder du bare i fra at bagasjen din har forsvunnet og den kommer på døra di neste dag.

Når du melder i fra at den er forsvunnet får du spørsmål om du har noe å fortolle i den, om dem blir usikker på det kommer dem til å åpne bagasjen for å kontrollere det.

Når du handler på taxfree må du vise boarding pass og kvoten din skal bli registrert på den og på den måten har dem kontroll på hvor mye du kan ta med deg inn i landet.

Lenke til kommentar

Hvis jeg husker riktig så ble ikke det registret noe på meg da jeg handlet i utlandet, før jeg gikk på flyet hjem. Jeg viste boardingpasset, men dette ble bare inspisert, ikke logget.

Jeg kan heller ikke huske at det blir logget på boardingpasset ved taxfreehandel ved ankomst, kun at de rabler noe med kulepenn på boardingpasset for å vise at det er handlet på allerede for å unngå at man handler over kvoten på den flyplassen.

Lenke til kommentar

Med mindre du blir stoppet og kontrollert, samt loggført med innholdet i håndbagasjen, kan jeg ikke se hvordan tollerne skal finne ut at du til sammen da får dobbel kvote.

Så ja, jeg antar at en kvote i håndbagasje+en kvote i innsjekket og "glemt" bagasje vil resultere i to kvoter totalt, uten særlig risiko for å bli tatt..

Dette forutsetter selvsagt at begge kolli hver for seg ikke inneholder mer enn en kvote.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...