Gå til innhold

Hjelp til valg av HTPC deler

Anbefalte innlegg

Hei!

Skal bygge min første HTPC som skal stå i hovedstua, tilknyttet min Onkyo receiver og 55" 3D TV.

Den skal primært brukes til XBMC, men også torrent nedlasting. Må kunne takle store 50gb rips, BD-ISO m/3D, samt HD lyd.

Det er svært viktig at den er estetisk korrekt iht kvinnelig standarder, da vil jeg lettere få tilgivelse for ny dings i stua. ;)

Enda viktigere er at den er så lydløs som mulig!

Fra før av har jeg en WD Caviar Green 2TB som jeg skal bruke som lagring i den nye boksen.

Jeg vurderer 2 stk bokser;

761676 In-Win BP671

&

744593 Silverstone Sugo SG08B

Sistnevnte er råest i utseende, men også pris. Mer støy og strømforbruk også? :hmm:

Hardware som vurderes:

768138 MSI FM2-A75IA-E53

763508 AMD A-Series A10-5800K

657120 Cooler Master GeminII M4 CPU Kjøler

650285 Corsair Value S. DDR3 1333MHz 8GB

+

1stk SSD disc til OS/SW.

Jeg er rimelig grønn når det kommer til slikt, men ikke verre enn at jeg skal kunne bygge det når den tid kommer. :green:

Jeg blir kjempetakknemlig om jeg får litt tilbakemeldinger og synspunkter, både på det jeg vurderer, samt andre bedre alternativer!

Denne vil nok stå og gå 24/7, så lydnivå er viktig! Og at den ikke dubliserer strømregninga...

Mvh Bernt

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel det ser greit ut det.

Vil først stille spørsmålet, siden xbmc finner både i windows og linux versjon.

Skal du bruke linux eller windows?

I så fall Vet jeg av erfaringer at ATI/AMD skjermkort ofte har driverproblemer, både intel og nvidia kommer langt bedre ut med linux i de aller fleste tilfeller.

Skal du ha minst mulig støy, kanskje AMD A10-5700 eller Intel Core i5 2400S disse trekker langt mindre strøm, aller helst Core i7 3770T men problemet i så fall betaler man mye for redusert strømbruk og ytelsen blir mindre også, så det er også noe å vurdere hva som kommer først i så fall.

Nå kommer jo haswell prosessorene også, fordelen der er nok intel skjermkortene blir ennå kraftigere, så man kan slippe å ha seperate nvidia baserte skjermkort, men aner ikke hvordan linux støtten blir der i så fall.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Hei!

Skal bygge min første HTPC som skal stå i hovedstua, tilknyttet min Onkyo receiver og 55" 3D TV.

Den skal primært brukes til XBMC, men også torrent nedlasting. Må kunne takle store 50gb rips, BD-ISO m/3D, samt HD lyd.

Det er svært viktig at den er estetisk korrekt iht kvinnelig standarder, da vil jeg lettere få tilgivelse for ny dings i stua. ;)

Enda viktigere er at den er så lydløs som mulig!

Fra før av har jeg en WD Caviar Green 2TB som jeg skal bruke som lagring i den nye boksen.

Jeg vurderer 2 stk bokser;

761676 In-Win BP671

&

744593 Silverstone Sugo SG08B

Sistnevnte er råest i utseende, men også pris. Mer støy og strømforbruk også? :hmm:

Hardware som vurderes:

768138 MSI FM2-A75IA-E53

763508 AMD A-Series A10-5800K

657120 Cooler Master GeminII M4 CPU Kjøler

650285 Corsair Value S. DDR3 1333MHz 8GB

+

1stk SSD disc til OS/SW.

Jeg er rimelig grønn når det kommer til slikt, men ikke verre enn at jeg skal kunne bygge det når den tid kommer. :green:

Jeg blir kjempetakknemlig om jeg får litt tilbakemeldinger og synspunkter, både på det jeg vurderer, samt andre bedre alternativer!

Denne vil nok stå og gå 24/7, så lydnivå er viktig! Og at den ikke dubliserer strømregninga...

Mvh Bernt

Ville beholdt AMD APU, men valgt en modell lavere(5700 har lavere strømforbruk). Grunnen til å velge AMD APU kontra en Intel i3 f.eks. Er at det har vist seg at AMD'en sitt skjermkort gir bedre bildekvalitet, med flere optimaliseringsmuligheter. Og alt integrert på samme chip.

Hovedkortet du har valgt er jo gull i en HTPC, med innebygd alt du trenger.

Kabinett blir smak og behag, samme med ram og SSD :)

Endret av Rusher
Lenke til kommentar

Jeg bruker XBMC på en stasjonær pc i stua hjemme og har vurdert å gå over til en av Intel sine nye maskiner:

Intel DC3217BY http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=774875

Intel DC3217IYE http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=774863

Disse skal være vifteløse, bruke lite strøm og så har de vesa festa så du kan feste de bak på TV'n. For lagring av filmer, musikk etc. ville jeg nok brukt en nas eller mediaserver. Jeg har mediaserver hjemme som styrer XBMC via mysql slik at jeg ikke trenger å oppdatere biblioteket på mediacenter maskinene mine og all informasjon om filmer og serier ligger på serveren. Du burde passe på å ikke lagre dataene dine på bare en disk pga. disk kræsj. Veldig kjedelig å måtte laste ned /rippe alt på nytt.

Lenke til kommentar

Jeg ville ha vurdert:

Noctua NH-C12P SE14

Scythe Samurai ZZ

Og heller håpet på å droppe viften helt, men har selv den erfaringen uten vifte på en 65 watt prosessor blir tempraturen for høy at prosessoren vil slå seg av, etter en del timers bruk.

Så det lureste i så fall er å velge Core i7 3770T om man må ha maskinen helt lydløs borsett fra harddisken og PSU.

Klarer ikke kjøre en 45w CPU uten vifte, i slike små kabinetter. Samtidig som det er stille.

Lenke til kommentar

Vel det ser greit ut det.

Vil først stille spørsmålet, siden xbmc finner både i windows og linux versjon.

Skal du bruke linux eller windows?

I så fall Vet jeg av erfaringer at ATI/AMD skjermkort ofte har driverproblemer, både intel og nvidia kommer langt bedre ut med linux i de aller fleste tilfeller.

Skal du ha minst mulig støy, kanskje AMD A10-5700 eller Intel Core i5 2400S disse trekker langt mindre strøm, aller helst Core i7 3770T men problemet i så fall betaler man mye for redusert strømbruk og ytelsen blir mindre også, så det er også noe å vurdere hva som kommer først i så fall.

Nå kommer jo haswell prosessorene også, fordelen der er nok intel skjermkortene blir ennå kraftigere, så man kan slippe å ha seperate nvidia baserte skjermkort, men aner ikke hvordan linux støtten blir der i så fall.

Er litt åpen for om det blir Linux eller Win.. Heller nok mest mot Win, siden det er hva jeg er vant til. Nå har ikke jeg fulgt med i diskusjonen de siste 10åra, om hvilket som er best/mest stabilt etc...

AMD A10-5700 blir det nok, ser at jeg fikk beskjed om det av en annen også :)

Ville beholdt AMD APU, men valgt en modell lavere(5700 har lavere strømforbruk). Grunnen til å velge AMD APU kontra en Intel i3 f.eks. Er at det har vist seg at AMD'en sitt skjermkort gir bedre bildekvalitet, med flere optimaliseringsmuligheter. Og alt integrert på samme chip.

Hovedkortet du har valgt er jo gull i en HTPC, med innebygd alt du trenger.

Kabinett blir smak og behag, samme med ram og SSD :)

Ja jeg synes hovedkortet ser bra ut! Nå skal jeg riktignok ikke ta æren for å ha valgt det selv, ble tipset om den :)

Takk for tilbakemelding om 5700!

Lenke til kommentar

Vel:

Problemet med slike bokset, omtrent som Mac mini, er at disse er vanskelig å oppgradere.

Men sikkert greit nok til musikk og film steaming på lav oppløsning eller som en liten server.

Ja er litt det jeg tenker også! Grunnen til at jeg vil ha en HTPC er rett og slett for å kunne oppgradere ved behov i steden for å bytte ut hele greia. Pluss at jeg føler det er enklere å tilpasse saker.

Har pr dags dato en Xtreamer Prodigy som jeg egentlig angrer litt på at jeg kjøpte. Synes ikke brukervennligheten er bra på den, samt at den er buggete.

Lenke til kommentar

Er litt åpen for om det blir Linux eller Win.. Heller nok mest mot Win, siden det er hva jeg er vant til. Nå

Stabiliteten er helt likt, så det trenger du ikke tenke på. For ett Windows menneske vil det naturligvis være enklere å sette opp HTPC'en også med Windows.

Jeg tok valget, å kjører Win 8 med XBMC på min HTPC. Fungerer knirkefritt, og Metro\Modern-UI gjør seg godt på TV.

Ubuntu var straks mer knot å sette opp for min del.

Lenke til kommentar

Stabiliteten er helt likt, så det trenger du ikke tenke på. For ett Windows menneske vil det naturligvis være enklere å sette opp HTPC'en også med Windows.

Jeg tok valget, å kjører Win 8 med XBMC på min HTPC. Fungerer knirkefritt, og Metro\Modern-UI gjør seg godt på TV.

Ubuntu var straks mer knot å sette opp for min del.

Da tok du valget for meg også ;) Takk :)

Lenke til kommentar

Jeg har kjørt en HTPC (Win7 mediasenter) med AMD A8-3800k (100w) vifteløst i et streacom FC5 kabinett i 1,5 år nå uten problemer. Eneste som er bevegelig er BD spiller, men den brukes knapt, da det meste legges på server og streames derfra . HTPCen brukes til ALT; streamer TV (8 tunere - DVBlink), opptak og film (MyMovies) fra server i kjeller, samt fra Netflix, HBO m.fl. over nett.

Dersom windows, ville jeg i dag valgt AMD A10-5700 i et Streacom FC9 kabinett. Disse er både stilige og helt lydløse! .. men koster litt

EDIT: til dette kabinettet trenger du egen strømforsyning

Endret av drbo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...