Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Pendlersykkel til kvinne på rundt 50

Halsoy

Anbefalte innlegg

Hei.

Min mors bursdag nærmer seg, og jeg, mine brødre og min far vurderer å kjøpe sykkel til henne da hun har lyst på en sykkel hun kan bruke til og fra jobb/lett mosjonering.

Jeg er i utgangspunktet den eneste av oss som har syklet noe særlig før, men jeg har ikke brukt en sykkel på nærmere ti år, og har ikke peiling på hva som har skjedd på den fronten siden den gang.

Før vi går og kikker så hadde det vært greit med noen pekepinner på hva som passer i dag. Sykkelen skal brukes til og fra jobb, samt lett mosjonering nå og da. Vi snakker rundt 8km hver vei til og fra jobb på utelukkende asfaltert vei, i lett terreng (lite kupert, men lett konstant stigning på tilbakeveien). Det er ikke snakk om noe sportsykkel, men gjerne rettet mer mot komfort enn noe annet.

Det kan gjerne nevnes at hun kan slite litt med ryggsmerter fra tid til annen, så å sitte "korrekt" og godt er veldig viktig. Noen som har noen gode ideer på sykkeltyper/merker/systemer som man kan begynne å lete etter? Kan vel gjerne fort nevne at noen pris har vi ikke snakket så veldig mye om, det er mer slik man tar på sikt. Men det er ikke snakk om 30-50.000 heller :p

Takker for all potensiell hjelp.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er ingen ekspert på sykkel, selv om jeg har syklet i mange år. Men i utgangspunktet kan vel en hvilken som helst sykkel bringe henne frem og tilbake til arbeidet, bare størrelsen (rammestørrelse) på sykklen passer henne. Og da får du sykkler fra 2 tusen og oppover. Jeg har nå i mange år syklet på en slik billig sykkel og hovedsakelig brukt den på grusveger, for trening av hund og med selv. Men på grunn av mitt bruksområde, har denne sykklen brede dekk og skjermer (for hjulene) og jeg byttet setet til et gammeldags sete med fjærdemping. Det kan være en fordel for henne også, med tanke på ryggen.

Du nevner ikke noe, om hun også kommer til å sykle grusveier/stier, eller på tur. Så behov for demping og bagasjebrett, er i så tilfelle ikke behov for. Disse syklene tror jeg du får fra 5 - 6 tusen og oppover.

Men hvis dere ikke vet hvilken størrelse hun trenger, må hun være med når sykklen skal kjøpes. Og skal hun kun kjøre på asfalt, trenger hun smale dekk/felger, beregnet asfalt.

Du får sikkert flere råd her. :)

Lenke til kommentar

Ideellt sett så vil du ha stiv ramme med skivebremser og plass til litt mer enn de aller tynneste dekkene. Større dekk gir mer komfort, og så lenge de er asfaltdekk så ruller de ikke dårligere enn tynne dekk.

Damesadel er et must, og geometrien må dere vurdere. Dårlig rygg kan tilsi en mer oppreist sittestilling, men da bør det suppleres med noe fjæring i sadel eller setepinne, ellers kan det gjøre vondt verre. Brooks flyer s tror jeg kan være bra, eventuellt en cane creek thudbuster om retro-look ikke er tingen. Det beste er imidlertid om hun kan bruke en mer foroverlent sittestilling men det må hun selv vurdere gjerne i samrå med lege.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg er midt i 40-årene og har to sykler, begge fra GT, en agressor og en avalanche. Jeg sykler til og fra jobb på avalanchen og den funker supert for meg bortsett fra at min er så liten at det ikke var mulig å sette på bagasjebærer og det savner jeg.

Sørg for at det er bagasjebærer på sykkelen og kjøp noen stilige sykkelvesker! Så kan hun ha med seg klesskift og handle litt på veien hjem om nødvendig. ;) Skikkelig støtte er lurt, støtta på avalanchen min er bare dritt så en god, gammeldags støtte anbefales. Jeg har kjøpt sete med "hull" i og synes det er veldig behagelig, det reduserer trykket mot underlivet og forebygger uvi for min del i alle fall. Mine sykler er terrengsykler begge to for jeg liker å sykle litt i skogen (skal straks ut i marka her nå!) og trives med litt kraftige dekk. Men en hybrid er kanskje mer passende for din mor? Dere må høre litt med henne og høre hva hun selv har lyst på og mener hun har bruk for. :) Heldige mor!

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...