Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[Løst] Ingen SATA disk vises i BIOS

Anbefalte innlegg

Hei!

Har nettopp bygget en liten hjemmeserver med følgende komponenter:

• Crucial DDR3 SO-DIMM 1600MHz 16GB KIT 2 x 8GB, 1600Mhz (PC3-12800), CL11, 204pin, 1.35V/1.5V
  • Fractal Design Node 304 Mini-ITX Sort Vifte: 2x 92mm Front, 1x 140mm Bak, mITX, DTX, 6x 3.5"/2.5" HDD/SSD, 2x USB 3.0
  • Intel® Core i7-3770S Processor Socket-LGA1155, Quad Core, 3.1GHz, 8MB, 65W, HD4000, Boxed w/fan
  • Silverstone SST-ST45SF-G 450W PSU SFX, 80 Plus Gold, Standard, 1x 6+2pin PCIe, 1x 6pin PCIe, 3x SATA, 2x Molex
  • WD Red 3TB NAS Harddrive SATA 6Gb/s (SATA 3.0), 64MB, 3.5", 24x7 reliability, IntelliPower,
  • Intel DQ77KB

Alt ser fint ut og har koblet WD Red-disken i 6Gb/s-porten på hovedkortet. Problemet er at i BIOS dukker ingen disker opp. Jeg lurte først på om det har noe med AHCI/SATA-konfigurasjonen i BIOS (jeg oppdaterte også BIOS til nyeste versjon), men tenkte at default BIOS-config burde ihvertfall vise disken i listen over SATA-tilkoblinger. Har også prøvd å bytte fra den ene til den andre 6Gb/s-porten. Har ikke prøvd å plugge inn i 3Gb/s-portene enda, men ser ikke at dette skal gjøre noe forskjell.

Takker for svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

"Løste" problemet.

Jeg sier "løst" fordi jeg vet ikke hva som var problemet. Jeg koblet strømmen til disken til hovedkortet istedet for til PSU'en og da fungerte det fint og flott.

Får se om problemet dukker opp igjen når jeg på sikt kobler til flere disker (som da må kobles til PSU).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...