Munty Skrevet 15. mai 2013 Del Skrevet 15. mai 2013 Hei og god dag. Det er nå på tide å oppgradere min kjære i7 950 og UD7 for tung videoredigering og 4k i råformat. Jeg må bare få si at jeg ikke har holdt meg helt oppdatert på CPU og hovedkort i det siste, så der er jeg helt blank. Derfor er jeg ute etter tips til hvilke komponenter som egner seg godt til dette, og om jeg eventuelt bør vente til lanseringen av Haswell, eller topprosessorene i Ivy Bridge-serien. 10.000 bør vel være et ganske godt budsjett for kun tre komponenter, men jeg er åpen for justering her. Hjertelig takk for hjelp. Lenke til kommentar
wassup Skrevet 15. mai 2013 Del Skrevet 15. mai 2013 HK: P8Z77-V (evt. Pro-versjonen) CPU: i7 3770K (skal du ha noe sterkere må du nok over på 2011-socket) RAM: Corsair Vengeance LP 8GB (til videoredigering KAN det være greit med 16 GB) Men egentlig ville jeg anbefalt deg å vente til sommeren, da Haswell er rett rundt hjørnet (kommer vel 14. Juni eller så). Lenke til kommentar
Munty Skrevet 15. mai 2013 Forfatter Del Skrevet 15. mai 2013 Ja, jeg hadde egentlig sett for meg noe med litt mer futt i. Sitter med 24GB RAM i dag, og det blir fort slukt unna. Trenger nok neppe noe mer enn dette, men noe mindre vil jeg heller ikke ha, med mindre kjappere RAM eller bedre CPU eliminerer behovet for så mye. Vil veldig gjerne ha anbefalinger fra 2011-socket, og om hvorfor dette er bra/dårlig! Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 15. mai 2013 Del Skrevet 15. mai 2013 (endret) Selv ville jeg heller kjøpt: INTEL XEON W3670 SLBVE 3.20GHZ / 12M /4.80 husk at moms + lagerkostander kommer i tillegg hvis du ikke reiser til USA. Eller man kan lete etter i7 970 på bruktmarkedet som er veldig lik w3670 bare xeon er egentlig server prosessor. Har selv w3670 og den klokket greit til 4 Ghz og kjøpte den brukt, er usikker på om det er noen som selger slik på finn.no eller qxl men verdt å sjekke ut. Angående sokkel 2011, så er vel det også et alternativ, men det er veldig dyrt og egentlig tilhører sokkel 2011 sin sandy brigde arketektur, mens vi snart har haswell, det betyr kort sagt du betaler veldig mye for en i7 3930k en det prosessoren er verdt, så ville heller ha ventet noen måneder å kjøpe den brukt i så fall om du har mulighet til det. Endret 15. mai 2013 av LMH1 Lenke til kommentar
wassup Skrevet 15. mai 2013 Del Skrevet 15. mai 2013 Ja, jeg hadde egentlig sett for meg noe med litt mer futt i. Sitter med 24GB RAM i dag, og det blir fort slukt unna. Trenger nok neppe noe mer enn dette, men noe mindre vil jeg heller ikke ha, med mindre kjappere RAM eller bedre CPU eliminerer behovet for så mye. Vil veldig gjerne ha anbefalinger fra 2011-socket, og om hvorfor dette er bra/dårlig! HK: Asus P9X79 Deluxe CPU: i7 3930K RAM: Kingston HyperX Beast 32 GB 2400 MHz Noe sånt, da? Lenke til kommentar
Akrapovic Skrevet 15. mai 2013 Del Skrevet 15. mai 2013 Anbefaler å vente noen mpneder til Haswell kommer ut, eller kjøpe i7-3930k nå hvis du har det travelt Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 15. mai 2013 Del Skrevet 15. mai 2013 (endret) Vel, man bør vel heller skaffe luftkjøler? PHANTEKS PH-TC14PE CPU-Cooler - blue Og når vi først er i gang: Hvorfor heller ikke kjøpe 8x KINGSTON DDR3 HyperX blu 1600MHz 8GB 8GB 2Rx8 1G x 64-Bit, DDR3-1600, CL10 (KHX1600C10D3B1/8G)? Er jo kult med 64 GB ram og betale 3544 kr kun for ram. Bare så det er nevnt, sokkel 2011 støtter ikke ytelse raskere en over 1600 mhz rambrikker, dermed blir ramoppsetter jeg nevnter langt bedre og raskere løsning på grunn av 4 channel. Endret 15. mai 2013 av LMH1 Lenke til kommentar
Dragavon Skrevet 15. mai 2013 Del Skrevet 15. mai 2013 med mindre kjappere RAM eller bedre CPU eliminerer behovet for så mye. Vil veldig gjerne ha anbefalinger fra 2011-socket, og om hvorfor dette er bra/dårlig! Det å kjøpe raske dyre rambrikker er å kaste bort penger. Raske rambrikker gir minimal ytelsesforbedring, det er stort sett bare i syntetiske tester som måler ytelsen på minnet at man ser noen forskjell. Ytelsesforbedringen i praktisk bruk er praktisk talt ikkje mulig å merke. Det som er mye mye viktigere er å ha nok ram til de oppgavene du skal gjøre. Og med minneprisene idag ville eg ikkje hatt mindre enn 32GB til videoredigering. Eg ville klint til med 64GB var eg deg Lenke til kommentar
H_Bozz Skrevet 15. mai 2013 Del Skrevet 15. mai 2013 (endret) Fra en i950 med 24gb er det vel ikke mye vits i å oppgradere idag. Oppgraderinga gir ikke så veldig mye mere enn en god overklokking. Er diskene dine raske nok for 4k? Har ikke proevd meg på 4k redigering selv men husk at 4k er 4ggr så mye data som 1080p. Lurer på hvordan det blir med ram da hvis 24gb er passe nå. Hvordan takler systemet ditt 4k nå?' Spoerrs hva slags programvare du bruker, men du burde kanske heller vurdere å ta i bruk GPU accelerering + ekstra ram + overklokking? Endret 15. mai 2013 av H_Bozz Lenke til kommentar
Munty Skrevet 15. mai 2013 Forfatter Del Skrevet 15. mai 2013 Fra en i950 med 24gb er det vel ikke mye vits i å oppgradere idag. Oppgraderinga gir ikke så veldig mye mere enn en god overklokking. Er diskene dine raske nok for 4k? Har ikke proevd meg på 4k redigering selv men husk at 4k er 4ggr så mye data som 1080p. Lurer på hvordan det blir med ram da hvis 24gb er passe nå. Hvordan takler systemet ditt 4k nå?' Spoerrs hva slags programvare du bruker, men du burde kanske heller vurdere å ta i bruk GPU accelerering + ekstra ram + overklokking? Disker er ikke et problem. Har RAID6-lagring for sikkerhet, og et RAID0-oppsett for mellomlagring og ytelse. SSD er også på plass. 950 og 24GB greier seg godt i dag, men systemet mitt er veldig ustabilt, får BSOD litt for ofte, og jeg har mikket mye med både programvare og fastvare for å rette på det, men problemet forblir. En ting som har overrasket meg veldig er at avspilling av 4k er bare helt håpløst. Har noen testfilmer jeg gjorde med en Canon 1D-C, og maskinen min greier ikke spille av filmen i et sekund engang før den stopper opp. Her er det noe mystisk. Har GTX 680 så det er neppe GPU som er problemet. Er kanskje dobbel CPU en lur vei å gå for god ytelse i redigering og rendring? Jeg opplever at rendring i After Effects og Premier går en smule tregt i forhold til det jeg skulle ønske. Lenke til kommentar
H_Bozz Skrevet 15. mai 2013 Del Skrevet 15. mai 2013 Nå proever jeg ikke å vaere frekk, men vil bare dobbeltsjekke at du faktisk har aktivert hardware stoette for grafikkortet ditt i adobe programvarene dine sånn at du faktiskt bruker gpuen når du jobber? Rent teoretisk så burde maskina di fungere for 4k, muligens med litt svak performance men ikke bare stopp slik som du sier. Lenke til kommentar
Munty Skrevet 15. mai 2013 Forfatter Del Skrevet 15. mai 2013 Nå proever jeg ikke å vaere frekk, men vil bare dobbeltsjekke at du faktisk har aktivert hardware stoette for grafikkortet ditt i adobe programvarene dine sånn at du faktiskt bruker gpuen når du jobber? Rent teoretisk så burde maskina di fungere for 4k, muligens med litt svak performance men ikke bare stopp slik som du sier. I Premier Pro greier jeg avspilling i 4k helt fint, men avspilling av fila i VLC eller noe annet videoframvisningsprogram er håpløst. Hadde vært ok å slippe å opprette et Premier-prosjekt for hver gang jeg skal titte på en fil! Lenke til kommentar
Taake89 Skrevet 16. mai 2013 Del Skrevet 16. mai 2013 Kjøper en 3930k med hva slags hovedkort som dekker dine behov og nok ram. 3930k har 50% flere kjerner og er mye raskere enn din 950. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå