Gå til innhold

Tråden om Europa Universalis IV

Gjest medlem-141789

Anbefalte innlegg

Ellers er multiplayer blitt helt håpløst igjen (om vi skal tro folka på paradox-forumet og Something Awful), og du kan få problemer med lag om du prøver å spille spillet med nyeste patch, men uten Art of War. :p

Nyeste beta-patch hjelper visst en god del på lag. Jeg har forøvrig ikke spilt etter siste patch selv, så har det bare fra andre.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvordan er Art Of War? Gjør det spillet bedre? Lenge siden jeg har spilt EU4 nå. .

Datasmurf forklarte det egentlig ganske bra. Jeg synes det er den desidert beste ekspansjonen så langt i spillet - MYE nytt innhold. Det nye rebel systemet er meget lekkert. Litt finjustering på et par modifiers trenge vi nok, men meget solide saker.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg forstår at dlc er frustrerende til tider. Men dlc'ene til paradox er stort sett det samme som expansions, utenom alle grafikk pakkene, som ikke har noenting med gameplay å gjøre. så jeg klarer ikke å se problemet her. Det er egentlig en fin måte å gjøre det på, de tar vekk grafikkpakkene og selger de separert slik viss du ikke er interessert i slikt, blir det billigere for deg å bare kjøbe gameplay delen.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-CkrM7QVpfE

Har ingen problemer med Paradox sin dlc praksis. Utenom expansions så er alle dlc kun kosmetisk. Det arbeidet de legger ned i expansions er ressurskrevende og kommer selvfølgelig med kostnader. De er en bedrift som først og fremst skal tjene penger på å lage ting vi som kunder vil ha. Jeg vil absolutt at et av mine favorittspill blir utviklet selv år etter lansering, og det sier seg selv at det ikke kommer gratis.

Lenke til kommentar

Og av kosmetiske DLC-er, vil jeg tørre å påstå at "Guns, Drums and Steel"-musikkpakken definitivter verdt de 19 kr. Jeg spiller vanligvis ikke med musikken på til fordel for å binge filmer / serier, eller bare dundre min egen musikk, men det er muligens den beste kosmetiske DLC-en jeg har vært borti.

En alternativ side å kjøpe spill + DLC-er legalt på, er vel den brasilianske Nuuvem, men jeg er usikker på hvor vidt det fungerer for Europa. Vet det går uten problemer i USA, om du klarer å snuble deg gjennom språket.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Sant, sant. Jeg hadde den fra før av (som e-bok, lydbok og vanlig bok), men kjøpte den likevel. Det var jo bare 15 kr, mye mindre enn hva jeg betalte for de andre versjonene. Muligens den eneste e-boka jeg har kjøpt fra Paradox vel og merke, og det blir vel med den også, siden jeg ikke har så alt for mye til overs for e-bøker.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Kosmetisk eller ei, saken er at et spill som er litt over et år gammelt har 27 DLCer, som til sammen koster 827 kroner. En gammeldags tilleggspakke hadde kanskje tatt et år å utvikle, og hadde ikke kostet 827 kroner. Ikke bare er det ren svindel, men Paradox har også frekkhetens nådegave som holder på på denne måten.

Alle 27 DLCene burde vært 1 tilleggspakke, som hadde kostet rundt 250 kroner, som er vanlig pris. Synes det er trist at folk synes dette er helt greit, men de av oss som husker hva en tilleggspakke pleide å innebære er ikke like lette å imponere.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Kjøpte EU 4 collection edition + Art of War. Betalte 240kr.- Har installert det. Nå trenger jeg bare fritid så får jeg spilt. Gleder meg allerede :D

Kosmetisk eller ei, saken er at et spill som er litt over et år gammelt har 27 DLCer, som til sammen koster 827 kroner. En gammeldags tilleggspakke hadde kanskje tatt et år å utvikle, og hadde ikke kostet 827 kroner. Ikke bare er det ren svindel, men Paradox har også frekkhetens nådegave som holder på på denne måten.

Alle 27 DLCene burde vært 1 tilleggspakke, som hadde kostet rundt 250 kroner, som er vanlig pris. Synes det er trist at folk synes dette er helt greit, men de av oss som husker hva en tilleggspakke pleide å innebære er ikke like lette å imponere.

Som jeg sa jeg betalte 240kr.- for alle DLC'n med spillet utenom Guns, Drum and Steel Music. Jeg skjønner ikke helt hva du klager på...

• Liker 1
Lenke til kommentar

Som jeg sa jeg betalte 240kr.- for alle DLC'n med spillet utenom Guns, Drum and Steel Music. Jeg skjønner ikke helt hva du klager på...

Litt kjedelig å gjenta dette til det kjedsommelige. 240 kroner er på salg, og jeg sa at jeg selv også bare kjøper DLCene på salg pga politikken til Paradox. Du burde kjøpt DLCene til 827 kroner, som er det de egentlig koster, men du var tydeligvis ikke så fornøyd med den prisen du heller.Hvis du fremdeles ikke skjønner hva jeg klager på, så foreslår jeg du leser tråden en gang til og tenker nøye etter.

Denne "vent på salg"-praksisen som også eksisterer i våre dager er forøvrig helt tullerusk. Jeg betaler gladelig fullpris for et produkt som er verdt prisen. 827 kroner for 27 DLCer, som burde være 1 er ikke verdt prisen om man sammenligner med tilsvarende produkter fra andre produsenter.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-CkrM7QVpfE

Jeg synes ikke det er for mye. Du burde sjekke ut totalprisen for dlcene til Train simulator 2015 :) Det er mange av dlcene jeg har kjøpt til fullpris. Nå nylig kjøpte jeg både art of war og metal musikken til full pris. Kosmetiske skins er dog noe jeg ikke bryr meg så mye om, og er noe jeg kun plukker opp om det kommer på et skikkelig salg. Jeg synes allikavel at 15 kroner for 12 skins ikke er spesielt mye, som er den siste 30 års krigen skins for katolske og protestantiske nasjoner. For 30 kroner får man 24 skins. Ikke dyrt i det hele tatt og ikke noe man bør forvente at en spillprodusent produserer gratis i etterkant av utgivelse. Hadde jeg vært veldig opptatt av skins hadde jeg ikke hatt noe problem med å betale det. Se hva f.eks Dota 2 og LoL tar for en enkelt skin. Det går vel opp mot 10 dollar om ikke mer for bare en skin!. Eller sammenlign med WoW. Man kjøper spillet og expansions, og har subsriptions i tillegg. Et år med EUIV har kanskje kostet 1300 om man har kjøpt alt til fullpris. 1300 er bare subscription i WoW. Så kan du gjerne påpeke at WoW er noe helt annet, og du har rett i det. Men EUIV er noe ganske unikt, paradox er den eneste produsenter av grand strategy games av dette slaget og er vanskelig å sammenligne med noe annet. Poenget er uansett det samme. Både blizzard og paradox fortsetter å jobbe med sine utgitte spill i etterkant, og begge har en betalingsmodell for at dette skal være profitabelt. Paradox selger kosmetiske oppgradering og av og til en gameplay dlc. Blizzard selger også kosmetiske ting som mounts og pets, oppdateringene i WoW blir finansiert av subscriptions og one time fees.

Så nå kan du fortelle meg, hvorfor er det ikke verdt prisen om man sammenligner med tilsvarende produkter? Hvilke tilsvarende produkter?

Endret av Kron
Lenke til kommentar

827 kr for spillet og alle dlc'en høres mye ut ja med en gang. Men går vi tilbake noen år og erstatter ordet dlc med expansions er det plutselig en vanlig pris - det tror jeg de fleste er enige i.

Og går du kun for gameplay dlc'er blir det litt under 700kr(kjapp regning på steam - mulig jeg bomma), og kanskje det ikke er alle av de dlc'ene du trenger heller.

Jeg vet at sånn er det i alle fall på crusader kings 2. Feks republikker dlcen.

Klart man må kanskje bruke noen minutter hver uke og være spesielt interessert for å oppdage dette, men spillene er ofte på tilbud, som virker til å være en gode vi har fått i disse digitale dager.

Det jeg kommer fram til er at du kan dele opp innholdet og betale for det du synes er interessant, det gir oss muligheter.

Mener du radiohodet virkelig at gameplay dlcene gir oss lite innhold? Jeg er enig i at de er litt varierende i innhold, men de seneste for både ck2 og eu 4 har vært veldig bra.

Og hvorfor burde alle dlcene være 1? Hadde det vært bedre å vente fra release til nå med å få nytt innhold?

Mulig eu 4 ved release manglet noe innhold som eu3 hadde, men jeg kommer ikke på noe i farten som de har tatt betalt for i ettertid og lagt til.

Ck og ck 2 derimot er jo nesten to helt ulike spill, ck 2 har fått så vanvittig mye mer innhold enn ck. Og det kan vi takke dlcene som stadig gir oss nye muligheter og holder spillet "fresh". Eller burde de ventet 1-2 år før de ga ut nytt innhold ?

Dlc har fått et frynsete rykte og en ekkel smak i min munn de senere årene, med god grunn. Men jeg klarer ikke å se hva som er SÅ galt med paradox sin måte å lage dlcer på.

Endret av Everket
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Litt kjedelig å gjenta dette til det kjedsommelige. 240 kroner er på salg, og jeg sa at jeg selv også bare kjøper DLCene på salg pga politikken til Paradox. Du burde kjøpt DLCene til 827 kroner, som er det de egentlig koster, men du var tydeligvis ikke så fornøyd med den prisen du heller.Hvis du fremdeles ikke skjønner hva jeg klager på, så foreslår jeg du leser tråden en gang til og tenker nøye etter.

Denne "vent på salg"-praksisen som også eksisterer i våre dager er forøvrig helt tullerusk. Jeg betaler gladelig fullpris for et produkt som er verdt prisen. 827 kroner for 27 DLCer, som burde være 1 er ikke verdt prisen om man sammenligner med tilsvarende produkter fra andre produsenter.

Det er ikke " vent på salg", men kjøp et annet sted en Steam praksisen... Kjøpte Battlefield 4 med alle DLC'ene for ca 400kr, mens resten betalte 1000kr. Det gjelder å gjøre litt research. Uansett er ikke 840kr altfor mye å forlange med tanke på at prisen på dataspill har vært det samme i snart 15 år nå.

Endret av Heradon
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Woo! Ny DLC neste måned. El Dorado. Nation Designer, utvidet Meso- og Sør-Amerika med flere stammer, regioner og religioner, sende trade fleets for å jakte på pirater / privateers, sende conquistadorer på jakt etter de syv gullbyene eller explorere på exploration missions rundt om i verden, bli kompis med paven og få utdelt koloniserbare nasjoner via Treaty of Tordesillas (og så lenge det fungerer bedre enn i EU2, skal jeg være fornøyd), gold fleets kan transportere rikdom fra den nye verden tilbake til Europa (eller hvor enn du holder til vil jeg anta), og du kan sende privatereene dine etter motstanderens gullflåter med mer. Jeg gleder meg! Særlig barnet i meg som er oppfostra på historier om Eldorado og de syv gullbyene via GGG og Carl Barks.

e: Announcement

Endret av Datasmurf
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...