Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei, alle sammen!

Jeg har altså et problem jeg vil dele med dere, jeg har alltid hatt lyst til å si alt jeg tenker og føler ut til en eller annen men det er nesten ingen jeg føler meg trygg på. Jeg har et ganske vanskelig liv, fordi jeg er overvektig. Jeg har ikke den perfekte kroppen som jeg ønsker meg, jeg har ikke den perfekte helsen heller. Jeg vet egentlig ikke hva jeg skal gjøre med meg selv :hm: Derfor har jeg tenkt å dele dette med dere så dere kanskje kan sette dere selv i denne situasjonen jeg er i nå. Først skal jeg fortelle litt om meg selv:

Navn: Vil helst være anonym

Alder: 12 år, blir 13 om 20 dager

Høyde: 172

Vekt: 72-73 kg

Jeg er da ei jente på 12 år som blir 13 om 20 dager, er 172 cm høy og veier 72-73 kg. Jeg har veldig store hofter og ølmage rett og slett. Jeg har også dobbelthake, når jeg ligger eller ser ned. Jeg har store lår og jeg er jo egentlig lit fornøyd med beina mine. Jeg har manneskuldre, det er det jeg føler iallfall! På ryggen min, og litt lenger opp så er det stort liksom, jeg vil ha en vanlig jentekropp. Jeg har utrolig dårlig pust også, hvert 2 minutt må jeg ligge helt stille i senga og puste dypt, jeg må være i konsentrasjon den tiden og ingen skal snakke eller noen ting ellers ødelegger de alt liksom, det er utrolig vanskelig å forklare. Jeg har ikke fin kropp i det heletatt, jeg skulle vel ønske det. Skjellettet mitt er stort.

Mange kjoler passer meg ikke pga glidelåsen og jeg vet ikke hva jeg skal gjøre, jeg er flau over å vise meg selv, jeg tør aldri å vise kroppen min. Jeg har alltid lyst til å gå i bikini men det er så flaut.

Til frokost så pleier jeg å spise 3-4 grove brødskiver med ost eller kremost et eller annet. Så tar jeg kanskje og drikker et glass melk, og te med tre skjeer sukker oppi.

Til lunsj spiser jeg også brødskiver eller youghurt. Det kommer an på hva vi har i kjøleskapet. Men familien pleier ikke å spise lunsj så hvis jeg føler meg sulten går jeg til kjøleskapet og finner meg noe.

Til middag har vi jo masse forskjellig, det kan hende vi har vår egen middag fra vårt eget ¨land¨, kurdistan. Men ellers kan vi ha pizza, pølser, eller hamburgere. Da spiser jeg to hamburgere, eller, 3-4 pizzaskiver, eller 3 pølser. Til sånne middager pleier vi å ha cola med, så da drikker jeg sånn 1-2 glass cola.

Til da pleier mamma å legge noe på bordet, kanskje kjeks eller kake, ellers drikker jeg te hvis vi ikke har noe annet. Hun kan også legge frukt, men jeg spiser det sjeldent når det ligger der. Jeg pleier å komme fram og tilbake, åpne kjøkkendøra og lukke den igjen.

Jeg har treninger også, jeg går på håndball og vi har treninger på tirsdager og torsdager, så hender det noen ganger at jeg blir med mamma på sånn voksentrening. På håndballtreningene pleier vi å ha masse løping, styrke bland annet planken, situps, pushups og sånn.

Jeg klarer ikke å holde meg unna mat, jeg vet ikke hva jeg skal gjøre egentlig. Og jeg føler jeg må bli tynn til sommerferien er over, for da starter jeg på ungdomsskolen og da kan jeg ikke gå rundt med en sånn kropp :closedeyes: Kan noen være så snill å hjelpe meg? fins det piller, er det noe jeg kan gjøre sm ikke er så vanskelig? Hva bør jeg virkelig gjøre?...

Jeg ser ikke så utrolig feit ut, egentlig jeg har ikke sånn stor ølamge, jeg pleier å ta magen inn men ja.. Jeg har jo ikke sånn gigastor kropp hvis dere skjønner, jeg er ikke kjempefeit.

Jeg tror også at det kan være vanlig vekt til høyden, men ikke til alderen.

Endret av SMF00
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Personlig ville jeg fått meg en time til fastlegen hvor han setter opp en plan du kan følge.

Gjorde dette selv i en litt eldre alder, og greide å gå ned litt over 40kilo på rundt 1år.

Ellers mener jeg du burde sette deg inni kalorier, også startet å lest litt bak på pakken.

Fortell foreldrene dine hva du tenker, så kansje dem kan hjelpe til å lage en sunnere middag.

Husk også at yngre personer som deg selv trenger mat, konsentrasjon for å følge med på skolen, overskudd til trening og lekser. Ikke ta noen hatløsninger hvor du sulter deg selv.

Hold deg unna piller og annet tull, hjelper ikke.

Endret av ANONIII
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Personlig ville jeg fått meg en time til fastlegen hvor han setter opp en plan du kan følge.

Gjorde dette selv i en litt eldre alder, og greide å gå ned litt over 40kilo på rundt 1år.

Ellers mener jeg du burde sette deg inni kalorier, også startet å lest litt bak på pakken.

Fortell foreldrene dine hva du tenker, så kansje dem kan hjelpe til å lage en sunnere middag.

Husk også at yngre personer som deg selv trenger mat, konsentrasjon for å følge med på skolen, overskudd til trening og lekser. Ikke ta noen hatløsninger hvor du sulter deg selv.

Hold deg unna piller og annet tull, hjelper ikke.

Av at du fulgte planen fastlegen din ga deg eller? Tror du det komemr til å fungere?

Lenke til kommentar

Perfekt kropp for en 12-13 åring er i min oppfatning en selvmotsigelse ;) Det er ikke meningen at du skal være "perfekt". Og de glansbildene av menn og kvinner som vises frem i mediene er langtfra så perfekte som det virker der og da.

Jeg synes ikke 13år, 172cm og 72kg høres så veldig galt ut. De kiloene kan du vokse inn i. Problemet er når du blir noen år eldre og kanskje fortsetter med dårlige vaner.

Piller funker rett og slett ikke til slanking. Og i en alder av 13 år vil jeg ikke anbefale noen spesiell hard slanking utover å forsøke å kanskje spise littegrann mindre og være aktiv hver dag, ikke bare to dager i uken.

Husk at også grovbrød f.eks har en del kalorier. Det samme har smør og ost. Hvis du spiser 7-8 skiver grovbrød hver dag så er det fort mer enn tusen kalorier. Så kommer middag på tusen kalorier, mellommåltider, og kaker og kjeks i tillegg! :p Og vips er du oppe på et kalorinivå en voksen mann burde ligge på ;)

Lenke til kommentar

Tipper du ikke er ferdig med å vokse, så noen slankekur er nok ikke så veldig smart.

I forhold til vekten så er du normalvektig for en på 1,72 og har en BMI på ca 24. Mao, du har kroppen til en 18-20 åring, når du sammenligner deg med andre 12-13 åringer så kan du nok føle deg feit, men det er strengt tatt ikke noe galt med vekten.

Hvis du føler at du måååå kutte noe, så kutt ut endel av brusdrikkingen og erstatt det med vann. Du dropper da tomme kalorier som ikke gir deg stort.

Lenke til kommentar

Hai,

altså jeg synes at du burde snakke med helsesøster på skolen din og din mor. Du er jo enda veldig ung så ikke la dette hvile på dine egne skuldre. Og du må huske på at kroppen din er fortsatt i forandring, om noen år kan dette se helt anderledes ut. Men det er jo klart at du kan selv gjøre noe også:

1. Ernære deg sunt

2. Bevege deg mye og være mye aktiv, ikke sitte stille mye.

Lenke til kommentar

Ville bare si at det du i dag syns er stygge manneskuldre, kan være en ting fin ting når du blir eldre.

Det kan gi en fin ramme som får deg til å se sterk ut:)

Selvfølelsen er aldri helt god rundt den alderen, det kan jeg skrive under på selv.

Du kan jo høre med foreldrene dine om dere kunne prøvd å ha litt sunnere middager, men dropper du cola kan det alene gi godt utslag, en venn av meg droppa 25 kilo på å kutte ut brus og potetgull :)

Det er veldig bra du går på håndball, det er viktig å holde seg aktiv :)

Lenke til kommentar

72-73 kg er vel egentlig ikke mye mer enn Kate Upton :)

https://www.google.no/search?q=kate+upton&client=opera&hs=El5&channel=suggest&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=SzqVUYz2Bcig4gS_8oHwAg&ved=0CAoQ_AUoAQ&biw=1333&bih=645#imgrc=_

Å gå ned noen kilo er nok bare sunt men at alle skal være syltynne er bare dumt... har man en sunn kropp og god helse så er det bra.

Du er enda ung... fokuser på trening og bedre helse og spis normal sunn mat.

Lenke til kommentar

Har selv en søster på 13 år, og vet at hun ikke har noe peiling rundt dette med næringsinnhold og kalorier. Og det er heller ikke noe en 13-åring burde tenke så mye på heller.

Men, om du går rundt med dårlige tanker om deg selv og kroppen din, kan dette være svært ødeleggende både for selvbildet ditt og hvordan du fungerer i det daglige (med skolearbeid, venner, familie osv.). Så om du virkelig vil forandre på kroppen din, må du være forberedt på å være tålmodig og jobbe litt for det.

Men en ting må være sikkert først; det finnes ingen snarvei å ta for å kvitte seg med fett i form av piller, pulver eller lignende. For å kvitte seg med fett må du spise mindre kalorier enn hva kroppen din forbrenner på en dag. Nå er ikke jeg helt sikker på hva en jente på 13 som trener håndball et par ganger i uken skal ligge på, men jeg vil tippe at kroppen din i gjennomsnitt forbrenner et sted rundt 1800 kalorier om dagen. For magien med å gå ned i vekt er faktisk så enkel som at du må få i deg mindre kalorier enn du bruker. Og får du i deg like mye kalorier som du bruker ser du likedan ut og får du i deg flere kalorier enn du bruker, vil du legge på deg.

Hvis du ikke vet hva en kalori er, så er det hvor mye energi det er i en matvare. Dette skal stå på alle matvarer i Norge, sammen med næringsinnholdet (informasjon om mengden med karbohydrat, fett og protein i produktet).

Men det å telle hvor mange kalorier du spiser om dagen er ikke noe en 13-åring skal drive med! For deg så gjelder det egentlig bare å spise litt mindre, og ta et par sunnere valg i matveien. Du må passe på å ikke spise for godis som kjeks, sjokolade, brus og potetgull. Dette er matvarer som ikke metter, men har mange kalorier.

Om foreldrene dine er snille, vil de sikkert gjerne hjelpe deg med å leve litt sunnere. For å vite hva som er sunt eller ikke, er det bare å søke på internett - der står det aller, aller meste du trenger å vite.

Her en liten liste som eksempel på sunne matvarer:

Frukt og grønt:

- Rød paprika (proppfull av C-vitamin)

- Agurk (smaker supergodt og friskt oppå pålegg)

- Brokkoli (mye jern)

- Granateple (veldig mye antioksidanter)

- Vanlig eple (godt og sunt mellommåltid)

Melkeprodukter:

- Melk

- Cottage cheese (protein)

- Mager kesam (protein)

- Skyr (protein)

Karbohydrater:

- Havregrøt (super frokost med bær, langsomme karbohydrater)

- Speltlomper (smaker godt, metter lenge, lite kalorier)

- Grove knekkebrød og rugbrød (sunnere enn vanlig brød)

Fettkilder:

- Makrell i tomat (omega 3, bra for hjertet)

- Avocado (bra fett, fint pålegg en gang i blant)

- Usaltede nøtter (spesielt mandler, men pass på - mye kalorier)

- Oliven eller olivenolje

Proteiner (kroppens byggestener):

- Rent kjøtt, kylling, kalkun og fisk

- Egg/eggehvitter (mye fett i plomma, bra med protein)

- Skalldyr

Diverse:

- Linser og bønner (sunt og godt i salater)

Tilbehør til middag:

- Fullkornsris og fullkornspasta (fullkorn er bra)

NAM:

- Ulike typer krydder (ikke salt)

Og et tips til slutt: drikk vann! Mye, mye vann! Her i Norge har vi deilig, friskt vann i springen og ingen unnskyldninger for å ikke drikke det. Prøv å få i deg minimum 1,5 liter om dagen. Vann hjelper også mot sultfølelse. Hvis du blir lei kan du ta et par sitrondråper i vannglasset. Unngå å drikke brus, om du først skal ha brus kan du ta deg et par glass med lettbrus. Drikker selv mye pepsi max.

Endret av spinkeljaevel
Lenke til kommentar

Nå er ikke jeg helt sikker på hva en jente på 13 som trener håndball et par ganger i uken skal ligge på, men jeg vil tippe at kroppen din i gjennomsnitt forbrenner et sted rundt 1800 kalorier om dagen.

1800 kalorier høres riktig ut for en 20 år gammel jente på 60kg som sitter hele dagen på facebook. For en 13-åring som ikke nødvendigvis er ferdig med å vokse og driver med håndball et par ganger i uken, så tror jeg nok det ligger mye høyere.

Lenke til kommentar

Men igjen så bør man ikke overvurdere hvor mye man faktisk forbrenner ekstra på trening. La oss si at to faste treninger i uken pluss kanskje en ekstra voksentrening er rundt 800 ekstra kcal forbrent pr. uke? Dette gir henne altså 120 flere kalorier å spise om dagen enn de som ikke drar på trening. Ergo; ikke så mye forskjell fra henne til den 20 år gamle jenta. (Sett bort i fra at jenta i eksempelet ditt ikke er verdens lateste og sitter helt stille de 16 timene hun er våken.)

Lenke til kommentar

Er det ingen av dere som beit dere merke i at TS sliter med pusten?

Alle vil prate og synse om kropp og utseende, men INGEN tenker helse...

Det var det seriøse svaret, det sure svaret er at TS er et troll... INGEN i en alder av 13 reflekterer og er så klar over egne handlingsmønstre....

Lenke til kommentar

Er det ingen av dere som beit dere merke i at TS sliter med pusten?

Alle vil prate og synse om kropp og utseende, men INGEN tenker helse...

Leste du posten min?

...

Å gå ned noen kilo er nok bare sunt men at alle skal være syltynne er bare dumt... har man en sunn kropp og god helse så er det bra.

Du er enda ung... fokuser på trening og bedre helse og spis normal sunn mat.

Det var det seriøse svaret, det sure svaret er at TS er et troll... INGEN i en alder av 13 reflekterer og er så klar over egne handlingsmønstre....

Det er vel nettopp det 13-åringer er i dag...

Må være ganske isolert for ikke å skjønne det i dag!!

Endret av Nasciboy
Lenke til kommentar

Ikke bry deg om kalorier, det tar bare mye av tiden din å måtte telle dette og det vil aldri stemme helt korrekt.

Det du skal gjøre er å fortsette med grovt brød, og gjerne grov pasta/ris til middager. Dette virker mettende gjør at det tar lenger tid før du blir sulten. Sukker har motsatt effekt. Du sier du drikker brus og spiser kjeks. Dette inneholder mye sukker og gir deg ingen god metthetsfølelse. Du blir også sulten mye fortere igjen.

Så om det er 1 ting du skal se etter på matvarer, så er det om de inneholder mye sukker. Jeg brukte dette motsatt vei for å legge på meg, da jeg slet med lav vekt :) Sukker kan også bidra sterkt til å gi deg diabetes/sukkersyken.

Det 2. steget ditt burde være å kutte ned på porsjonene. Mindre mat til hvert måltid. Du trenger ikke føle deg mett/stappmett etter hvert måltid.

Og ikke gå til kjøleskapet fordi du kjeder deg :)

Lenke til kommentar

Som andre nevner, står alt på matvanene dine. En god start vil alltid være å gi slipp på søtsaker. Slutt med brus, potetgull, is og godteri, i alle fall til din beste evne. Bare dette vil sannsynligvis gi synlige forandringer over tid, selv med de matvanene du har nå. Dropp sukkeret i teen.

Å telle kalorier vil hjelpe deg ekstremt mye om du virkelig vil gå inn for å bli slankere, og personlig synes jeg det ikke er noe galt i å ha kontroll på hva man putter i seg.

Finn deg noe å gjøre annet enn å sitte inne. Det er et faktum at man spiser fordi man kjeder seg, og man sitter og kjenner på sulthetsfølelsen hele tiden. Om du derimot går ut eller er opptatt med noe annet, vil du ikke føle sulten i samme grad, i tillegg til at du mest sannsynlig ikke vil ha tilgang til mat uansett.

Angående pustevanskene dine, er dette noe du absolutt bør få sjekket.

Et supertips som det er mye forskning bak: bruk mindre fat når du spiser, det hjelper deg å kontrollere porsjonene dine langt bedre. Vi er ikke flink til å si nei til mat som er rett foran oss. Prøv det, jeg kan garantere deg at du kommer til å spise mindre iløpet av en dag.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-w7DZlO15

Har ikke tro på en voldsom endring i kostholdet umiddelbart. Du kan ta det gradvis. Støtter meg til dem som sier at du bør slutte med for eksempel brus. Jeg har bestemt meg for å kutte ut brus og sjokolade fram til sommerferien, og det fungerer bra så langt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...