Gå til innhold

[Løst] Diagnostisering av periodisk drop-out på ny fibertilkobling


Anbefalte innlegg

Hei godtfolk,

 

Har nettopp installert fibernett i heimen. Da det nye modemet har fått en ny plassering, er det en ny, hjemmeterminert kabel med skjøt mellom router og modem.

 

Har følgende symptomer:

  • Ca. hver 5. gang jeg laster en nettside, henger den spesifikke forbindelsen seg opp. Dette skjer på samtlige nettsider.
  • Prøver jeg å oppdatere siden når har hengt seg, har jeg like stor sannsynlighet for å lykkes. Det kan med andre ord virke som om drop-outen kun gjelder for den spesifikke forbindelsen
  • Ca. annenhver gang stopper Speedtest.net underveis i testen.
  • Hastigheten på torrents 'dypper' periodisk, før de tar seg opp igjen.
  • Det kommer ikke melding i Windows om at nettverket har mistet internettilgang.

Forbindelsen er ikke trådløs, og jeg hadde ikke problemet på samme maskinvare før jeg byttet om til fiber.

 

Har prøvd å slette all nettleserdata, samt ipconfig /flushdns.

 

Finnes det gode verktøy for diagnostisering av slike problemer?

 

Kan slike problemer skyldes feil eller dårlig terminering av kabel, dårlig skjøt, interferens mtp. at kabel ligger opprullet, eller lengde på kabel?

 

Har dessverre ikke fysisk tilgang til modemet lenger.

 

Hjertelig takk for all ekspertise!

 

Mvh Sagan

Endret av Carl Sagan
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

koble pc til modem direkte, ikke via ruter sjekk.

dårlig termingering, eller andre fysiske problemer med fiberkabelen har jeg ikke tro på at er problemet, er jo lys det er snakk om her,

Terminerte på nytt. Kabelen skal være lik i begge ender?

 

Pingplotter!

Noe spesielt jeg skal kjøre?

Endret av Carl Sagan
Lenke til kommentar

Resultatet på pingplotter ser helt fint ut. Pakketap utenlands er ikke noe å bry seg om.

Hvis du lar pingplotter kjøre og du ikke opplever pakketap eller voldsomme spikes, så blir det neste å mistenke DNS.

DNS er oversetting av navn på websider til ipadresse. Feil på DNS kan både ligge i server og i router (overbelastet router f.eks).

 

Du kan sette statisk DNS på en PC og se om problemet forsvinner.

Lenke til kommentar

Om det er altibox DNS' du bruker, er det altfor ofte dei feiler og får liknande symptomene du beskriver. Har VPN på par andre maskiner med andre DNS som stabilt fungerer mens på hovedmaskinen veksler mellom lokale og sentrale altibox DNS adresser Og med "ofte" mener eg annenkvar veke på DNS. Veit det er innimellom større problem med DNS siste året med altibox, så har alltid flere adresser å veksle mellom. Også unblock-US DNS er ustabile, og det hjelper å bytt om den, om du ikkje bruker netflix.

Lenke til kommentar

Resultatet på pingplotter ser helt fint ut. Pakketap utenlands er ikke noe å bry seg om.

Hvis du lar pingplotter kjøre og du ikke opplever pakketap eller voldsomme spikes, så blir det neste å mistenke DNS.

DNS er oversetting av navn på websider til ipadresse. Feil på DNS kan både ligge i server og i router (overbelastet router f.eks).

 

Du kan sette statisk DNS på en PC og se om problemet forsvinner.

Om det er altibox DNS' du bruker, er det altfor ofte dei feiler og får liknande symptomene du beskriver. Har VPN på par andre maskiner med andre DNS som stabilt fungerer mens på hovedmaskinen veksler mellom lokale og sentrale altibox DNS adresser Og med "ofte" mener eg annenkvar veke på DNS. Veit det er innimellom større problem med DNS siste året med altibox, så har alltid flere adresser å veksle mellom. Også unblock-US DNS er ustabile, og det hjelper å bytt om den, om du ikkje bruker netflix.

Satte følgende innstillinger:

4q0u8o.png

etterfulgt av ipconfig /flushdns.

Får fortsatt samme problem.

 

Kan også føye til at jeg aldri har fått dropout på upload-delen av speedtest, gitt at jeg kommer gjennom download-testen.

 

Pingplotter VG:

2vxj34l.png

Lenke til kommentar

Det er uansett vanskelig å skjønne hvorfor det skjer dersom ping er stabil og to stk DNS fra forskjellige kilder er lagt inn. For sikkerhets skyld kan du jo prøve Googles DNS: 8.8.8.8

 

Det mest sannsynlige tror jeg er noe som skjer med routingen fra din ISP.

Hvis det er en nettside du har problemer med å laste, så sett opp pingplotter mot den siden og se om det oppstår pakketap (trolig et stykke ute på nettet).

Endret av Jan Skrotnes
Lenke til kommentar

Bra greier!

 

Byttet nå til Googles DNS, og har fått gjennomført 10 runder i Speedtest uten dropout. :w00t:

 

Det er allikevel ikke helt sikkert at dette er problemet; det kan hende at last på intern- eller eksternnett egentlig er årsaken.

 

Jeg trodde DNS-en hadde i hovedoppgave i å koble sammen IP-adresser med URL-er, så kan egentlig ikke skjønne hvordan feil i DNS kan forårsake at en tilkobling blir brutt etter at den er opprettet (jfr Speedtest)?

 

Men det eliminerer ihvertfall ganske sikkert at kabling er problemet.

 

Takk for hjelpen så langt, så skal jeg rapportere inn videre utvikling :)

Lenke til kommentar

Har fortsatt problemer.

 

Fyrte opp en runde med Counter Strike, den rapporterte >100 FPS, <40 ms Ping og 0% Loss, men det opplevde fortsatt lag.

 

Klarte også å fremprovosere noe med pingplotter:

30jqyb5.png

Men på påpeke at problemene kommer oftere IRL: Youtube-videoer som stopper å laste midt i, nettsider som ikke klarer å laste osv.

 

Kan gjerne få problemer med å laste inn denne tråden på diskusjon, men kan allikevel pinge diskusjon.no med pingplotter i 10 min uten pakketap.

 

Oppdatering:

Pinger nå google.no med pingplotter (likt som i bildet over) for femte gang, og får samme feil (100 % pakketap) i samme ledd, hver gang.

 

Har ikke problemer med å gå inn på www.google.no i nettleseren.

 

Prøvde å ping IP-en direkte; samme feil på samme plass. Prøvde også å pinge en annen IP (skrev google sin feil, men den fungerte):

afc175.png

 

Bruker fortsatt Googles DNS.

 

Er det noe jeg kan gjøre med problemet, og er det sikkert at dette er kilden til nettproblemene?

Endret av Carl Sagan
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...