Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Google har holdt på meg "Google Fiber" en god stund. Det er internett levert av Google. Fiber internett faktisk, fiber internett på opp til 1 Gbps.

https://fiber.google.com

Her er noen av spørsmålene mine:

• Hvordan får de det så sinnsykt billig? Ca. 400 kroner.
  • Hvordan kan de gi GRATIS(!) internett som er helt greit? (5/1). (Bakdeler?)
  • Er det ikke noe konkurransetilsyn i USA? De kommer jo til å få monopol om ikke de andre ISPene setter opp hastigheten, og setter ned prisene. Jeg skjønner at det kanskje er hele grunnen til at Google gjør dette, altså, får å "dra med seg" de andre ISPene til 2013. Var det ikke det de gjorde med Chrome?
  • Google TV
    Google Fiber TV is a new and exciting experience. It allows you to find and watch video from many different sources, including live programming, DVR recordings, video on demand, online streaming and personal content—all in crystal clear high definition. We think it’s pretty great and we’d love for you to check it out. But if you want to keep your current TV plan and still get Google Fiber, you can. Just choose the Gigabit Internet plan or the Free Internet plan.
    Tror dere de har planlagt en 4K streaming tjeneste?
  • Both our Network Box and our TV Box include advanced WiFi, designed to give you access to Google Fiber throughout your home.
    Tror dere den routeren klarer 1000 Mbps rundt om i huset over WiFi? :O

Alt dette virker nesten for godt til å være sant... Tror dere det noen gang kommer til Norge? Noe jeg har misforstått eller oversett? Noen store bakdeler untatt det at noen er paranoide fordi det er Google?

Og en liten ting til.. Google er flinke til å designe sider :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvordan får de det så sinnsykt billig? Ca. 400 kroner.

Først og fremst er det INNTIL 1Gbps, det vil si at stamnettet neppe er dimensjonert til kunne ta unna så mye data fra alle kundene samtidig. Dette er forsåvidt vanlig over alt i verden. Google har i grunn bare løftet begrensningen pr. bruker. Det står faktisk i vilkårene at de vil allokere bandbredde slik at "alle for en positiv opplevelse". Altibox kunne også ha gjort dette. I praksis koster det neppe Altibox spesielt mye mer om de selger deg 10/10 eller 100/100. De tjener bare mer på å løfte taket på båndbredden.

De regner nok også med å gå med tap på tjenesten i starten. Det tar tid å få avkastning på en ny oppstartet tjeneste. Bredbåndselskapet jeg abonnerer hos har gått med 1,3 til 4,5 millioner i underskudd hvert år siden det begynte utbygging av fiber, moderselskapet, et kraftselskap går med ca. 50 millioner i overskudd og har nesten en milliard i egenkapital. Så det er ikke noe problem å selge noe med tap i begynnelsen. I det lange løp kommer de til å tjene penger.

Hvordan kan de gi GRATIS(!) internett som er helt greit? (5/1). (Bakdeler?)

I villkårene står det at det er gratis minst 7 år. Det hentyder at det kan komme til å koste penger i framtiden. Dessuten må du jo betale 300 dollar for tilknytting. Skal jeg gjette tror jeg de bruker gratispakken som markedsføring til det betalte produktet.

Er det ikke noe konkurransetilsyn i USA? De kommer jo til å få monopol om ikke de andre ISPene setter opp hastigheten, og setter ned prisene. Jeg skjønner at det kanskje er hele grunnen til at Google gjør dette, altså, får å "dra med seg" de andre ISPene til 2013. Var det ikke det de gjorde med Chrome?

Det er konkuransetilsyn i USA. Men jeg tror ikke det er nevneverdig fare for en monopolsituasjon. Google fiber er kun tilgjengelig i deler av Kansas City. Kun to av ti "fiberhoods" er ferdig tilkoblet. Uansett har ikke Google noen hemmlig juice som gjør at de kan drifte et fibernett billigere enn Time Warner Cable, AT&T og Comcast (det er vel de tre største ISPene i USA om jeg ikke tar feil), og hva er galt med å presse de andre til å senke prisene?

Jeg aner ikke hva de gjorde med Chrome bortsett fra å lansere den.

Both our Network Box and our TV Box include advanced WiFi, designed to give you access to Google Fiber throughout your home.

Nei, den klarer ikke 1 Gbps trådløst.

Alt dette virker nesten for godt til å være sant... Tror dere det noen gang kommer til Norge? Noe jeg har misforstått eller oversett? Noen store bakdeler untatt det at noen er paranoide fordi det er Google?

Om det noen sinne kommer til Norge blir ren gjetting. Men jeg kan med sikkerhet si at de kommer til å starte med land hvor tilbudet på fiber til hjemmet er så godt som ikke-eksisterende og kundemassen er stor. I Norge finnes det mange aktører på fiber til hjemmet. Det er vel stort sett kun i de største byene at tilbudet ikke eksisterer (ironisk nok).

• Liker 1
Lenke til kommentar

Først og fremst er det INNTIL 1Gbps

Som jeg skrev helt i starten...

Jeg aner ikke hva de gjorde med Chrome bortsett fra å lansere den.

De lagde en ny, utrolig kjapp nettleser som gjorde så IE virket som en skillpadde i forhold? Derfor måtte IE sette rævva i gir?

Takk for langt svar forresten :)

Lenke til kommentar

Hvordan får de det så sinnsykt billig? Ca. 400 kroner

Fordi dette er et test/promoteringsprosjekt, Google taper sansynligvis penger på dette.

Hvordan kan de gi GRATIS(!) internett som er helt greit? (5/1). (Bakdeler?)

Man kan gi gratis nett grunnet det jeg skrev over, bakdeler for google er jo at det ikke er penger (direkte) å hente på å levere gratis nett, for forbrukeren er det selvsagt bare fordeler.

Er det ikke noe konkurransetilsyn i USA? De kommer jo til å få monopol om ikke de andre ISPene setter opp hastigheten, og setter ned prisene. Jeg skjønner at det kanskje er hele grunnen til at Google gjør dette, altså, får å "dra med seg" de andre ISPene til 2013. Var det ikke det de gjorde med Chrome?

Jeg TROR ikke det er noe konkurransetilsyn i usa, ihvertfal ikke som jeg vet om.

Dersom det hadde vært det så er jo realiteten at Google LANGT I FRA har noe monopol eller store markedsandeler når det gjelder infrastruktur, så jeg tror ikke det ville blitt et problem uansett

Google TV - Tror dere de har planlagt en 4K streaming tjeneste?

Tja, kan jo kanskje komme med tiden, youtube er jo kommet med 4k så.

Nei

Om Google kommer med fiber i Norge vet jeg ikke, jeg vil ikke tro det, dog skal altiboks snart starte et prosjekt i Norge hvor det skal leveres 1gbps til et boligstrøk en plass, at privatpersoner kommet til å sitte på 1gbps linjer om noen år tror jeg er veldig realistisk, er jo mange som sitter på flere 100mbps i dag i privatmarkedet.

Og en liten ting til.. Google er flinke til å designe sider

Yepp, rett og slett fordi dem tenker enkelt og greit i stedenfor å gjøre ting rotete og tungvindt som mange andre.

Lenke til kommentar

Takk du :)

Forresten, 4K-en til youtube er vel ikke eeeegentlig 4K-kvalitet i og med at jeg kan loade det kjempegreit med 70 Mbps nett. Tenk dere uncompressed 4K på Youtube :dribble:

Er du sikker på at det ikke var 2048x1536 på filmen du så? Du finner det ut ved å høyreklikke på videoen og velge "videoinformasjon". Da får du oppløsningen, framerate og bitrate. Mener å ha lest at du ikke får 4K fra Youtube med mindre du har en skjerm som kan vise det.

Å streame ukomprimert 2160P (4K) krever 7,64 Gbps forresten. Så jeg tviler på at det blir en realitet med det første. Det er ikke uten grunn at 2048x1536 er komprimert til 8-14 Mbps på Youtube.

Personlig satser jeg på at H.265 blir like bra i praksis som det er på papiret.

Lenke til kommentar

Jeg TROR ikke det er noe konkurransetilsyn i usa, ihvertfal ikke som jeg vet om.

Dersom det hadde vært det så er jo realiteten at Google LANGT I FRA har noe monopol eller store markedsandeler når det gjelder infrastruktur, så jeg tror ikke det ville blitt et problem uansett

Google først, tro etterpå. Federal Trade Commision (http://www.ftc.gov/) er konkurransetilsynet.

Lenke til kommentar
  • Er det ikke noe konkurransetilsyn i USA? De kommer jo til å få monopol om ikke de andre ISPene setter opp hastigheten, og setter ned prisene. Jeg skjønner at det kanskje er hele grunnen til at Google gjør dette, altså, får å "dra med seg" de andre ISPene til 2013. Var det ikke det de gjorde med Chrome?

Jeg skrev jo det her rett etter, kjære frekvens.. :ermm:

Endret av SLi
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...