opx Skrevet 14. mai 2013 Del Skrevet 14. mai 2013 Heisann, Først og fremst er jeg usikker på hvor jeg burde plassere dette emnet da det både er Ubuntu óg Windows-relatert. Jeg havner her grunnet deres pro-windows-holdninger(?) som jeg ikke nødvendigvis vil få andre steder. ;-) Problem: Har en 1 år gammel acer laptop, ble levert med Win7. Tiden gikk og formatering ble nødvendig. Tenkte jeg skulle prøve meg på ubuntu. Fiksa den over til en bootable-usb (PCen har ikke cd-rom) formaterte (er jeg rimelig sikker på) og installerte ubuntu. Tiden gikk, og for å si det pent - Ubuntu er ikke min ting. Men det trenger vi ikke diskutere her. Har nå fiksa over en _lovlig_ winXP iso til bootable USBen, men det er etter dette det sier bom-stopp. PCen booter fra usb, styrer på i windows setup i ca 10 sekunder før meldingen: "finner ingen tidligere versjon av Windows NT installert på denne maskinen. Trykk F3 for å avslutte". Har googlet meg ihjel, prøvd ting frem og tilbake. Er det noen av dere som har noen konkrete tips? Vet nesten ikke lenger hva som faktisk er problemet. Ellers, Ubuntu er installert på dev/sda1/ext4 (ca 640 gb) og en annen 'unallocated' på ca 3-4 Gb. Spør i vei, så skal jeg utfylle med informasjon. Og tusen takk for svar. Vet rett og slett ikke hva mitt neste steg burde være... Lenke til kommentar
Kongeskipet Skrevet 14. mai 2013 Del Skrevet 14. mai 2013 Du har sannsynligvis en oppgraderingsversjon av Windows. Tror de bare fungerer om det er installert Windows fra før av. Lenke til kommentar
opx Skrevet 14. mai 2013 Forfatter Del Skrevet 14. mai 2013 Nei, jeg er helt sikker på det ikke bare er en oppgraderingsversjon. Den finner ingen windows på pcen da det bare eksisterer Ubuntu der atm. Men den skal jo ikke trenge å ha "noe å bygge på" ? Lenke til kommentar
Kongeskipet Skrevet 14. mai 2013 Del Skrevet 14. mai 2013 Du må nok slette Ubuntu partisjonen og opprette en ny NTFS partisjon. NB: da vil du miste alt som er lagret på harddisken! Windows kan kun installeres på partisjoner med filsystemet NTFS eller FAT32(som er utdatert). Ubuntu bruker EXT3/4 som windows ikke gjenkjenner. Lenke til kommentar
Pey'J Skrevet 16. mai 2013 Del Skrevet 16. mai 2013 Det kan også være en mulighet at Windows XP rett og slett ikke er støttet av den bærbare. Det er tross alt et operativsystem som kom ut for 13 år siden. Mulig du må endre innstillinger i BIOS til Legacy, Old, etc. F.eks. sette SATA til IDE for at Windows XP skal finne disken. Hvis maskinen i det hele tatt har BIOS da, UEFI har jo overtatt (iaf. på Windows 8 maskiner). En grunn til at du ikke vil installere Windows 7 igjen? Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 19. mai 2013 Del Skrevet 19. mai 2013 (endret) Som sagt over a) BIOS / CMOS settings for disk kontroller må IKKE stå i AHCI mode (AHCI mode virker kun fom Vista) Eller kan det være Linux har skrevet sin egen bootloader og MBR code på disk. XP vil ikke kjenne igjen dette som en "akseptabel" drive uten å legge tilbake MS MBR. b) MBR code er laget av Linux og du får melding som "disk not found" - løses med clean mbr / fixmbr fra Windows recovery console (boot til recovery cmd prompt). Maskin fra 2012 er ikke egnet til XP om du i det hele tatt får installert det og får nødvendige drivere til Acer maskinvaren - Nei bruk Windows 7 . XP kan vel heller ikke installeres uten videre fra USB (cd iso -> usb)etter hva jeg husker , dette da den resetter USB bus under installasjons prosessen hw detection og installasjons medie forsvinner og du får installasjons error og stopp. Da må det lages en scriptet installasjon som går via intern HDD. Endret 19. mai 2013 av syar2003 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå