Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

prisøkning når man bor 2 vs 1?

ltdata

Anbefalte innlegg

Har søkt etter et lite sted å bo for meg og samboeren min. Jeg spurte en utleier om det var lov å bo 2 i leiligheten (p.g.a) størrelsen. Og svaret var ja, men da måtte vi betale litt høyere leiesum pga økt slitasje, strømbruk etc..

Er dette vanlig praksis? Bør jeg gå med på dette? Eller bør prisen være den samme om det er 1 eller 2 som bor i leiligheten?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så lenge du ikke har inngått noen avtale står huseier fritt til å kreve dette. Det er også ganske vanlig, da det er litt dyrere for huseier å ha to personer boende enn en.

Det kan hende man kommer unna med å flytte inn alene og så kreve opptak i husstanden etter husleieloven § 7-1 etterpå, men om man gjør dette i vond tro er det muligens et brudd på lojalitetsplikten i kontraktsforhold (men her er jeg på temmelig tynn is...). Det krever vel i så fall uansett at du rent faktisk flytter inn alene, og så flytter samboeren din etter senere. Det er uansett ikke en særlig god løsning å "lure" huseier på den måten, forholdet mellom huseier og utleier eri praksis ikke utelukkende et rettslig regulert kontraktsforhold, men noe mer enn det, og selv om man har "lov" til å gjøre noe er det ikke gitt at det er lurt å "ture på".

Dersom det er sånn at du og samboeren din sammen leter etter en plass å bo, så ville jeg med andre ord vært åpen om det, og akseptert at huseier tar litt høyere pris enn om det bare var en av dere som leide.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Mer matlaging? Med mindre du har veldig smått kjøkkenutstyr, så er det ingen forskjell på strømforbruket ved matlaging.

Kan du begrunne den påstanden litt... da ALL logikk i hele verden tilsier det motsatte!!

Lenke til kommentar

Når du for eksempel steker biff, så vil du bruke like mye strøm på to som på en. Forskjellen er at ved to så bruker du varmetapet du ville fått med en til å steke den andre. Nå brukte jeg biff som eksempel, men dette gjelder også for andre ting man steker. Når man bruker mer av stekepanna, så minker det ubrukte oppvarmede arealet. Steker du en biff, så bruker du 2/3 av varmen i stekepannen til å varme opp et rom du allerede varmer opp med fyring (evt varmer opp et rom som ikke trenger å bli varmet opp).

Forskjellen på å koke suppe for to istedet for en er så minimal at du har helt andre problemer enn økonomi hvis den plager deg. Bruker du en posesuppe, så lager du allerede mat til to.

Eller er du en som lager en og en porsjon, uansett hvor mange som skal spise?

Det som slår ut på strømforbruket ved inngåelse av samboerskap kommer i form av varmtvann, og vask av klær. Og muligens lys, hvis man bruker forskjellige rom hver for seg ofte. Man kan også spare litt (kanskje ikke mange kronene, men noen) på oppvarming. Jeg alene klarer fint å varme opp et soverom på 15m² fra 5c til 18c på vinterstid i løpet av 4-5 timer.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Når du for eksempel steker biff, så vil du bruke like mye strøm på to som på en. Forskjellen er at ved to så bruker du varmetapet du ville fått med en til å steke den andre. Nå brukte jeg biff som eksempel, men dette gjelder også for andre ting man steker. Når man bruker mer av stekepanna, så minker det ubrukte oppvarmede arealet. Steker du en biff, så bruker du 2/3 av varmen i stekepannen til å varme opp et rom du allerede varmer opp med fyring (evt varmer opp et rom som ikke trenger å bli varmet opp).

Forskjellen på å koke suppe for to istedet for en er så minimal at du har helt andre problemer enn økonomi hvis den plager deg. Bruker du en posesuppe, så lager du allerede mat til to.

Eller er du en som lager en og en porsjon, uansett hvor mange som skal spise?

Det som slår ut på strømforbruket ved inngåelse av samboerskap kommer i form av varmtvann, og vask av klær. Og muligens lys, hvis man bruker forskjellige rom hver for seg ofte. Man kan også spare litt (kanskje ikke mange kronene, men noen) på oppvarming. Jeg alene klarer fint å varme opp et soverom på 15m² fra 5c til 18c på vinterstid i løpet av 4-5 timer.

Det må være veldig lite gjennomtenkte folk som gjør slik... når jeg steker mindre mat bruker jeg en mindre stekepanne med ca halve arealet og mindre stekeplate med tilsvarende mindre effekt og får samme resultat.

Det samme avanserte teorien bruker jeg også når ting skal kokes.... :)

Endret av Nasciboy
Lenke til kommentar

Jeg bor alene, men i ca et år så leide jeg ut et rom til ei venninne. I det året gikk strømforbruket markant opp i forhold til tilsvarende måned året før, og så ned igjen etter hun hadde flyttet ut.

Og det selv om vi lagde mat og spiste sammen da det passet bra med våre daglige gjøremål. Men det var nok det ekstra forbruket av varmtvann som kostet mest, ettersom vi naturlig nok ikke dusjet sammen :)

• Liker 2
Lenke til kommentar

Mer matlaging? Med mindre du har veldig smått kjøkkenutstyr, så er det ingen forskjell på strømforbruket ved matlaging.

Alenemiddag:

3 pølser i microen i 30 sekunder ferdig arbeid.

Middag med kjæresten:

Kjøttdeig på steikepannen i 10 minutter, tomatsaus i steikepannen sammen med kjøttdeigen i 5 minutter, ostesaus i annen gryte i 10 minutter så 40 minutter i steikeovnen for gratinering.

For min del så tidobler jeg strømforbruket når jeg spiser sammen med andre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...