Gå til innhold

31 stemmer

1. 1. GTX 680 i SLI eller Titan

• GTX 680
      2
    • Titan
      29

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei! jeg skal ha ny pc og jeg lurer på hva som er best. GTX 680 i SLI eller ett enkelt Titan kort. Vennligst oppgi grunn.

Ville sagt titan fordi sli byr på flere problemer med at du må gjøre andre ting enn vanlig . vertfall etter det jeg har fått megd meg
Lenke til kommentar

Titan er vel greit det, men det er nok ganske overpriset. Jeg ville heller anbefalt deg å gå for 7970, evt. i CFX. Eller tilsvarende med 670 (670 er tilnærmet like bra som 680, bare billigere.) Men skal du ha det beste av det beste, er Titan veien å gå.

Endret av wassup
Lenke til kommentar

Multigpu-løsninger gir for meg en dårligere spillopplevelse enn et enkelt skjermkort. Høy gjennomsnitts fps betyr ingenting hvis du har fps-drop som irriterer fettet av deg :thumbdown:

Problemet kommer når det beste skjermkortet ikkje er nok, da må man ty til litt SLI/CFX. Nå har nVidia gjort det veldig bra med SLI på 6 serien, så har egentlig vært strålende fornøyd med 680sli og etterhvert 3-way 680.

2x Titan er en god del bedre i "opplevelse" i grafikkhorespill som Crysis 3 og Farcry 3 med grafikken på full pupp :p.

6 serien til nVidia har liksom ikkje nok futt. Det har Titan. Dog ett titan på crysis 3 er ikkje nok for perfekt flyt i multiplayer, men det har titan i sli :)

I Battlefield 3 er det nesten ikkje forskjell i multiplayer på 2-3 way 680 sli og titan i sli. Dette pga cpuflaskehals ved ultrasettings og 1080p oppløsning. Dermed for Bf3 er det like greitt å ha 2x 680/2x670 i sli enn ett titan. Hvis man ser på penger da. Kan nevne at dette er testet med 3930k @ 4800mhz og 3770k @ 5ghz.

Lenke til kommentar

Jeg har ikke prøvd Titan i SLI så det kunne jo vært spennende :)

I mitt tilfelle har ikke 6-serien fungert tilfredstillende i SLI :( Jeg har prøvd EVGA GTX680 SLI, Gigabyte GTX670 OC SLI, ASUS GTX680 DCUii TOP SLI, EVGA GTX670 SIG2 SLI og ingen av dem har kunnet gi meg den jevne flyten (uten fps-drop) som jeg opplever med enkle skjermkort. Selvfølgelig har jeg måttet kutte litt på eye-candyen i forhold til SLI for å få noenlunde samme fps, men jeg velger lavere average fps uten fps-drop, før høy average fps med fps-drop anytime!

Jeg har testet på 3770K (Z77), 3570K (Z77) og 3930K (X79) på ca. 4,5 GHz.

Endret av TXD1979
Lenke til kommentar

Singel skjermkort har jo en del microstuttering de også. At du kanskje dobler graden trenger ikke bety døden for spillopplevelsen. Når du derimot nærmer deg kritisk lave average FPS-verdier så er spillet uspillbart hele tiden.

Og da må du som du selv sier, jekke ned grafikknivået, og du får derfor en dårlig sammenlignbar opplevelse. Hvis målet er å få super-smooth opplevelse, så er nok det eneste å jekke godt ned på grafikknivået og så ta et singel-GPU.

Kanskje viktig for de værste gamerene. Men ja, de klarer seg jo ofte med 640x480 oppløsning etc. så jeg tipper ikke at lavere grafikk er noe problem...

For de som klarer seg med grei/god ytelse, så vil SLI kunne løfte ytelsen ut av Lav avg. FPS-søla, og opp i noe meget spillbart. F.eks 35 FPS VS 45 FPS vil føles betraktelig bedre, uansett om du får en ekstra microstutter hvert 5 sekund i stede for hvert 10 sekund.

Uansett, i dette tilfellet så vil nok GTX 780 eller Titan være beste valget, da det er greit tilgjengelig og vil ikke gi noe særlig mindre ytelse heller.

Lenke til kommentar

Jeg føler ikke jeg får noe særlig dårligere opplevelse da jeg f.eks ikke ser så stor forskjell på 2XMSAA i forhold til 4X og 8X, og HIGH settings i forhold til ULTRA. Farcry 3, Crysis 3 og Battlefield 3 ser vakre ut uansett her, men det er mulig noen ser disse forskjellene bedre enn meg ;)

I Farcry 3 har jeg på en av maskinene, mine der jeg bruker GTX680 alene, skrudd ned til Very High, SSAO og 2XMSAA. Dette gir meg fps på average 70-80, noe jeg også hadde med å kjøre alt på full guffe i SLI, men med droppene så ble det for meg ikke noen god opplevelse.

Endret av TXD1979
Lenke til kommentar

Singel skjermkort har jo en del microstuttering de også. At du kanskje dobler graden trenger ikke bety døden for spillopplevelsen. Når du derimot nærmer deg kritisk lave average FPS-verdier så er spillet uspillbart hele tiden.

Og da må du som du selv sier, jekke ned grafikknivået, og du får derfor en dårlig sammenlignbar opplevelse. Hvis målet er å få super-smooth opplevelse, så er nok det eneste å jekke godt ned på grafikknivået og så ta et singel-GPU.

Kanskje viktig for de værste gamerene. Men ja, de klarer seg jo ofte med 640x480 oppløsning etc. så jeg tipper ikke at lavere grafikk er noe problem...

For de som klarer seg med grei/god ytelse, så vil SLI kunne løfte ytelsen ut av Lav avg. FPS-søla, og opp i noe meget spillbart. F.eks 35 FPS VS 45 FPS vil føles betraktelig bedre, uansett om du får en ekstra microstutter hvert 5 sekund i stede for hvert 10 sekund.

Uansett, i dette tilfellet så vil nok GTX 780 eller Titan være beste valget, da det er greit tilgjengelig og vil ikke gi noe særlig mindre ytelse heller.

Jeg tror du har misforstått hva microstutter faktisk er, single GPUs har aldri microstutter.

http://youtu.be/lY0iFojEKRU

Denne videoen viser nøyaktig hvorfor microstutter er et problem, 7950ene får faktisk høyere average framerate her. Om du ønsker å lære mer om hvordan disse videoene ble skapt kan du lese artikkelen bak.

Det er heller ikke sikkert at GTX 780 blir et mini-Titan med 90-95% av ytelsen, dette får vi nok vite om en uke.

Endret av arni90
Lenke til kommentar

Du må selvsagt få lov å kalle det hva du vil, men at det "stutter" på micro-nivå er derimot et faktum. (altså at det lagger/en frame bruker lang tid på å bli produsert) "Micro" fordi det ikke vil kunne bli oppdaget på teknikker som midler verdiene.

Jeg tenkte kanskje det er greit å kalle en spade for en spade. Så ikke noe særlig problem med videoen, og hvis man synes det var ille; når i all verden spiller man gjennom et kamera, og samtidig kjører 50 % speed? Jo nettopp, aldri.

Om du prøver å vise meg effekten av SLI og CF så tror jeg du kommer for kort. Da jeg har mer enn lang nok erfaring (ja, til nå, og fra det kom på markedet for en god del år siden)

Og så er jeg heller ikke enig i testene, som viser god flyt VS litt bedre flyt. Da vil mindre irriterende ting komme tydeligere frem fordi man sliter med å finne ut hva som er best.

Som jeg pleier å påpeke hver bidige gang så havner du uansett i en situasjon der ytelsen blir FOR dårlig, og da vil den ekstra ytelsen øke spillopplevelsen mange ganger, og litt ekstra micro-stuttering betyr da nada.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...