Gå til innhold

Når ble det normalt å ta kosttilskudd i kombinasjon med trening?

Anbefalte innlegg

Når ble det normalt å ta kosttilskudd i kombinasjon med trening?

Er dette et resultat av at trening før var mer naturlig, mens institusjonen "trenings studio" gjør alt til en vokse-fabrikk?

Jeg snakker da ikke om steroider og annet juks, men "protein shaken". Har en viss forståelse for hvis det er jævlig viktig å se ut som en topp idrettsutøver så er det greit å spe på litt. Men hva er vitsen med det a?

Gosser meg med tanken om at de som bruker mest tid på treningstudio er også de som syns kvinner er det svake kjønn, men ender opp med en opererter sminkedokke.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-w7DZlO15

Tror du har misforstått ganske kraftig om du tror at alle som tyr til proteinpulver har som mål å se ut som toppidrettsutøvere og store atleteter...

Det er bare snakk om å få i seg nok næring for å bygge opp de musklene man nettopp har revet ned.

Lenke til kommentar

Normal føde dekker helt klart behovet kroppen har for restitusjon etter normal aktivitet og opprettholdelse av kropp..

Driver man derimot med bygging av kropp trenger man nok litt ekstra piff, er vel mest dette suget mot toppidrettskroppen jeg er imot.

Lenke til kommentar

Ønsker herved å klage på at noen har flyttet på tråden, inn til "kosthold". Jeg ønsker selvfølgelig ikke å diskutere med brukerne av dette søppelet om det er et samfunnsproblem at man streber etter toppidretskropper ved hjelp av å drikke søppel.

Ikke bare blir debatten ensidig, den hører ikke hjemme her blandt treningsblogger og studio anbefalinger.

Hvis det skulle så vise seg at moderator er uenig, så erre bare å si ifra, små frekt å flytte mitt tankegods ned til gymsalen

Lenke til kommentar

Vel, jeg mener slike proteinshaker bare er bortkastede penger for de som kjøper de. Og den utbredte bruken av de er et resultat av god markedsføring. Det holder med ett glass melk hver dag for å bygge 20 kg muskler på ett år, mye billigere og inneholder i tillegg kalsium.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Skal vi se. 100g lettmelk inneholder 3.3g proteiner. Et glass(0.4 dl) inneholder dermed 13.2 gram proteiner.

En som trener regelmessig trenger ca 1.5 gram protein per kilo kroppsvekt, og hvis man skal bygge 20 kg muskler på et år (som forøvrig er umulig uten ekstreme gener eller bol) trenger man nok enda mer. Matten går ikke helt opp her. :)

Lenke til kommentar

For all del, Admiral1, om man ønsker å treffe sine proteinmakroer via kosthold alene (sett at du deffer), så må du investere i en HEL del fisk/kylling/egg og spise det hver dag. For en gjennomsnittsperson på 75 kg vil han trenge minst 150g proteiner daglig for å unngå å gå miste muskelmasse. En kyllingfilèt er på ca. 24g protein per 100g ifølge næringsinnholdet, så for å nå proteinmakroene dine som en Ola Nordmann, trenger du å få i deg ca. 600g kyllingfilèt daglig. For de aller fleste blir dette rimelig dyrt. Å leve på egg går heller ikke an med mindre man kutter eggeplommen grunnet det høye kolesterolinnholdet.

Ved å investere i proteinpulver, vil man mye enklere nå 150g uten å måtte streve ekstremt for det også sparer du penger in the long run.

Du snakker om proteinpulver som om det er et syntetisk stoff.

Når en anorektikker kalkulerer fett og karbohydrater, er det et sykelig forhold til mat. Im just sayn

Come again? Har du virkelig satt hodet ditt fast så langt oppi ræva at du mener kaloritelling er et sykelig forhold til mat? Det er egentlig sykelig at man i dagens samfunn propper i seg uten å vite nøyaktig HVA man får i seg daglig. Det er en veldig spesifikk grunn til at overvekt er et såpass stort problem per dags dato, og det er nettopp fordi folk kunne ikke brydd seg mindre om hva som er i maten så lenge det smaker godt. Dette resulterer i vitamin- og mineralmangel, som igjen resulterer i tretthet, slapphet, latskap, uren hud, hormonubalanse, ødelagt hår og andre kroppslige funksjoner som ikke fungerer som de skal.

Vel, jeg mener slike proteinshaker bare er bortkastede penger for de som kjøper de. Og den utbredte bruken av de er et resultat av god markedsføring. Det holder med ett glass melk hver dag for å bygge 20 kg muskler på ett år, mye billigere og inneholder i tillegg kalsium.

Du kunne ikke gjort det mer åpenbart at du aldri har lest en eneste artikkel på forskning rundt muskelbygging. Med ett glass melk som eneste proteinkilde (merk: så og si all mat inneholder noe protein, så usannsynlig hypotese til å begynne med) vil musklene dine nesten ikke ha noe å bygge seg opp igjen med. Treningen vil ende opp med å være med katabolsk enn anabolsk, i alle fall for noen som har trent en stund.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Skal vi se. 100g lettmelk inneholder 3.3g proteiner. Et glass(0.4 dl) inneholder dermed 13.2 gram proteiner.

En som trener regelmessig trenger ca 1.5 gram protein per kilo kroppsvekt, og hvis man skal bygge 20 kg muskler på et år (som forøvrig er umulig uten ekstreme gener eller bol) trenger man nok enda mer. Matten går ikke helt opp her. :)

Vel, da tar vi utgangspunkt i at 1 kg muskel består av 20% protein, eksemplet her ble brukt var 20 kg muskel. Del 4kg protein på 365 dager i året og vi får 11g daglig.

Og 20g muskler er dokumentert (Manore et al., 1993) hvorav Ashley spiste 5000kcal hver dag, det interessante var at 14% kom ifra protein og dette tilsvarer da 1,9g p kg) Halvparten av dette kom fra tilskudd.

Å få dekket proteinbehovet er pisslett, er ikke bare sånn at du må spise egg,kjøtt etc. Kombiner belgfrukter og korn sammen og du får en fullverdig score, berik havregrøten din med melk og du får en fullverdig score. Så lett er det.

Lenke til kommentar

Vel, da tar vi utgangspunkt i at 1 kg muskel består av 20% protein, eksemplet her ble brukt var 20 kg muskel. Del 4kg protein på 365 dager i året og vi får 11g daglig.

Helt ødelagt resonnement. For all del, prøv et kosthold hvor du får i deg 11g daglig i et helt år og mål omkrets på samtlige muskelgrupper samt fettprosenten, så poster du her etterpå. Jeg kan nesten vedde på at din rene muskelmasse vil ha blitt REDUSERT da treninga di blir mer katabolsk enn anabolsk grunnet mangel på proteiner til å gjenoppbygge nedbrutt muskulatur. Du vil også sitte igjen med en hel del fett, sett at du bulker.

Å få dekket proteinbehovet er pisslett, er ikke bare sånn at du må spise egg,kjøtt etc. Kombiner belgfrukter og korn sammen og du får en fullverdig score, berik havregrøten din med melk og du får en fullverdig score. Så lett er det.

Prøv dette under deffing, du. Om du klarer å deffe uten å miste muskelmasse ved å unngå kosttilskudd, egg og kjøtt, skal jeg helt ærlig talt være din slave ut livet.

Lenke til kommentar

Nei, det er ikke et helt ødelagt resonnement. Det er snakk om det ØKTE behovet er relativt lite i forhold til økningen. Jo bedre trent du er jo mer effektiv er din endogene proteinturnover også. I tillegg har f.eks karbohydrater en "proteinsparende" effekt.

Prøv det selv under en vektreduksjon og er jo den letteste tingen i verden å få behovet dekket. Jeg har heller ikke nevnt at du IKKE skal unngå egg og kjøtt så hvor du får dette ifra vet ikke jeg. Alt jeg skrev er at du _MÅ IKKE KUN_ spise egg og kjøtt for å få dekket proteinbehovet. Poenget var at når en matvare har en begrensende aminosyre så kan man kombinere dette med andre for å nå et fullverdig score. Potet / havre inneholder mye av aminosyren lysin men ikke arginin, hvorav erter eller belgbønner inneholder mye arginin men ikke lysin. Kombiner disse sammen oppnår du en god aminosyreprofil.

En referanseperson på 75 kg klarer seg med 100- 150g "høykvalitetsproteiner" 3 dl melk, 150g CC og 100g havregrøt = Ca. 40gram proteiner alene. 3 egg = ca. 24g Protein, en posjon kyllingfilé på 160g = ca. 38g protein = ca. 100g/400kcals alene bare her.

150g = 600 kalorier så er vi oppe i 2g/per/kg for en person på 75kg. Da generelle matvarer så og si aldri inneholder under 10% protein så vil det økte behovet ved en vektoppgang dekke dette lett. Ved en vektreduksjon vil man gjerne ha en fokus på proteiner for blant annet økt metthet, men karbohydrater er viktig for å opprette glykogenlageret og da anabole signaler.

Edit: I forhold til vektnedgang dog, så er jeg "enig" at man bør fokusere på optimale kilder og ikke vegetabilske. Men dette er fortsatt lett og om du ikke klarer å få dette dekket via kosten så kan tilskudd være et supplement.

Så åssen fungerer dette med at du herved er min slave? For øvrig så vil en negativ energibalanse over tid gi en reduksjon av fettfri masse da endogent proteinlager vil bli brukt som substrat til glukoneogenese.

Endret av Dukien
  • Liker 1
Lenke til kommentar

For all del, Admiral1

Nei, det er ikke et helt ødelagt resonnement. .

Takk for utfyllende svar! Disse berører helt klart temaet jeg ønsket meg. Dere beviser usikkerheten rundt om det faktisk er behov for å inta neringskonsentrat i form av shakes hvis man trener hvær dag.

Men da er man tilbake til spørsmålet om hvorfor "alle" skal trene tungt sju dager i uken, hvorfor streber folk etter toppidretskroppen? (en form som jeg personlig synns ser bedre ut enn en "bygget" kropp)

Er man lidenskapelig opptatt av klatring, svømming eller ski, har jeg en forståelse for at man øver mye på likt aktivitet. Jeg ser dessverre ikke poenget i å løfte jern en time sju dager i uken i en svett hall.

Har man så et sykelig forhold til mat og utseende, at man ikke har råd til å kjøpe ordentlig mat som dekker behovet for å løfte jern i en svett hall?

Har man så dårlig råd at man må få i seg pulver lagd av det som man tidligere foret dyr med?

Endret av Admiral1
Lenke til kommentar

Nei, det er ikke et helt ødelagt resonnement. Det er snakk om det ØKTE behovet er relativt lite i forhold til økningen.

I deffing er det ikke snakk om noe økning, det er snakk om vedlikehold. Å vedlikeholde musklene under deffing krever at du har alle dine makros på plass og at du klarer å tilfredsstille dem hver dag.

Prøv det selv under en vektreduksjon og er jo den letteste tingen i verden å få behovet dekket. Jeg har heller ikke nevnt at du IKKE skal unngå egg og kjøtt så hvor du får dette ifra vet ikke jeg. Alt jeg skrev er at du _MÅ IKKE KUN_ spise egg og kjøtt for å få dekket proteinbehovet.

Vektreduksjon ≠ muskelvedlikehold. For noen som kun har målet med å gå ned i vekt og ikke har muskelmasse å ivareta (eller bare ikke bryr seg), er dine tips alfa-omega. For en som derimot skal deffe, virker det ikke som om du tar kaloribudsjettet med i beregningene dine. Jeg ligger på 1800-1900 kalorier under deffing, men jeg gjør ikke cardio.

Jeg må ha misforstått deg; fikk det for meg at du mente man kan deffe helt uten å spise egg, kjøtt eller bruke kosttilskudd.

En referanseperson på 75 kg klarer seg med 100- 150g "høykvalitetsproteiner" 3 dl melk, 150g CC og 100g havregrøt = Ca. 40gram proteiner alene. 3 egg = ca. 24g Protein, en posjon kyllingfilé på 160g = ca. 38g protein = ca. 100g/400kcals alene bare her.

Kaloritelling er ikke din sterkeste side, ser jeg. De tre eggene alene er på ca. 430 kcal, så det at du trodde alt du ramset opp hadde en sum av 400 kcal blir en bom. Ved raske overslag og tatt i betraktning at havregrøten er lavkarbo (40 kcal/100g), ender det hele opp på rundt 940 kcal. Ingenting galt i det, siden du har klart å presse en god del proteiner inn i dietten, men det er lite plass igjen for alt fettet som du enda trenger (60-90g).

Så åssen fungerer dette med at du herved er min slave? For øvrig så vil en negativ energibalanse over tid gi en reduksjon av fettfri masse da endogent proteinlager vil bli brukt som substrat til glukoneogenese.

Du var nok litt for rask i svingene til at jeg er overbevist nok til å kunne overgi meg som din slave. Glukoneogenese prøver man å unngå ved å ta inn nok carbs iløpet av dietten, men kan selvfølgelig ikke unngås spesielt lenge, spesielt ikke om man gjør mye cardio - som er grunnen til at jeg ikke gjør det under deffing.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...