Elektor gutt Skrevet 14. mai 2013 Del Skrevet 14. mai 2013 Hei, Jeg lurte på om noen her kunne hjelpt meg i gang med denne oppdagen på skolen;) Du er ansatt i ELPRO, et renommert firma som utfører elektriske installasjoner for landbaserte bedrifter og oljerelaterte virksomheter. Ettersom du har vist stort initiativ og selvstendighet i arbeidet, får du ofte ansvar for installasjoner som krever spesialtilpasning. Bedriften som du skal utføre installasjonen hos vil at du / dere skal prosjektere og installere et større lysanlegg. Anlegget skal lyse opp et stort industriområde og skal styres via kontaktorer. Selve styringen skal foregå ved hjelp av en LDR-motstand. Som du/dere vet, endrer motstand når lysforholdene endrer seg. Det skal brukes signal fra en LDR-krets som digitalt 24V signal til en PLS. PLS-en skal styre 3-fasete kontaktorer som blir belastet med flomlyspærer. Hver av lyspærene er på 1500W og du / dere skal beregne sikringskurs som skal benyttes. Du skal bestemme hvor mange lamper som kan monteres og hvordan de skal koples. (Y eller Δ) Hver kontaktor er beregnet for å tåle 3 x 50A belastning. Hvor mange kontaktorer trengs der i anlegget? Hver lysmast tar 3 lamper og disse er påstemplet 230V/1500W/ 50Hz Området er like stort som en fotballbane og det beregnes 10 stk lysmaster. Tilført spenning som benyttes er TN anlegg, 3x400V. NB! Kunden ønsker at lyskasterne skal slås automatisk på når det blir mørkt ute, og slås automatisk av ved daggry. Et lite tips er å benytte en timerinstilling i PLS-en. Du velger om det skal være en TON eller en TOF-innstilling. Valget skal begrunnes. Alt hjelp er tilhjelp takk på forhånd Lenke til kommentar
Thorsen Skrevet 14. mai 2013 Del Skrevet 14. mai 2013 Noen pointers. Slik jeg leser det trenger du 10*3 lamper, altså en samlet effekt på 45 kW, men jeg leser det som at du muligens kan velge å ha færre en dette. (Du skal bestemme hvor mange lamper som kan monteres). Siden lampene bare er 230V må du tenke på koblingen når du har et TN anlegg med 3x400V. Med mindre du har datablad på sensoren kan du sikkert anta at denne gir 24V når det er mørkt og 0 V når det er lyst. Men husk at med en gang lyskasterene kommer på så skifter muligens lyssensoren verdi (kommer jo an på plassering), derfor kan sikkert denne timeren være nyttig. 1 Lenke til kommentar
Elektor gutt Skrevet 14. mai 2013 Forfatter Del Skrevet 14. mai 2013 Noen pointers. Slik jeg leser det trenger du 10*3 lamper, altså en samlet effekt på 45 kW, men jeg leser det som at du muligens kan velge å ha færre en dette. (Du skal bestemme hvor mange lamper som kan monteres). Siden lampene bare er 230V må du tenke på koblingen når du har et TN anlegg med 3x400V. Med mindre du har datablad på sensoren kan du sikkert anta at denne gir 24V når det er mørkt og 0 V når det er lyst. Men husk at med en gang lyskasterene kommer på så skifter muligens lyssensoren verdi (kommer jo an på plassering), derfor kan sikkert denne timeren være nyttig. Tusen takk for svar Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå