LicktheBox Skrevet 14. mai 2013 Del Skrevet 14. mai 2013 Har problemer med en pc jeg har kjøpt brukt. Den er bygget av en privatperson for å kjøre BF3 og jeg fikk ikke så mye info om delene før jeg kjøpte (har ikke så god peiling allikevel), bare en demo av div. spill. Nå har jeg formatert og installert w7 og det føles ut som jeg sitter på et lite fjell av problemer. Jeg vet at jeg må installere drivere til diverse saker og ting, men jeg vet ikke hvilke deler jeg har og hvordan jeg finner ut hva jeg har. Jeg har forsøkt å gå inn i Device Manager og oppdatere drivere der, men til ingen nytte. Vil også nevne at grunnen til formateringen/reinstallasjon var en feil som oppstår når jeg kjører Skyrim. Har hatt pc'n i ca 2 år og kjørt Skyrim fra dag 1 uten problem på high. for ca 5 måneder siden slutten min 850w PCU å fungere og fikk låne en på 620. Jeg visste ikke om pc'n var overklokket så jeg gikk inn i Bios og valgte default values. Hadde heller ingen problem med å kjøre Skyrim da eller noe som helst annet jeg holdt på med. Men for 1 uke siden frøys pc'n etter ca 12-15 min med skyrim på high. Måtte ta svenske-knappen og fikk opp en melding som lød noe sånt som "overclocking faliure. press f2 to enter bios. f4 to set default values and boot". Jeg har en mistanke om at jeg må kjøpe ny PCU men jeg synes det er litt rart siden det har gått bra i et halvt år. Jeg forstår at det kan være vanskelig å se problemet uten info om deler. Problemet er basicly: - Hvordan finne ut hvilke deler jeg har og hva jeg trenger drivere til - Finnes det en klient som finner drivere automatisk? - MÅ HA SKYRIM OMGZOMG help me plox Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 14. mai 2013 Del Skrevet 14. mai 2013 Programmer som finner drivere automatisk anbefales ikke. Hvor mange enheter i enhetsbehandling mangler drivere? Du kan benytte SIW (System Information for Windows) for å identifisere hovedkortet og annen hardware: http://portableapps.com/apps/utilities/siw_portable Lenke til kommentar
LicktheBox Skrevet 14. mai 2013 Forfatter Del Skrevet 14. mai 2013 SIW funka som bare det. Jeg sitter på: Corshair IV Formula Nvidia GTX 460 Phenom II x4 965 3400 MHz DDR3 8gb Lenke til kommentar
Pey'J Skrevet 14. mai 2013 Del Skrevet 14. mai 2013 Du kan også være så "basic" at du åpner kabinettet og ser hva det står på hovedkort og skjermkort, evt. minnebrikker (ikke så viktig) CPU-Z og GPU-Z kan brukes til å gjenkjenne hhv. prosessor og skjermkort. Du skriver at du byttet fra 820W til 620W, er du sikker på den er kraftig nok? Her må andre kommentere, jeg er ingen ekspert på det området... Er du på nett etter å ha re-installert Windows? Hvis ikke, last ned nettverksdriver fra hovedkortprodusentens hjemmeside (hvis du bruker kabel). Hvis du er på nett, vil som regel Windows Update laste ned en rekke drivere for deg. Driver til skjermkortet burde du installere manuelt med driver fra nvidia.com. Muligens også chipset-drivere, men jeg kjenner ikke til AMD på det området (har Intel selv). Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 14. mai 2013 Del Skrevet 14. mai 2013 620W er mer enn nok for såpass svak maskinvare ja. Hvorfor PSU skal være grunnen til at maskinen feiler skjønner jeg ikke i det hele tatt, feilmeldinga du får kommer av at du har satt alt for aggressive overklokkingsinnstillinger, det kan også bety at kjøleren på prosessoren sliter med å få kontakt eller kjøle ned prosessoren. Lenke til kommentar
C-Dahle Skrevet 15. mai 2013 Del Skrevet 15. mai 2013 Hei. Et program man kan bruke for å skanne maskinen for hardware for å så installere drivere uten å måtte være tilkoblet nett er DriverPack Solution. Dette er en gratis pakke på 4 GB som man laster ned som ISO. Brenn den på en DVD og kjør programmet for å skanne maskinen. Har brukt denne pakken ofte og det er sjelden den ikke finner drivere som passer. Har aldri vært spesielt glad i programmer som skanner maskinen etter drivere/hardware, men dette programmet fungerer veldig bra. http://drp.su/download.htm Husk å laste ned full full versjon og ikke Lite versjonen. Lenke til kommentar
LicktheBox Skrevet 15. mai 2013 Forfatter Del Skrevet 15. mai 2013 620W er mer enn nok for såpass svak maskinvare ja. Hvorfor PSU skal være grunnen til at maskinen feiler skjønner jeg ikke i det hele tatt, feilmeldinga du får kommer av at du har satt alt for aggressive overklokkingsinnstillinger, det kan også bety at kjøleren på prosessoren sliter med å få kontakt eller kjøle ned prosessoren. Det som forundrer meg mest er at jeg har aldri overklokket noe selv på denne pc'n. Når jeg kjøpte pc'n sa han som hadde bygd at han heller ikke hadde overklokket. Nå har ikke jeg noe erfaring med overklokking i det hele tatt, men da jeg brukte SIW portable (Mobile999 kommentaren) så jeg at max på CPU lå på 3400 men sto klokket til 3600 ish. Er det slik at det finnes plugins/drivere til hovedkort som skal gi tilgang til overklokking? Når jeg går inn i bios finner jeg "Voltage" på forskjellige komponenter, men det er vel ikke det jeg skal tukle med anntar jeg. Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 15. mai 2013 Del Skrevet 15. mai 2013 Det er "cpu multiplier" i bios som man justerer på for å overklokke. Det ser ut til at den skal stå på 17x for 3,4GHz for Phenom II x4 965. Det står sikkert 18x nå i bios i din datamaskin. Du kan lese av multiplier i CPU-Z (som noen andre foreslo). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå