Gå til innhold

Tele2 og One Call fjerner ringeprisen


Anbefalte innlegg

Støtter deg 110% på den. Alle forbedringer blir møtt med kritikk. Jeg skjønner at disse pakkene ikke passer alle, siden det blir mye databruk for mange. Likevel det er en forbedring for de som ringer mye.
Men poenget, hvertfall til NetCom, var at folk bruker telefonen til å surfe mer, altså mer databruk. Hvorfor fjerner de da prisen på ringing og halver antall MB på det rimeligste? Og derfor kaller de seg selv for et dataselskap?

Grunnen er selvsagt akkurat det du sier, at mange bruker mer data enn tellerskritt. Så dette er ikke et abo for de fleste, men de som ringer mest og sender vanvittig med sms.

Netcom skal tjene penger og setter derfor ned prisen på det som de taper minst inntekt på.

Jeg synes tilbudene til Onecall er en del bedre. Poenget for Netcom og Onecall er selvsagt at abo skal "virke som de er bedre enn de er" ;-)

Poenget synes jeg er at det går fremover, jeg husker godt da kr 5 pr Mb var vanlig.

Likevel synes jeg det er litt mye edder og galle fra en del her og det trekkes inn ting utenfor saken også. Altså rein usaklighet og dette går igjen i en del av disse diskusjonene om abo.

 

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Nå har i alle fall heldigvis forbrukerombudet tatt tak, og har i alle fall samme mening som meg ang saken.

 

Så kan jo man mene hva man vil om denne informasjonen fra Telenor:

 

post-4131-0-98687200-1369563745_thumb.png

 

her er det altså et abonnement med 5000MB rett over abonnementet for "Fri Bruk".

 

Så kan dere jo gjette hvor mye data man får ved "Fri Bruk" før hastigheten blir strupet til det ugjenkjennelige?

 

Jo... 6000MB - lusne 1000MB ekstra er altså definisjonen på fri bruk, før telefonen ikke lenger duger til annet enn epost.

Lenke til kommentar

Nå har i alle fall heldigvis forbrukerombudet tatt tak, og har i alle fall samme mening som meg ang saken.

 

Vel det var vel en smule overdrevet ;) - det de iser er jo at operatørene ikke får lov å skrive "fri bruk" hvis ikke begrensningene står sammen med dette. (like stort/etc) - regner med at de tilpasser seg det ganske fort, alle vet jo hvordan dette virker nå så det er ingen grunn til å skjule det.

 

 

Det som jo er utrolig kjipt er jo når de markedsfører et abonnement som fri bruk, og så koster det i dyre dommer når man går over datagrensen f.eks. - Da er det jo bedre at hastigheten går ned.

Lenke til kommentar

Hva er overdrevet?

 

Mobiloperatører kan derfor ikke markedsføre fri bruk av data, dersom bruken faktisk ikke er ubegrenset, sier Nergård, og legger til at det heller ikke er greit om hastigheten på datatrafikken settes ned etter en viss grense.

 

Har jeg ytret noen annen mening i denne tråden?

Lenke til kommentar

Hva er overdrevet?

 

<snip>

 

Har jeg ytret noen annen mening i denne tråden?

 

Nei, men du utelot det kanskje mest vesentlige i artikkelen :)

 

Ifølge Forbrukerombudet er det greit å markedsføre denne typen ting om det faktisk er sant, men det må være uten forbehold.

- Markedsføringen er villedende hvis man fremhever enkelte elementer ved abonnementet, uten samtidig å opplyse like tydelig om alle vesentlige begrensinger og kostnader

Lenke til kommentar

Jeg anser ikke den særlig relevant i forhold til mitt poeng - nemlig at de ikke kan markedsføre fri bruk, hvis det er forbehold. Da er det, som jeg hevdet tidlig i tråden, ikke fri bruk. Altså er hele definisjonen på fri bruk feil, og hele ordlyden i reklamen må omformuleres.

 

Det som (for deg) var det mest vesentlige, er vel mer en en ren presisering av hvordan markedsføring skal gjøres hvis den skal være i tråd med loven.

 

Å kalle det for "fri bruk" vil de ikke ha lov til lengre, ettersom det faktisk er begrensninger der. Hvis du rett og slett flytter din utheving til det første utsagnet i det sitatet ditt, så ser du dette selv.

Lenke til kommentar

Jeg anser ikke den særlig relevant i forhold til mitt poeng - nemlig at de ikke kan markedsføre fri bruk, hvis det er forbehold. Da er det, som jeg hevdet tidlig i tråden, ikke fri bruk. Altså er hele definisjonen på fri bruk feil, og hele ordlyden i reklamen må omformuleres.

 

Det som (for deg) var det mest vesentlige, er vel mer en en ren presisering av hvordan markedsføring skal gjøres hvis den skal være i tråd med loven.

 

Å kalle det for "fri bruk" vil de ikke ha lov til lengre, ettersom det faktisk er begrensninger der. Hvis du rett og slett flytter din utheving til det første utsagnet i det sitatet ditt, så ser du dette selv.

 

Vel det er din tolkning. - Jeg vil påstå at alle abonnementene som setter ned hastigheten etter en viss datamangde faktisk er fri bruk. - Nå har jo det vært diskutert frem og tilbake her i tråden, men min mening er altså at de har sine ord i behold. (Nå betyr ikke det at jeg ikke skulle ønske at det var fri bruk på høyeste hastighet, men det er ikke det vi diskuterer her)

 

Som nevnt i artikkelen så er det altså markedsføringen de reagerer på - og hvis de endrer den til å si "Fri Bruk - Etter 6GB reduseres hastigheten" så vil de være innenfor. - En annen ting er jo at det faktisk nå ikke er noen som tror at du får ubegrenset bruk til full hastighet på et slikt abonnement siden dette er måten det er blitt gjort på helt siden data var aktuelt på mobil. - Dette er derfor mer for at brukeren enkelt skal kunne se hva som gjelder for det annonserte abonnementet og sammenligne.

Lenke til kommentar

Hehe, jaja :roll: - vi får være enige om å være uenige i tolkningen av den artikkelen, jeg tolker det som at de ikke får lov til å bruke fri bruk så lenge de har begrensninger.

 

En annen ting er jo at det faktisk nå ikke er noen som tror at du får ubegrenset bruk til full hastighet på et slikt abonnement siden dette er måten det er blitt gjort på helt siden data var aktuelt på mobil

 

For det første er den bastante påstanden der helt feil. Det er kanskje få av de som har veldig god peiling på data og teknologi som automatisk tror det, men for den litt under treet gjennomsnittlige brukeren som får seg smarttelefon, og akkurat har oppdaget youtube og lignende - de vil kunne få seg overraskelser.

 

For det andre er jeg i alle fall glad det ikke er du som sitter i forbrukerrådet, hvis det er den holdningen du har - så lenge man har løyet og lurt folk tidligere, så er det greit å fortsette? Skulle jo nesten tro at du jobbet innenfor denne bransjen. :ninja:

 

Det var jo slik ADSL'en var i sine tidligere dager også... Med bruksbegrensninger. Men da markedsførte de også dette tydelig.

Endret av KriFos
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...