Gå til innhold

Vektorer, finne berørte posisjoner

Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kommer brettet til å forandre seg under kjøring, da? Ser uansett ut som om vi er enige på denne fronten.

Ja absolutt. Jeg ville egentlig påpeke at branching generelt er unødvendig i dette tilfellet, og med resultatet som et bitfelt kan man enkelt sjekke naboceller uten å faktisk slå disse opp, samtidig som man har en logisk verdi for oppslag til tegning etc. Absolutt best å lagre dette i brettet. Oppdatering underveis ved endringer er trivielt.

Lenke til kommentar

Det er nok best å lagre det rett i brettet hvis det er hastighet man er ute etter. Litt mer jobb for å oppdatere det, men ikke spesielt vanskelig, og man ender opp med kun én lookup.

Jeg må nok revurdere hele strategien for hvordan jeg lagrer og representerer kartet med Lycantrophes innspill, men det er absolutt verdt det. Slik jeg har kodet det nå blir det for arbitrært og rigid (se f.eks på hvordan jeg fastslår hvilken texture jeg skal bruke på de forskjellige flisene i OurMap.cpp). Kommer til å oppdatere tråden med eventuelle løsninger jeg kommer frem. Kjekt med innspill! :)

Jeg har cappet spillet på 60 FPS. Og OurMap::Draw funksjonen kalles av main loopen. Jeg slet med å toppe 60 FPS i spillet helt til jeg introduserte Hardware akselerasjon, jeg tar sikte på å tyne ut ytelse hvor jeg kan hente det, så.

https://github.com/failheap/Scrapheap-Starships/blob/master/Windows%20MSVC10/Scrapheap%20Spaceships/OurMap.cpp

Kommer brettet til å forandre seg under kjøring, da? Ser uansett ut som om vi er enige på denne fronten.

Nei, forutenom at kartet genereres tilfeldig for hver gang jeg initierer OurMap objektet (noe som bare skjer når man laster inn brettet ved starten), forblir brettet statisk.

Lenke til kommentar

OurMap::~OurMap() {
for (int i = 0; i < solids.size(); i++) {
	delete solids[i];
}
}

->

while(!solids.empty()) delete solid.back(), solid.pop_back();

Selv tror jeg at jeg hadde wrappet pekerene i et objekt og latt destructoren ta seg av det hele. Eller brukt std::unique_ptr i C++11 (som effektivt gjør dette).

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

wallType OurMap::getAdjecentTiles(int tileXPos, int tileYPos) {

adjacent :)

Koden til hele spillet kan du se på github:

https://github.com/f...pheap-Starships

Fra samme fil, i en tilfeldig rekkefølge:

* Hvorfor 'ifstream tFile("textures.ifile", ifstream::in);', når 'ifstream tFile("textures.ifile");' gjør nytten?

* using declarations globalt er en uting

* std::vector<boost::shared_ptr<OurSolid>> solids; muligens? Så slipper du å gjøre ting i destructoren

* "while ( !tFile.eof() )" er en kanonisk måte å få VELDIG sære innlesingsfeil. Don't do that (bonus: hvorfor ikke?)

* "for (int y = 0; y < solids.size(); y++)" er en uting, siden du sammenligner signed med unsigned.

* I generateMap() kan definisjonen av temporaryVectorRow flyttes inn i løkken, så slipper du å kalle clear().

* I generateMap() kan for-løkken for spesialtilfellet med i == 0 erstattes med vector::assign()

* Du er veldig glad i sammenligning mellom signed og unsigned. Kanskje gcc sin -Wsign-compare evt. tilsvarende er en god ting?

* På slutten av loadTextures() er tFile.close() overflødig.

* #ifndef __Scrapheap_Starships__OurMap__ er heller ikke bra, da alt som begynner på __ er forbeholdt implementasjonen i alle kontekster.

Kanskje gjøre noe med innlesingen i loadTextures også. Det burde ikke være nødvendig å traversere hele kartet for hver linje du henter fra filen.

(og jeg burde lære å titte på datoen i trådene)

Endret av zotbar1234
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hei, takk for tips. Setter pris på det samme når tråden ble opprettet ;) Kommer tilbake med synspunkter når jeg får tid til å se mer konkret på koden og implementere forslagene til folk her!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...