TheB Skrevet 13. mai 2013 Del Skrevet 13. mai 2013 Tok praktisk førerprøve i dag, og følte det gikk riktig så bra. Der satt jeg, fornøyd og ferdig med oppkjøringen og tenkte med meg selv, "Fine! Der var lappen i boks!". Men neida, sensor hadde bestemt seg for at førerprøve var "ikke bestått". Jeg ble mildere sjokkert, og han forklarte seg ved å si at jeg hadde dårlig trafikkavvikling og kjørte lite miljøvennlig. Jeg kjører en gammel Toyota Carina 1992 modell hjemme, og er ikke vant til disse nymoderne bilene. På den bilen jeg er vant med hjemme må jeg ofte velge et lavt gir for å komme meg opp bakker(3-4gir). Jeg hadde i tilegg fått kritikk av kjørelærer siste kjøretime at farten min var litt for høy. Med dette i bakhodet ble det en litt defansiv kjøring hvor jeg lå litt under fartsgrensen til tider og senket farten litt ekstra i svingene, Dette førte til at det samlet seg opp et par biler bak meg, noe som sensor mente var et stort minus. Det andre sensor la vekt på var at jeg ikke kjørte miljøvennlig nok, men for meg er det helt normalt å kjøre i 4. gir når jeg ligger i 70-80. Men dette synes tydeligvis ikke sensor. Jeg føler meg egentlig snytt, jeg selv syntes jeg kjørte bra, sensor måtte ikke bremse eller ta i rattet, jeg var altså aldri til noen fare/hindring for andre og meg selv. Når det gjelder å kjøre økonomisk mener jeg det er også noe som kommer med erfaring, jeg synes det er litt rart at man skal forvente at vi som nettopp har startet å kjøre skal mestre å kjøre miljøvennlig med en gang. Sensor mente altså at jeg ofte burde ligget i et høyere gir, noe som sikkert hadde kommet helt naturlig for meg viss jeg var kjent med bilen.(kjøreskolen har 3 biler, og jeg fikk den jeg aldri hadde kjørt før på oppkjøring...). Dette førte jo da til at jeg kjørte lite økonomisk og lite miljøvennlig. Jeg synes det er rart at man kan stryke på noe så lite, jeg gjorde liksom ingen store tabber. Har heller aldri hørt om noen som har strøket for noe så "lite" før... Tanker? Erfaringer? Lenke til kommentar
aklla Skrevet 13. mai 2013 Del Skrevet 13. mai 2013 Du trenger ikke en stor feil for å stryke, det går mer på helhetsinntrykket. Tipper det at du kjørte i for lavt gir ikke var utslagsgivende, men heller at du lå under fartsgrensen og at det dannet seg kø bak deg i svinger og dårlig trafikkavvikling, noe jeg antar virkelig teller mye da dette er viktig. Ellers er det vanskelig å si noe særlig uten å ha sittet på mens du kjørte, men så lenge det går på trafikkavvikling tror jeg ikke det skal så alt for mye til for å stryke. Lenke til kommentar
magnusalex Skrevet 13. mai 2013 Del Skrevet 13. mai 2013 Jeg strøk på førerprøven første gang fordi jeg tråkket in clutchpedalen før jeg tråkket på bremsen (det gjør jeg fortsatt i dag, men det er jo så) på vei inn i et lyskryss uten trafikk - selv om nedbremsingen var både rolig og pen - så det overrasker meg lite at du strøk fordi du laget kø... Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 13. mai 2013 Del Skrevet 13. mai 2013 Sensors oppgave er å bedømme konkrete situasjoner i tillegg til helheten. Han har da funnet at helheten ikke var god nok, og det er en fair avgjørelse. Jeg synes du bør ta en seriøs prat med kjøreskolen angående det med bil og si at du forventer en svært hyggelig pris på billeie ved neste oppkjøring fordi du fikk en helt ukjent bil. Videre er det faktisk slik at du skal ha flyt i kjøringen og følge tempoet i øvrig trafikk på oppkjøringen.. Det å ligge i 4. gir i opp mot 80 er det ikke mange nyere biler som er glad i, de fleste biler jeg kjører har 5. eller 6. i slik hastighet. Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 13. mai 2013 Del Skrevet 13. mai 2013 (endret) I tillegg så er det jo litt klassisk tabbe for de som vanligvis kjører litt for fort til vanlig, å underdrive med farten på kjørerprøven. Slikt kan altså lyse litt i gjennom, og sensor må jo være sikker på at det er trygt å sende deg ut i trafikken. Og om det da virker som om du kjører latterlig sakte for å "safe seg", så kan det godt hende du kjører som en råkjører til vanlig. Ja, jeg fikk tips om at det var viktig å kjøre "normalt", altså at kjøringen virket naturlig for deg. At det som resultat kunne vippe bittelitt over hastighetsgrensa til tider var bare helt naturlig, ja så lenge dette ikke er konsekvent. Fikk skryt av sensor for dette også, så det funket fett for meg. Men for all del, jeg sier ikke at du kjørte unaturlig, men du var nok rett og slett for defensiv. Her er det 2 eller 3 i oppoverbakke. Med bensinmåler så gir den minst utslag her, og mest kraft i draget. 5-gir har ikke nok kraft til å dra 1-2 % helling på motorveien i 100 engang... Men er vel som trådstarter godt vant med gamle biler. Edit: Kan jo virke som om miljøvennlig kjøring er enda viktigere enn før. Kanskje ikke så sjokk med denne hysterien vi er inne i men. På den andre siden så er det irriterende å sitte på med noen som helt klart har vant seg til et for høyt eller for lavt gir, slik at en bare tenker på hvor vondt motoren må ha det. Endret 13. mai 2013 av Andrull Lenke til kommentar
Primer4 Skrevet 13. mai 2013 Del Skrevet 13. mai 2013 Strøk på første forsøk pga det var ei berte som var sensor, Hadde hun holdt seg hjemme på kjøkkenet sånn at jeg kunne fått en ordentlig sensor på første gjennomgang hadde jeg stått med glans. 5 Lenke til kommentar
Kazuo Skrevet 13. mai 2013 Del Skrevet 13. mai 2013 Ofte kan de være noe skikkelig drittsekker, ikke gnag på det, meld deg opp igjen om en mnd så består du med glans.. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-QjT4b9 Skrevet 14. mai 2013 Del Skrevet 14. mai 2013 Vel, jeg KAN ikke ha min i 5. i 80, da ligger den faktisk rundt 1500rpm, og ved minste stigning eller noe må den gire. Vel og merke automatkasse, men samme sak siden jeg bruker tiptronicen og aktivt må gire. Ligger jeg i 70 så låser ikke momentomformeren seg en gang, det blir som å slure på clutchen med vilje hele tiden. En kompis kappa en sving (kryss) uten biler tilstede, og hadde feil rattgrep (ikke ti på to, men heller ti over halv to), han strøk på de to alene. Jeg klarte ikke lukeparkering, fikk nesten vikepliktsbrudd (brukte gassen godt i det krysset) og skulle kika etter syklister i et kryss der de kommer i høy fart på sykkelstien. Og brukte speilet for lite. Jeg sto... Samme sensor som kompisen min. Så hvilke kriterier de egentlig går etter, det vet jeg ikke, for det kan ikke være direkte skills, ser heller ut som trynefaktor... Lenke til kommentar
Woltox Skrevet 14. mai 2013 Del Skrevet 14. mai 2013 Et lite tips som kan hjelpe; Ta med kjørelærer på turen = hvis du skulle være uheldig å stryke, så vet kansje kjørelærer hvorfor og deretter kan dere rette opp "feilene". Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 14. mai 2013 Del Skrevet 14. mai 2013 Her er det 2 eller 3 i oppoverbakke. Med bensinmåler så gir den minst utslag her, og mest kraft i draget. 5-gir har ikke nok kraft til å dra 1-2 % helling på motorveien i 100 engang... Men er vel som trådstarter godt vant med gamle biler. Selv de gamle bilene mine har klart sånt helt fint. Høres ut som bilen du prater om her er svært høyt giret.. Vel, jeg KAN ikke ha min i 5. i 80, da ligger den faktisk rundt 1500rpm, og ved minste stigning eller noe må den gire. Vel og merke automatkasse, men samme sak siden jeg bruker tiptronicen og aktivt må gire. Ligger jeg i 70 så låser ikke momentomformeren seg en gang, det blir som å slure på clutchen med vilje hele tiden. Høres ut som din er ganske likt giret som min, her passer 1500rpm ypperlig.. I 80 skal jeg faktisk tråkke på ganske greit før den girer ned. Jeg skulle ønske bilen var litt høyere giret, ca 1500rpm i 110 hadde vært strøkent! Og ja, jeg har bensinmotor. Lenke til kommentar
RunRookieRun Skrevet 14. mai 2013 Del Skrevet 14. mai 2013 Jeg synes du bør ta en seriøs prat med kjøreskolen angående det med bil og si at du forventer en svært hyggelig pris på billeie ved neste oppkjøring fordi du fikk en helt ukjent bil. Dette er det da intet grunnlag for? Man skal jo få førerrett på bil, og da skal man kunne tilpasse seg kjøretøyet man fører. Granted, det gjorde jo ikke oppkjøringen lettere, men det er viktig å huske at det å kjøre bil ikke er noen folkerett og det må være helt greit å stille høye krav til kandidater på oppkjørng. Man kan ikke si: "Du fikser nok dette innen et par måneder" når man slipper folk ut i trafikken. Til TS: Du har rett og slett bare vært uheldig her. Bestod ikke første gang jeg heller, men det er ikke annet å gjøre enn å trene så mye som mulig før neste gang, så går det nok strålende. Du har tross alt ikke alvorlige feil om man ser på de hver for seg, så tviler ikke på at det går mye bedre neste gang. Lykke til! :-) 1 Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 14. mai 2013 Del Skrevet 14. mai 2013 Selv de gamle bilene mine har klart sånt helt fint. Høres ut som bilen du prater om her er svært høyt giret.. Mener å huske det er noe rundt 2200 RPM med 5-gir i 100 km/t ish, og i den hastigheten så trengs all kraft bilen kan gi for å holde farten/akselerere i stigning. Så da bør turtallet ligge på minimum 2500 RPM og gjerne 3000 for å få greit med kraft, aka. 4-gir. Er ikke veteranbil engang, så nesten ny med andre ord. fint brukt 1985-modell. Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 14. mai 2013 Del Skrevet 14. mai 2013 Strøk på første forsøk pga det var ei berte som var sensor, Hadde hun holdt seg hjemme på kjøkkenet sånn at jeg kunne fått en ordentlig sensor på første gjennomgang hadde jeg stått med glans. Jeg tror du bare må lære deg å ha øynene på veien når du har kvinnelige passasjerer ... Men det kommer nok med alderen. 2 Lenke til kommentar
Kent Touch This Skrevet 14. mai 2013 Del Skrevet 14. mai 2013 Når ble dette å kjøre "miljøbevisst" et kriterie for å få førerkort? Spør bare fordi jeg er nysgjerrig, kan ikke huske at dette var noe tema da jeg tok lappen i 1997. Lenke til kommentar
Skavold Skrevet 14. mai 2013 Del Skrevet 14. mai 2013 Ikke når jeg tok i 2006 heller. Det var riktignok snakk om effektiv kjøring, men ikke ut i fra et miljø-perspektiv, heller fra et økonomisk perspektiv. For øvrig bør det være revnende likegyldig hvilken bil du kjører opp med. Det er ikke så stor forskjell på moderne biler at de kjøres på helt forskjellige måter ... Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 14. mai 2013 Del Skrevet 14. mai 2013 En fersk bilfører kan oppleve at clutch på to biler er så forskjellig at det blir vanskelig å sette seg fra den ene til den andre. Vi kan jo bruke noen gode eksempler.. Hva med en Volvo 940 med bensinmotor? Tilnærmet umulig å kvele ved slipp av clutch.. Og en ny Mitsubishi Outlander 2,0TDI 140hk som kveles svært lett.. Bare to tilfeldige eksempler på biler som oppleves som svært forskjellige. Nå er det også slik at man ikke er ferdig med opplæringen den dagen man har oppkjøring, det er da den virkelige læreprosessen begynner! 1 Lenke til kommentar
Skavold Skrevet 14. mai 2013 Del Skrevet 14. mai 2013 Enhver sjåfør burde uten problem kunne tilpasse seg clutchen på en hvilken som helst normal bil ganske fort. Og nei, den virkelige læreprosessen begynner den dagen man for første gang kjører bil. Man blir aldri utlært, men å påstå at man ikke virkelig begynner å lære å kjøre bil før etter at førerkortet i boks, virker for meg helt feil. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå