Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Problemer med if forsikring.


Chris.M

Anbefalte innlegg

Hei jeg tegnet en bil forsikring i if for ca 9 måneder siden. Da spurte de hva jeg hadde i bonus fra eller i forrige selskap. Mitt svar var att jeg ikke hadde hatt bil registrert på meg de siste årene å att jeg kun hadde benyttet meg av firma bil. Da sa også representanten fra if, Om jeg ikke hadde hatt bil registrert på meg innen de 3 siste årene ville bonusen min bli borte. Det vill si att jeg starter på 20% eller no.

 

Mitt svar til dette var att jeg ikke viste noe ang forsikringer å forfalling av bonus premier. Dette var helt nytt for meg. Å kanskje mange andre ? Men jeg holdt fast på att jeg hadde 70% i mitt tidligere forsikringsselskap. Da sa representanten fra if att jeg skulle få det av dem også. Men dette viste seg å være feil.

 

Da man tegner en bil forsikring er det vanlig att forsikringsselskapet kontakter ditt gamle selskap. Dette gjøres på to måter enten via tlf eller mail.

 

I denne saken tok det Gjensidige 7 måneder å gi if svar. Noe som jeg ikke stoler helt på. Gjensidige sier selv dem ikke ser noe bonus etterspørsel på meg fra if. Så da begynner jeg å lure på hva som skjer ?

 

Nå krever if tilbakebetaling av meg. Dem har nå satt meg ned til 20% i bonus. Dette fant jeg ut gjennom nettbanken min. Da så jeg dem hadde prøvd å trekke meg ett større beløp. Uten å informere meg på forhånd.

 

Selv synes jeg if er meget useriøse nå. Derfor er jeg i konflikt med dem. Men jeg får ikke no forståelse eller medhold i saken. Det er liksom jeg som har gitt feil informasjon ved tegning av forsikring sier dem.

 

Hva ville du gjort å hvordan ville du godt frem i saken ??

 

 

 

TAKK !!

 

 

 

Mvh Chris.M

Endret av Chris.M
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei jeg har ikke gitt dem feil informasjon... Det er vanlig att det tar 2-3 dager før dem sender ut eller svarer på en bonus etterspørsel. I denne saken tok det 7 måneder. Hvorfor tok det så lang tid å hvem er det som har feil ?

 

Om jeg hadde fått vite detter etter 1 måned ville det vert ok. Men ikke etter 7 måneder +

Lenke til kommentar

Hei jeg tegnet en bil forsikring i if for ca 9 måneder siden. Da spurte de hva jeg hadde i bonus fra eller i forrige selskap. Mitt svar var att jeg ikke hadde hatt bil registrert på meg de siste årene å att jeg kun hadde benyttet meg av firma bil. Da sa også representanten fra if, Om jeg ikke hadde hatt bil registrert på meg innen de 3 siste årene ville bonusen min bli borte. Det vill si att jeg starter på 20% eller no.

 

Mitt svar til dette var att jeg ikke viste noe ang forsikringer å forfalling av bonus premier. Dette var helt nytt for meg. Å kanskje mange andre ? Men jeg holdt fast på att jeg hadde 70% i mitt tidligere forsikringsselskap. Da sa representanten fra if att jeg skulle få det av dem også. Men dette viste seg å være feil.

 

Da man tegner en bil forsikring er det vanlig att forsikringsselskapet kontakter ditt gamle selskap. Dette gjøres på to måter enten via tlf eller mail.

 

I denne saken tok det Gjensidige 7 måneder å gi if svar. Noe som jeg ikke stoler helt på. Gjensidige sier selv dem ikke ser noe bonus etterspørsel på meg fra if. Så da begynner jeg å lure på hva som skjer ?

 

Nå krever if tilbakebetaling av meg. Dem har nå satt meg ned til 20% i bonus. Dette fant jeg ut gjennom nettbanken min. Da så jeg dem hadde prøvd å trekke meg ett større beløp. Uten å informere meg på forhånd.

 

Selv synes jeg if er meget useriøse nå. Derfor er jeg i konflikt med dem. Men jeg får ikke no forståelse eller medhold i saken. Det er liksom jeg som har gitt feil informasjon ved tegning av forsikring sier dem.

 

Hva ville du gjort å hvordan ville du godt frem i saken ??

 

 

 

TAKK !!

 

 

 

Mvh Chris.M

 

Så du har gitt feil opplystninger når de spurte om forsikring/detaljer..

Det at andre har hatt forsikring på bilen du har kjørt hjelper ikke deg å få prosenter.

Du sier det jo selv i posten din. Hvis du ikke hadde forsikring registrert på deg siste 3 år

så ville du starte på 20%, og det hadde du heller ikke. Hva er problemet da?

Lenke til kommentar

Du glemte å utheve at if sa han skulle få 70% hos de også. Slik det blir fremstilt i første post virker det som om if sa dette etter at trådstarter hadde informert om at han ikke hadde forsikret en bil de siste årene, men at han hadde hatt 70% bonus sist. Om dette er korrekt oppfattet ville jeg ansett det som et tilbud fra if som går foran treårsregelen.

 

Hva om trådstarter ber om en bekreftelse fra forrige selskap om bonus og når han sist var forsikret, og tar dette opp med if?

Lenke til kommentar

Hei jeg tegnet en bil forsikring i if for ca 9 måneder siden. Da spurte de hva jeg hadde i bonus fra eller i forrige selskap. Mitt svar var att jeg ikke hadde hatt bil registrert på meg de siste årene å att jeg kun hadde benyttet meg av firma bil. Da sa også representanten fra if, Om jeg ikke hadde hatt bil registrert på meg innen de 3 siste årene ville bonusen min bli borte. Det vill si att jeg starter på 20% eller no.

 

Mitt svar til dette var att jeg ikke viste noe ang forsikringer å forfalling av bonus premier. Dette var helt nytt for meg. Å kanskje mange andre ? Men jeg holdt fast på att jeg hadde 70% i mitt tidligere forsikringsselskap. Da sa representanten fra if att jeg skulle få det av dem også. Men dette viste seg å være feil.

 

Da man tegner en bil forsikring er det vanlig att forsikringsselskapet kontakter ditt gamle selskap. Dette gjøres på to måter enten via tlf eller mail.

 

I denne saken tok det Gjensidige 7 måneder å gi if svar. Noe som jeg ikke stoler helt på. Gjensidige sier selv dem ikke ser noe bonus etterspørsel på meg fra if. Så da begynner jeg å lure på hva som skjer ?

 

Nå krever if tilbakebetaling av meg. Dem har nå satt meg ned til 20% i bonus. Dette fant jeg ut gjennom nettbanken min. Da så jeg dem hadde prøvd å trekke meg ett større beløp. Uten å informere meg på forhånd.

 

Selv synes jeg if er meget useriøse nå. Derfor er jeg i konflikt med dem. Men jeg får ikke no forståelse eller medhold i saken. Det er liksom jeg som har gitt feil informasjon ved tegning av forsikring sier dem.

 

Hva ville du gjort å hvordan ville du godt frem i saken ??

 

 

 

TAKK !!

 

 

 

Mvh Chris.M

 

Viss du har kjørt firmabil kan du få bonusen i fra firmabilen godskrevet, i henhold til bonusbestemmelsene foreldes en bonus etter 3 år.

 

Det er automatikk i at når en bilforsikring kjøres av et vilkårlig forsikringsselskap blir bonusforespørsel sendt automatisk innen 3 virkedager, med mindre annet er lagt i DOC.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er vanlig praksis (og nedfelt i de forsikringsvilkår jeg har lest) at:

 

1. Bonus ved forsikringstegning settes til det kunden oppgir

2. Bonus justeres uten videre varsel etter avsjekk med tidligere selskap

3. Opptjent bonus slettes etter 3 år uten aktiv forsikring. (Dokumentert bruk av firmabil kan etter nærmere avtale registreres som opptjent bonus)

 

Det er ikke uvanlig at saksbehandlingstid for avsjekk med tidligere forsikringsselskap er 7 måneder. Selv fikk jeg min bonus "justert" fra 75% 5. år til 75% 2. år nå i april, etter at jeg kjøpte ny bil og tegnet merkeforsikring i juni i fjor.

 

Dersom dette er nytt for deg betyr det at du ikke har lest vilkårene for den avtalen du har inngått grundig nok.

Endret av dsgf
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er vanlig praksis (og nedfelt i de forsikringsvilkår jeg har lest) at:

 

1. Bonus ved forsikringstegning settes til det kunden oppgir

2. Bonus justeres uten videre varsel etter avsjekk med tidligere selskap

3. Opptjent bonus slettes etter 3 år uten aktiv forsikring. (Dokumentert bruk av firmabil kan etter nærmere avtale registreres som opptjent bonus)

 

Det er ikke uvanlig at saksbehandlingstid for avsjekk med tidligere forsikringsselskap er 7 måneder. Selv fikk jeg min bonus "justert" fra 75% 5. år til 75% 2. år nå i april, etter at jeg kjøpte ny bil og tegnet merkeforsikring i juni i fjor.

 

Dersom dette er nytt for deg betyr det at du ikke har lest vilkårene for den avtalen du har inngått grundig nok.

 

Dette stemmer.

 

Tingen med årsbasert bonusjustering er at den ofte blir feil avgitt og at man må korrigere den etter tidligere HFF.

 

Det er ikke uvanlig at man får godskrevet bonus for tiden man har hatt firmabil.

 

Viss du kan dokumentere bruk av firmabil vil du kunne få godskrevet/overført bonus i hht bonusbestemmelsene og alder.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er vanlig praksis (og nedfelt i de forsikringsvilkår jeg har lest) at:

 

1. Bonus ved forsikringstegning settes til det kunden oppgir

2. Bonus justeres uten videre varsel etter avsjekk med tidligere selskap

3. Opptjent bonus slettes etter 3 år uten aktiv forsikring. (Dokumentert bruk av firmabil kan etter nærmere avtale registreres som opptjent bonus)

 

Det er ikke uvanlig at saksbehandlingstid for avsjekk med tidligere forsikringsselskap er 7 måneder. Selv fikk jeg min bonus "justert" fra 75% 5. år til 75% 2. år nå i april, etter at jeg kjøpte ny bil og tegnet merkeforsikring i juni i fjor.

 

Dersom dette er nytt for deg betyr det at du ikke har lest vilkårene for den avtalen du har inngått grundig nok.

Jeg har jobbet som forsikringsrådgiver tidligere for endel år siden.

If har ikke gjort noe galt i mine øyne, for denne praksisen er samme for hvilken som helst selskap. De tre punktene som dsgf stemmer!

 

Mitt tips til deg:

 

1. Vil anbefale deg å ringe If forsikring og be de sende deg skjema for øke bonusen henhold til firmabil osv. Denne skjema må du be arbeidsgiveren din fylle ut, deretter sender du den til If, faks eller e-post.

 

2. Du vil få en ny pris på forsikringen, blir gjort en ny avregning osv.

 

3. Nå har du ny registrert bonus hos If, er du ikke fornøyd og vil bytte selskap eller noe sånt. Da er det lett å hente nye bonusen ifra If.

 

4. Noe å ha i bakhodet hvis du ønsker å bytte selskap! Når du har hatt en bonus i et selskap mer enn 6 mnd og du bytter selskap, da er det vanlig praksis å øke bonus ved bytte av selskap. F.eks. hvis du hadde hatt 40 % bonus i 7 mnd og bytter til et annet selskap da har du muligheten til å øke bonusen til 50 % i det nye selskapet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dersom du faktisk er blitt lovet 70 % bonus er det bindende for forsikringsselskapet. Men erfaringsmessig er det slik at det kunden gjengir fra en samtale høres mye mer ut som et løfte enn det rådgiveren/selgeren faktisk sa.

Det er ikke bindende pga det står i forsikringsvilkårene eller tilbudet du får at du er pliktig til opplyse riktig bonus og den kan bli avregnet etter opplysingene de får fra ditt tidligere selskap osv.
Lenke til kommentar
Det er ikke bindende pga det står i forsikringsvilkårene eller tilbudet du får at du er pliktig til opplyse riktig bonus og den kan bli avregnet etter opplysingene de får fra ditt tidligere selskap osv.

 

Et spesifikt og konkret løfte går foran generelle vilkår (da snakker vi om "Du får 70 % bonus", ikke "Du får 70 % bonus hvis alt det du har sagt stemmer"), og vil eventuelt gi grunnlag for et erstatningskrav hvis det ikke holdes.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Viss du har kjørt firmabil kan du få bonusen i fra firmabilen godskrevet, i henhold til bonusbestemmelsene foreldes en bonus etter 3 år.

 

Det er ikke uvanlig at man får godskrevet bonus for tiden man har hatt firmabil.

 

Jeg spurte mitt forsikringsselskap om dette og jeg fikk blankt nei, de sa at man kun kan gå opp 10% hvert år uansett hvor mange biler man har kjørt.

Lenke til kommentar

Jeg spurte mitt forsikringsselskap om dette og jeg fikk blankt nei, de sa at man kun kan gå opp 10% hvert år uansett hvor mange biler man har kjørt.

 

Det er korrekt, du går ikke opp mer enn 10% i året.

Men du kan hvis du har firmabil gå opp 10% de årene du _IKKE_ har bil.

Hvor du får det fra at noen har antydet mer enn 10% i året forstår jeg ikke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Et spesifikt og konkret løfte går foran generelle vilkår (da snakker vi om "Du får 70 % bonus", ikke "Du får 70 % bonus hvis alt det du har sagt stemmer"), og vil eventuelt gi grunnlag for et erstatningskrav hvis det ikke holdes.

Det er sjeldent at selskaper gir et løfte på at du får en bonus. Alle selskaper har tegningsbestemmeler å forholde seg til. Det er forbruker sitt ansvar å holde "orden" på bonus.

 

Jobbet som forsikringsrådgiver i noen år tidligere. Jeg vet at det finnes mange selskaper som har selgere som lover ditt og datt muntlig, men står noe helt annet i tilbudet de får. Dessverre blir det ikke slått hardt ned på forsikringsrådgivere slik det burde vært!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...