The Doctor Skrevet 13. mai 2013 Del Skrevet 13. mai 2013 - Norsk ungdom er blitt for kravstor. En butikkjobb er for mange ikke godt nok lenger http://www.dagbladet.no/2013/05/13/nyheter/innenriks/politikk/senterungdommen/sandra_borch/27147655/ Skal ærlig innrømme at jeg er en av disse som ikke finner en butikkjobb relevant eller spesielt artig (fordommer...) Jeg er for tiden jobbsøkende siden jeg flytter til Oslo og har da pekt meg inn på de feltene jeg vil jobbe i. Hotell og helse og omsorg. Får jeg ingen slike jobber er siste utvei en butikkjobb, om jeg får en, da. Jeg jobber for tiden innenfor helsesektoren, noe jeg har tenkt å utdanne meg videre i, og tenker da at det er greit med en relevant jobb. Hva kan gjøres for å hindre at ungdommer blir "uføre" og få de i arbeid? Hva kan arbeidsgiver gjøre? Lenke til kommentar
Dore123m Skrevet 13. mai 2013 Del Skrevet 13. mai 2013 Hvorfor er du så pirkete da? flere ungdommer hjemme betyr jo flere diabetes tilfeller, det er vel midt i blinken for deg? 3 Lenke til kommentar
Notelitten Skrevet 13. mai 2013 Del Skrevet 13. mai 2013 Hva med å fjerne uføre-alternativet? 3 Lenke til kommentar
Admiral1 Skrevet 13. mai 2013 Del Skrevet 13. mai 2013 Det blir helt feil å skylde på ungdommen, når ungdommen er et direkte resultat av samfunnet. Påstander som dette burde taes som som et sykdomstegn i samfunnet. Det er likefremt et artig tema, da "Norske ungdommer" ikke nødvendigvis betyr "ungdommen nåtildags". Jeg er av den oppfatning at vi over lengre tid har innportert økonomisk dårligstilte for å ta disse jobbene for oss (ikke fra oss). Hvor sundt dette er for samfunnet vet ikke jeg, men jeg er bombesikker på at en BI student hadde hatt godt av litt erfaring med mopp og feiebrett. 6 Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 14. mai 2013 Del Skrevet 14. mai 2013 - Norsk ungdom er blitt for kravstor. En butikkjobb er for mange ikke godt nok lenger http://www.dagbladet...borch/27147655/ Skal ærlig innrømme at jeg er en av disse som ikke finner en butikkjobb relevant eller spesielt artig (fordommer...) Jeg er for tiden jobbsøkende siden jeg flytter til Oslo og har da pekt meg inn på de feltene jeg vil jobbe i. Hotell og helse og omsorg. Får jeg ingen slike jobber er siste utvei en butikkjobb, om jeg får en, da. Jeg jobber for tiden innenfor helsesektoren, noe jeg har tenkt å utdanne meg videre i, og tenker da at det er greit med en relevant jobb. Hva kan gjøres for å hindre at ungdommer blir "uføre" og få de i arbeid? Hva kan arbeidsgiver gjøre? Er det rart at nordmenn ikke vil ha en butikkjobb når man har tatt en utdanning? Det er ikke kravstort å nekte å gjøre en jobb som hindrer deg i å kunne få OK jobber i fremtiden. Er bare butikkjobber tilgjengelig så vil jeg forsette å søke etter jobber til jeg finner med noe bedre. Sandra Borch bommer her. 3 Lenke til kommentar
Thyristor Skrevet 14. mai 2013 Del Skrevet 14. mai 2013 Mye av problemet som det faktisk legges opp til av staten er at de vil at flest mulig skal bli høyt utdannede. Hvor skal man finne jobber til alle disse høyt utdannede menneskene som ikke vil ha en lagerjobb fordi de forventer en jobb som betaler 500k+ i året etter å ha gått på høyskole osv? Det hele vil ende med at vi til slutt ikke har folk til å bygge hus (og levere varene vi trenger til å i det hele tatt bygge husene), dyrke mat i norge og den slags og vi vil gå mer og mer over på utenlands arbeidskraft. Bare se på metallbygningsindustrien i dag. 80% av arbeiderne er polakker/latviere fordi det er for dyrt med nordmenn med rett utdanning i arbeidet. 4 Lenke til kommentar
Kakofoni Skrevet 14. mai 2013 Del Skrevet 14. mai 2013 Det er ikke rart at flere ungdommer trygdes når utdanningspresset er betraktelig større i dag enn for 10, 20, 30 år siden. Er så lei av folk som klager over at ungdommer misbruker trygdeordninger. Det tror jeg ikke noe på, og hvorfor skal vi gå til angrep på disse, heller enn for eksempel skattesnyltere? Unge har aldri vært så flinke som i dag, samtidig sliter de oftere med angst og depresjon. Kanskje det er en sammenheng. 3 Lenke til kommentar
Fredr1k Skrevet 14. mai 2013 Del Skrevet 14. mai 2013 Nå til dags skal "alle" ha utdannelse og man har i større grad mistet respekt for vanlige industrijobber. Jeg kjenner flere som tar utdanning bare for å ta utdanning, men hvorfor er ikke håndverksyrker og industrijobber høyere verdsatt i samfunnet? Synes det finnes for mange utdannelser som ikke klarer å utdanne mennesker til å bli ressurser for samfunnet. Når det er sagt krever også en god del industrijobber i Norge en viss mengde "know-how". 3 Lenke til kommentar
1245112654122755325882462 Skrevet 14. mai 2013 Del Skrevet 14. mai 2013 Hva med å fjerne uføre-alternativet? Ønsker du å fjerne hjelp for uføre i fra det norske trygdesystemet? 4 Lenke til kommentar
jonlem Skrevet 14. mai 2013 Del Skrevet 14. mai 2013 Om man bevisst velger å heller "nave" enn å jobbe fordi jobben ikke er "relevant" eller "bra nok", uten å egentlig ha noen annen grunn til å leve på fellesskapet, skulle man hatt et realt spark bak. Hvorfor det er slik, om det er ungdommen eller samfunnet eller hva enn det er noe galt med, så er det galt når noen tar slike valg. Noen av de kanskje mest givende og selvutviklende jobbene jeg har hatt, hadde jeg mens jeg studerte og var blakk og trengte penger og tok deltids- og strøjobber som absolutt ikke hadde noe med min utdannelse å gjøre. Dagsen og Losang i Oslo anbefales, der kan bortskjemt ungdom lære ett og annet om livets realiteter. Om disse ennå eksisterer da .. Er forøvrig enig i at det er leit at det forventes nå at "alle" tar en utdannelse utover et minimum av videregående skole. Det bør være rom for alle typer, også de som ikke nødvendigvis synes det er kjekt å tilbringe halve livet på skolebenken. 4 Lenke til kommentar
aagmed Skrevet 14. mai 2013 Del Skrevet 14. mai 2013 "Alle som virkelig vil ha jobb kan få det" jasså ja. Så arbeidsmarkedet har ingen påvirkningskraft her altså. Gjennomtenkt... 2 Lenke til kommentar
jonlem Skrevet 14. mai 2013 Del Skrevet 14. mai 2013 "Alle som virkelig vil ha jobb kan få det" jasså ja. Så arbeidsmarkedet har ingen påvirkningskraft her altså. Gjennomtenkt... Njo, arbeidsmarked eller ikke, det finnes alltids noe å tjene penger på. Men ok, det er kanskje dristig å si at ALLE som vil, kan få jobb, men det er nok veldig, veldig nærme. Alle som vil, kan ikke nødvendigvis få en faglig relevant, interessant eller spennende jobb, eller drømmejobben, men så er det vel heller ikke det det er snakk om her ... 1 Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 14. mai 2013 Del Skrevet 14. mai 2013 Det er ikke kravstort å nekte å gjøre en jobb som hindrer deg i å kunne få OK jobber i fremtiden. Er bare butikkjobber tilgjengelig så vil jeg forsette å søke etter jobber til jeg finner med noe bedre. På hvilken måte hindrer det å ha jobbet i butikk deg i å få en "OK jobb" i fremtiden? Tror du det er bedre på CV'en at du har gått arbeidsledig i et år enn at det står at du har jobbet et år på -insert random matbutikk her- ?! 2 Lenke til kommentar
Kakofoni Skrevet 14. mai 2013 Del Skrevet 14. mai 2013 (endret) Om man bevisst velger å heller "nave" enn å jobbe fordi jobben ikke er "relevant" eller "bra nok", uten å egentlig ha noen annen grunn til å leve på fellesskapet, skulle man hatt et realt spark bak. Hvorfor det er slik, om det er ungdommen eller samfunnet eller hva enn det er noe galt med, så er det galt når noen tar slike valg. Jeg får inntrykk av at du tror at naving er et utbredt problem. Har du noen kilder på det? Helt siden dag én -- da "naving" ble et ord -- har jeg aldri sett et eneste halvsolid bevis på at naving er forklaringen på uføretrygdet ungdom. Allikevel driver folk og roper høylytt om denne hypotetiske problemstillingen og får plass i medias beste bakerovner, slik at folk blir forledet til å tro at dette faktisk er en reell greie som betydelig tynger velferdsstaten. Dette trenger ikke å være tilfelle. Endret 14. mai 2013 av Kakofoni 1 Lenke til kommentar
Madridista1212 Skrevet 14. mai 2013 Del Skrevet 14. mai 2013 Tja, man velger selv hva man ville jobbe med. er enig at en vanlig butikkjobb ikke er noe jeg vil gjøre akkurat, men studerer nå til å bli bilselger. i mens skal jeg finne en sånn jobb. har akkurat søkt på en jobb på bensinstasjon er 18 år Lenke til kommentar
jonlem Skrevet 14. mai 2013 Del Skrevet 14. mai 2013 (endret) Jeg får inntrykk av at du tror at naving er et utbredt problem. Har du noen kilder på det? Helt siden dag én -- da "naving" ble et ord -- har jeg aldri sett et eneste halvsolid bevis på at naving er forklaringen på uføretrygdet ungdom. Allikevel driver folk og roper høylytt om denne hypotetiske problemstillingen og får plass i medias beste bakerovner, slik at folk blir forledet til å tro at dette faktisk er en reell greie som betydelig tynger velferdsstaten. Dette trenger ikke å være tilfelle. Nei, for all del, jeg har ingen "offisielle" tall og gode undersøkelser som "beviser" problemet, kun egne opplevelser og erfaringer. Men ja, det kan godt tenkes at problemet er noe oppblåst, og litt ute av kontakt med virkeligheten, det kan jeg ikke avvise. Men jeg har sett nok av ungdom som surker og syter over det mest utrolige til å tro fullt og fast at dette problemet faktisk eksisterer. Omfanget derimot, der kan det nok være grunn for diskusjon. Men et par eksempler skal du få av meg, og dette er høst reelle og selvopplevde mennesker; Kasus 1: Har måttet ta deltidsjobb i matbutikk for å finansiere studier, da lommepengene fra mor og far ikke strakk til. Trua med å si opp jobben da hun ble bedt om å koste litt søppel og sneiper rundt lasterampa, og dette er et direkte sitat: "Jeg er da så innmari mye bedre enn dette, kan dere ikke heller sette NN til slikt drittarbeid, han kommer fra gård og er vant til slikt". Fine holdninger der, ikke sant? Kasus 2: Velger helt bevisst å bo hjemme i en alder av flere-og-tyve og leve på mor og far, fordi han ikke får drømmejobben. "Skal heller bo hjemme enn å ta en annen jobb". Kasus 3: Har klart å få arbeidsledighetstrygd eller arbeidsavklaringspenger eller hva det når er, fordi han ikke finner relevant jobb. Kunne lett fått ørten andre jobber mens han venta på "drømmejobben", men velger å la samfunnet ta støyten for at han ikke får seg jobben han vil ha. Et helt bevisst valg, gjort av en fullt arbeidsfør kar i tjueåra. Alle disse viser hva jeg mener er dårlige holdninger og ikke minst en svært lettsindig omgang med fellesskapets goder og midler. Og jeg mener å se flere slike nå, enn for kun få år siden. Kan selvfølgelig ha noe med egen omgangskrets å gjøre, men allikevel .. men merk nå at jeg kanskje har en litt videre definisjon av "naving" enn kanskje mange har? Jeg har vel en tendens til å putte også de som snylter på egen familie uten gode grunner inn i denne kategorien .. Men misforstå meg rett, jeg mener ikke at alle skal jobbe, uansett, det finnes mange gode grunner til å ikke jobbe - men det er for lettvint å bare leve på andre fordi man ikke finner drømmejobben med en gang. Og, det er jo ingen hemmelighet at mange i dag forventer at veldig mye ligger til rette for dem i livet, at ting er klart, og ordna på forhånd. At det finnes skoleplass, et sted å bo, en jobb, slike ting - og at om man ikke finner det uten videre så forventer man at det offentlige ordner det for en. På hvilken måte hindrer det å ha jobbet i butikk deg i å få en "OK jobb" i fremtiden? Tror du det er bedre på CV'en at du har gått arbeidsledig i et år enn at det står at du har jobbet et år på -insert random matbutikk her- ?! Ja, denne stusset jeg også på .. EDIT Det er faktisk ikke nødvendig å gå lengre enn til dette forumet, for å finne plenty ungdom som stresser for å finne ut hvordan de skal få andre til å løse problemene sine for dem. Endret 14. mai 2013 av jonlem 2 Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 14. mai 2013 Del Skrevet 14. mai 2013 (endret) På hvilken måte hindrer det å ha jobbet i butikk deg i å få en "OK jobb" i fremtiden? Tror du det er bedre på CV'en at du har gått arbeidsledig i et år enn at det står at du har jobbet et år på -insert random matbutikk her- ?! Selv om man er arbeidsledig, så betyr ikke det at man sitter hjemme hver dag. Man vil bruke den tiden til noe, f.eks. reising, utdanning eller å jobbe i veldedighetsorganisasjoner uten lønn. Det er desverre ikke bra å ha butikkjobb på CV-en din. Det gjør graden din mindre relevant Hvorfor det er slik, om det er ungdommen eller samfunnet eller hva enn det er noe galt med, så er det galt når noen tar slike valg. Noen av de kanskje mest givende og selvutviklende jobbene jeg har hatt, hadde jeg mens jeg studerte og var blakk og trengte penger og tok deltids- og strøjobber som absolutt ikke hadde noe med min utdannelse å gjøre. Dagsen og Losang i Oslo anbefales, der kan bortskjemt ungdom lære ett og annet om livets realiteter. Om disse ennå eksisterer da .. Dette var jobber du tok mens du studerte. Du kan ikke nave mens du studerer. Her er det snakk om hva du vil gjøre etter at du er ferdig med studiene. F.eks. jeg tar ingeniørutdanning. Hvis det er utrolig vanskelig å få seg jobb etter studiene, så vil ikke jeg ta første butikkjobb jeg finner. Jeg vil trolig ta et internship sånn at jeg kan få erfaring. Burde jeg ta en butikkjobb sånn at jeg ikke er en byrde for samfunnet? Endret 14. mai 2013 av Camlon Lenke til kommentar
Notelitten Skrevet 14. mai 2013 Del Skrevet 14. mai 2013 Ønsker du å fjerne hjelp for uføre i fra det norske trygdesystemet? Ja Lenke til kommentar
1245112654122755325882462 Skrevet 14. mai 2013 Del Skrevet 14. mai 2013 Ja Så hva mener du at mennesker som er ufør skal gjøre da? Bare legge seg ned å dø? 3 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå