Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Sykdom gjennom VGS

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg er en gutt på 17 år som i utgangspunktet skulle ha gått 1. år videregående studiespesialisering. Men i fjor (juni) ble jeg innlagt på hjerteavdelingen ved Haukeland Universitets Sykehus og var der i 10 dager. Operasjonen gikk ganske greit, men har hatt problemer i ettertid pga medisinen jeg tok. Jeg gikk på voltaren, paralgin forte, og bittelitt paracet mot slutten, men dette var lite. I starten (2-3 uker) tok jeg 11 tabletter hver dag. Følgte legens ordre osv. Jeg slet lenge med kvalme om morgenen, og derfor måtte jeg slutte på VGS og fikk ett år med permisjon etter anbefaling fra lege og godkjenning fra skolen min.

Men her sitter jeg, fortsatt plaget med denne kvalmen. Det har ikke blitt bedre, men til tider verre. Ofte når jeg våkner om morgenen har jeg en kvalme, og dette gjør at det gjerne går en hel dag uten at jeg klarer å spise skikkelig før sent på kveld. Noen dager varer kvalmen ''bare'' ett par timer før den går over, og da klarer jeg å spise. Spiser jeg noe imens jeg er kvalm bare brekker jeg meg, spiser jeg mye så spyr jeg. Jeg sliter ikke med stress eller lignende. Er en avslappet person som trives godt, har for tiden arbeid i en bokhandel. Så kvalmen kommer ikke fra noe psykologisk.. Legene finner ikke ut hva som feiler meg, så skal videre til sykehus for undersøkelse.

Men mitt store spørsmål er hva jeg skal gjøre om ikke kvalmen er borte til høsten? For da klarer jeg ikke å gå skole.. Er det noen som har erfaring eller info om hva jeg kan gjøre? Kan jeg gå skole på kveldstid? Studere hjemme på egenhånd? Privatist er jo veldig dyrt har jeg lest..Trenger ALL den hjelp jeg kan få. :) Håper på mange svar, både korte og lange. Alt hjelper.

Skal kontakte en av rådgiverne på skolen og snakke om det, men vil gjerne høre litt erfaringer med andre også.. What to do? :)

Legger til at dette ikke bare er en svak kvalme.. Dette er en kvalme som gjør at jeg må legge meg rett ut på sofaen, klarer ikke å fungere.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vet ikke, men de fleste har vel rett på fire år gratis videregående. Kan vel ikke være så dyrt å være privatist da? Masse lykke til hos lege og rådgiver :)

Det jeg også håper på.. At jeg får alt gratis. :) Har jo ungdomsrett. Men må få gå skole på kveldstid såfall, for om morgenene er jeg ofte kvalm og ''ute av funksjon.'' Men tusen takk! :)

Lenke til kommentar

Kjenner meg litt igjen, har en kronisk mage/tarm sykdom og det gjør at jeg er mye borte fra skolen. Måtte faktisk droppe ut av 1 året. Får fullført dette året dog ikke med så gode karakterer, men tror det siste kommer til å bli bedre. Vil bare bli ferdig.

Kjipt med sykdom.. Men tar du VGS som privatist nå? Kunne gjerne tenkt meg litt info om hvordan det fungerer.. Driver å leser rundt på nettet, men ingen er jo enige om det er å anbefale eller ikke.. Men nå kan det jo hende jeg ikke får noe annet valg enn å ta VGS som privatist..:) Noe som er litt kjipt.

Lenke til kommentar

Nope, jeg går vanlig. Har verken penger eller selvdisiplin til å ta hele vgs som privatist. Hadde prøvd vanlig vgs så godt jeg kunne hadde jeg vært deg.

Forstår jeg godt. :) Jeg vil helst gå vanlig VGS, blir veldig kjedlig og usosialt om ikke vil jeg tro.

Lenke til kommentar

Nå er det jo flere måter å være privatist på. I utgangspunktet så kan du melde deg opp til eksamen i fagene du trenger og lese alt på egenhånd, dette koster ikke mer enn bøkene du kjøper og muligens en eksamensavgift (litt usikker på den). Når man snakker om at privatist er dyrt, så er det som regel snakk om private skoler som feks Sonans som spesialiserer seg på privatister (typisk at man vil forbedre fag eller mangler enkelte fag for å få spesiell studiekompetanse.) Jeg tror det er vanskelig å finne privatistskoler som tilbyr undervisning på kveldstid, men jeg vet at noen tilbyr nettundervisning, uten at jeg vet noe mer om kvalitet og pris på det.

Det høres ut som du har havna i en kjip situasjon med sykdommen din, men snakk med rådgiveren din. H*n vil forhåpentligvis ha litt oversikt over mulighetene dine, og hvis dere ikke finner ut av noe som kan funke så kan det hende h*n vet om noen andre du kan snakke med.

Jeg håper formen bedrer seg og at ting ordner seg etter hvert.

(PS: Det så ut som ganske heftig medisinering, uten at jeg egentlig kan stort om sånt, så er jo Voltaren og Paralgin Forte relativt kraftige smertestillende, og så 11 om dagen? Jeg sjekka felleskatalogen, og der sto det inntil 4 ganger daglig med paralgin forte, og inntil 2-3 ganger (50 mg) for Voltaren...)

Lenke til kommentar

Nå er det jo flere måter å være privatist på. I utgangspunktet så kan du melde deg opp til eksamen i fagene du trenger og lese alt på egenhånd, dette koster ikke mer enn bøkene du kjøper og muligens en eksamensavgift (litt usikker på den). Når man snakker om at privatist er dyrt, så er det som regel snakk om private skoler som feks Sonans som spesialiserer seg på privatister (typisk at man vil forbedre fag eller mangler enkelte fag for å få spesiell studiekompetanse.) Jeg tror det er vanskelig å finne privatistskoler som tilbyr undervisning på kveldstid, men jeg vet at noen tilbyr nettundervisning, uten at jeg vet noe mer om kvalitet og pris på det.

Det høres ut som du har havna i en kjip situasjon med sykdommen din, men snakk med rådgiveren din. H*n vil forhåpentligvis ha litt oversikt over mulighetene dine, og hvis dere ikke finner ut av noe som kan funke så kan det hende h*n vet om noen andre du kan snakke med.

Jeg håper formen bedrer seg og at ting ordner seg etter hvert.

(PS: Det så ut som ganske heftig medisinering, uten at jeg egentlig kan stort om sånt, så er jo Voltaren og Paralgin Forte relativt kraftige smertestillende, og så 11 om dagen? Jeg sjekka felleskatalogen, og der sto det inntil 4 ganger daglig med paralgin forte, og inntil 2-3 ganger (50 mg) for Voltaren...)

Ja, det har du nok rett i. Kan umulig være så dyrt om jeg kun tar eksamener å studerer på egenhånd. Går jeg via privatskole/privatundervisning som du sier, så vil det nok bli dyrt ja. :) Hadde jeg vel forstått om jeg hadde tenkt..

Må ringe rådgiver imorgen og spør om råd, er bare interessert på hvordan det fungerer å være privatist. For om det er veldig mye stress hjelper ikke det på helsen. Men jeg er en person som tar ting fort, og jeg sliter ikke med læring, så skal ikke være et stort problem. Håper jeg...:)

Ja, jeg tok ikke 11 tabletter daglig av hver sort, hehe. :) Var fordelt utover dagen. Medisineringen var veldig, veldig sterk, og mange får problemer med dette i ettertiden. Operasjonen jeg tok var spesiell og ekstremt smertefull, så måtte velge mellom smerter eller mye smertestillende. Reagerte litt selv, men men.. Noen mnd senere fikk jeg også vite at jeg i utgangspunktet var for ung til å ta så sterk medisin, så tommel opp til det norske helsevesenet for å gi informasjon ja...:) Tok 8 tabletter paralgin forte daglig, fordelt på 4 måltider, og 3 voltaren. :)

Lenke til kommentar

Er det lov å spørre hva slags operasjon du har tatt? Er litt nysgjerrig, har trossalt vært gjennom et par selv :confused:

Ja, selvfølgelig. :) Men er redd jeg ikke kan gi en nøyaktig diagnose eller si nyaktig hva som var galt med meg.. Var ''spesielt'' som jeg sa ista. :) Men ribbebeina mine ved venstre siden av hjertet hadde vokst innover mot hjertet slik jeg hadde liten plass til hjertet på venstre side, og også ribbebeina helt nederst låg og presset på. Har hatt smerter ved kondisjonstrening osv før, derfor tok jeg operasjon, for å slippe smertene ved det. :) Men så får jeg dette istedenfor..

Går nå rundt med titan i brystkasse og sidene, skal være der i 3 år. :)

Lenke til kommentar

I utgangspunktet har alle rett på vanlig videregående opplæring gjennom fem år, såkalt "normert (gjennomførings)tid".

Ofte er rådgiverne veldig villige til å sørge for ordninger som gjør at du kommer deg gjennom skolen, f.eks at du tar kun enkelte av fagene, men får med deg klasseundervisningen. Det vil kanskje hjelpe deg fordi du ikke trenger å få alt stresset som en "vanlig" skolegang vil gi, samtidig som du får de fleste fordelene :)

Å ta alt som privatist er tungt og vanskelig, og du burde prøve å få til skikkelig undervisning i fagene. Mitt råd er å høre med rådgivere eller andre personer ved skolen og inntakskontoret i fylkeskommunen din, så vil det nok ordne seg :)

Lenke til kommentar

I utgangspunktet har alle rett på vanlig videregående opplæring gjennom fem år, såkalt "normert (gjennomførings)tid".

Ofte er rådgiverne veldig villige til å sørge for ordninger som gjør at du kommer deg gjennom skolen, f.eks at du tar kun enkelte av fagene, men får med deg klasseundervisningen. Det vil kanskje hjelpe deg fordi du ikke trenger å få alt stresset som en "vanlig" skolegang vil gi, samtidig som du får de fleste fordelene :)

Å ta alt som privatist er tungt og vanskelig, og du burde prøve å få til skikkelig undervisning i fagene. Mitt råd er å høre med rådgivere eller andre personer ved skolen og inntakskontoret i fylkeskommunen din, så vil det nok ordne seg :)

Ja, jeg vil tro at skolen kan gi meg en god ordning om jeg ikke har kommet i form til høsten igjen. Skal ringe han jeg har hatt med å gjøre når det gjelder skole imorgen eller torsdag. Usikker på hvilken dag det var han hadde kontortid.. Er jo flere andre rådgivere på skolen, men han har ansvar for folk som har permisjon. :)

Har du erfaring fra livet som privatist? hehe.. Jeg leser overalt at det er tungt og vanskelig, men dette er på UDIR sine sider og offentlige steder. Når jeg hører med folk som har prøvd det sier det at det er ekstremt hardt om du er slapp og skolelei, men om du er motivert og flink går det relativt fint uten noe problem. :)

Lenke til kommentar

Jeg har tatt eksamener som privatist samtidig som jeg gikk på vgs, for det meste for å forbedre karakterer. Det gikk ikke veldig bra, for å si det sånn. Du må nok enten ha veldig god disiplin eller være glad i faget (og jobbinga!) for at det skal gå greit uten veldig mye innsats :)

Sikkert og visst er det i hvert fall uansett at vanlig undervisning (+ skolehverdag), selv ett eller flere år forsinket, vil gi deg mye mer enn det å skulle ta alt selv :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...