Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei, fattern fyller rundt og tenker på kamera som gave.

 

De modellene som er mest aktuelle etter en utsiling er X20 og LX7. Kjenner jo til hovedforskjellene, men jeg lurer på om det finnes kvalifiserte meninger på sånt som;

 

- DOF; er det stor forskjell mellom de? LX7 har jo bedre lysstyrke, men samtidig mindre brikke, så det går vel opp i opp?

- Brukervennlighet; stemmer inntrykket at X20 er noe enklere å håndtere (særlig på manuell)?

 

Bruttern likte godt X20 med tanke på at han fikk inntrykk av sistnenvte poeng, som han synes er viktig (noe jeg forsåvidt kan være enig i). Litt større knapper, tydelig markert med hva de gjør kan være en fordel. Det som gjør meg litt usikker er at LX7 er noe mer lommevennlig, har større vidvinkel og lysstyrke. Hva ville dere kjøpt hvis dere selv skulle valgt ett av disse?

 

Jeg har også tittet såvidt på systemkamera (e-x1, Nex6, E-PL5), men tenker det er ok at prisen holdes sånn noenlunde under 5000,- og at kameraet forblir relativt lommevennlig.

 

Edit; kan legge til litt om bruk. Det fattern tar mest bilder av er natur/landskap, blomster, mennesker i natur og/eller på restaurant. Derfor tenker jeg at litt vidvinkel er gode greier, mens veldig mye tele er kanskje ikke kjempeviktig, selv om 90mm kanskje er litt knapt.

Endret av trygvan
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har i utgangspunktet ikke søkt så veldig bredt, men har stolt på tilfeldig gjennomlesning av artikler, inklusiv denne artikkelen.

 

Jeg tar sjansen på at det er godt nok for å få et ok tilfang av de mest interessante modellene før jeg snevrer det ned. Så har jeg kuttet ut RX100. Synes det ser ut til at det store salgsargumentet med det kameraet er bildekvaliteten. Det er kanskje den viktigste faktoren i et kamera, men ikke den eneste. Jeg synes LX7 og X20 virker mer spennende og har derfor kuttet ut RX100, samt S110, XZ-2, G15, P7700 etc.

Endret av trygvan
Lenke til kommentar

Skjønner. Det var bare et forslag i fall du ikke visste om det.

 

Jeg har ikke noe mer utfyllende ang LX7 og X20, så der får de som har noe mer praktisk erfaring svare.

 

Youtube pleier som regel å ha en en del gode reviews på kameraer. Har du fått sjekket litt der ang. praktisk bruk ?

Lenke til kommentar

Jeg synes både LX-7 og X20 var gode kameraer da jeg prøvde dem. LX-7 er mindre, mens X20 har bedre grep, bedre bildekvalitet og optisk søker. Personlig ville jeg nok valgt X20, men jeg ville ikke vært misfornøyd med en LX-7 heller. Blenderringen på LX-7 er forresten bare en gimmick, synes jeg. Man har så mye dof uansett med en så liten bildebrikke at det har fint lite å si.

Lenke til kommentar

"Ikke så mye DOF" regner jeg med du mener?

Ok, men takk for svar, begge.

Det var et ok tips å søke på lx7 vs x20. Fant noen som faktisk sa noe meningsfullt om det. Heller marginalt mot x20 nå fordi det skal være litt mer "moro" å bruke, får diskutere det med bruttern før valget tas.

Lenke til kommentar

Niks, jeg mente "mye DOF". Man får jo mer dybdeskarphet (DOF) jo lavere brennvidde man har. Mindre bildebrikke betyr lavere brennvidde og mer DOF. Når man har fullformat med f.eks 85mm f/1.2 får man svært lite DOF. Det er stikk motsatt. :)

 

Jeg synes nok X20 var mer moro å bruke, men nå eier jeg en X100 selv tross alt. LX7 har en bildebrikke soom begynner å dra på åra, men optikken er i særklasse. X20 har også svært god optikk, men en ny og bedre bildebrikke.

Lenke til kommentar

Tja, siden X20 har god lysstyrke (stor blender) i tele-enden, så er nok det det beste valget. X20 har f/2.8 på full tele, vesentlig bedre enn konkurrentene. Men i praksis får man ikke noe spesielt liten DOF uansett. Da må du opp på Fuji X100, som har fast brennvidde og blir ganske så dyr om man skal kjøpe nytt, men man får de til rundt 4000-4500 på bruktmarkedet.

 

Et annet alternativ om liten DOF er viktig er en Olympus Pen av noe slag, sammen med Olympus sin 45mm f/1.8. Dette blir jo en del større igjen, men ikke på langt nær så stort som en speilrefleks, og fortsatt litt mindre enn NEX-6 o.l, siden optikken er mindre. Om du f.eks kjøper en E-PL5 med kitobjektiv kan det jo suppleres med en 45mm f/1.8 senere ved behov også.

Lenke til kommentar

Tja, siden X20 har god lysstyrke (stor blender) i tele-enden, så er nok det det beste valget. X20 har f/2.8 på full tele, vesentlig bedre enn konkurrentene. Men i praksis får man ikke noe spesielt liten DOF uansett.

 

(...)

Etter hva jeg husker så har LX7 blender f/2.3 på "90mm".

Lenke til kommentar

Har LX5 og ville nok ha kjøpt LX7 om kameraet gikk i bakken eller noe; sammenlignbart siden LX7 mest er en liten forbedring. Bruker det som "ta-med-kamera" når jeg ikke ønsker å hale på mitt D5100 med linser. Bildekvaliteten er god nok for de fleste, også på auto slik at "de eldre" i familien kan låne kameraet uten problem. LX7 er lite og lett så det blir med og fint glir ned i væske eller frakkelomme. For min del er stor blender det viktigste siden mye av bruken er innendørs eller på kvelden utendørs. Prisen er også såpass lav at jeg ikke frykter å miste kameraet, slik at det ikke er noen hindring å ta det med overalt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men hvilket kunnskapsnivå har han? Hadde akkurat svigemor på besøk, og hun er over gjennomsnittlig begavet når det kommer til bildetaking. Men kameraet hennes (en liten og søt og egentlig veldig ålreit Lumix) hadde vært stilt på 0.3 Mpix de siste par 100 bildene (hun trodde 0.3M stod for 0.3 meter, og hadde ikke lastet ut bildene på en stund :/. Hvorfor det var mulig å drepe oppløsingen så totalt fra quick menu på "inteligent auto" - som har ~3 menyinstillinger tilgjengelig - det overlater jeg til UI-gudene å forklare.).

 

Menyer kan være vanskelig for den litt eldre garde. Dårlig merkede knapper ligeså - exposure compensation knappen var nesten uleselig merket ("grått på hvitt" metall), mens en mindre brukt knapp for å stille blender/lukker i A og S-modus var klart og tydelig merket "EXPOSURE" :/

 

Og så var det det med trykke halvveis ned for å fokusere da - tydeligvis ikke opplagt når man var vant til speilreflekser fra 70-tallet med manuell fokus og kaaaanskje auto lukkertid (som stort sett betjenes på samme måte så vidt jeg husker - men dette er sikkert mer tilgivende).

 

Det burde finnes et halvavansert kamera UTEN menyer - hvor alle viktige instillinger lå på dedikerte hjul med en klart merket standardinstilling - og færre/ingen menyvalg. Touchsskjerm og fem måter å gjøre alt på er også djevelens verk når det kommer til den litt eldre garde...

Lenke til kommentar

Takk for gode svar alle.

 

Det han har fra før tror jeg er Canon SD800is (dvs den amerikanske versjonen av ixus 850is). Han har et helt greit kompetansenivå om foto skulle jeg mene, fotograferer jevnlig med digitalkamera og mobiltelefon i dag og har fotografert mer aktivt med filmkamera tidligere i livet. Noe jeg har fått med meg er at han har uttrykt ønske om:

- 24mm vidvinkel

- lett tilgang til eksponeringskontroll

 

(og sånn sett trekker vel LX7 og X20 i hver sin retning).

 

jeg har spurt om han ikke er interessert i speilrefleks, men svaret på det er visst nei. Tror han er opptatt av at teknikken ikke skal være for dominerende i det å ta bilder, og at kameraet skal være forholdsvis lite. S110 oppfyller kanskje egentlig de mest uttalte kriteriene (og med S100 har jeg gått på en tilsvarende blemme som svigermora di da jeg fant ut at alle bildene i en stor bildeserie jeg tok var sterkt undereksponert pga ringen var innstilt på eksponeringskontroll og jeg må ha kommet borti. ;) ), men jeg synes sxx0-serien virker litt fislete og "plastikk" sammenliknet med de noe mer tiltalende Lx7 og X20. :)

 

Edit; mulig det heller er dette (870-modellen) han har og ikke 800-modellen.

Endret av trygvan
Lenke til kommentar

Noe jeg har fått med meg er at han har uttrykt ønske om:

- 24mm vidvinkel

- lett tilgang til eksponeringskontroll

Siden 24mm er et krav faller jo X10/X20 bort og da ville min favoritt vært LX7 av de gjenværende hvis det skal være rimelig bra blender gjennom hele zoomområdet. Fuji XF1 har også 24mm og litt bedre blender på tele en Canon S110. EX2F har bra blender, men er tregere i bruk og maks tele er 80mm. Ellers kan du jo sjekke NEX-3 med 16-50mm, men ikke sikker på hvordan betjeningen er der. Hadde det ikke vært for kravet om 24mm ville jeg anbefalt Sony RX100 ut fra de andre kriteriene.

Lenke til kommentar

takk for svar.

Det er ingen absolutte krav, bare ønsker. Det ser ikke ut til at det perfekte kameraet eksisterer, så det blir en trade-off uansett.

Var hos jp i dag og kikket på lx7, x20, e-pl5 og nå også gx1. e-pl5 begynner å bli drøyt å skulle kalle et lommekamera (minst like stor ulempe som tap av 24mm på x20), noe som gjør gx1 litt mer aktuelt med slim-versjonen av 14-42. x20 har en fin-fin layout/brukergrensesnitt altså. bikker mot den på grunn av dette. Litt større bildebrikke enn lx7 er heller ingen ulempe. Den skulle bare hatt 24mm (+ kanskje litt bedre lysstyrke i tillegg) så hadde den vært perfekt.

Lenke til kommentar

takk for svar.

Det er ingen absolutte krav, bare ønsker. Det ser ikke ut til at det perfekte kameraet eksisterer, så det blir en trade-off uansett.

Og der har vi problemet med nær sagt alt i verden. Jeg tror du velger riktig uansett hva du velger utifra kriteriene som er lagt. Det viktigste er at din far får et kamera som gir gode bilder (alle alternativer) og som ikke er for stort til å bli tatt med alle steder (antakeligvis de fleste). I slike tilfeller ender jeg ofte med å kaste en d20 for endelig bestemmelse. Kan jeg foreslå en lignende løsning for deg? ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...