Helm Skrevet 13. mai 2013 Del Skrevet 13. mai 2013 (endret) Har en gammel bærbar her som brått ble underlig treg. Jeg finner ikke spor av malware med Norton og Spybot. Den aller første sekvensen under oppstart, hvor produsentens logo vises, tar utrolig lang tid. Normalt skal logoen komme ett sekund etter at strømmen slås på, og den skal bare være på skjermen ca 3-4 sekunder. Når logoen går vekk begynner lastingen av Windows XP. Nå står logoen på skjermen i 1 minutt og 14 sekunder. Hva gjør maskinen under denne tiden? Denne tregheten oppstår under hver start. Når Windows først har kommet i gang, er maskinen helt normal. Normalt fryser/henger maskinen "aldri". Nå har den frosset ca fire ganger på to uker. En gang hang den under avslåing. "Windows avsluttes"... men det avsluttet ikke. En gang frøs den under booting, kom ikke så langt som til Microsoft XP sin logo. Blå skjerm. Så vidt jeg husker var det ikke tekst eller noe annet på skjermen. En gang frøs den delvis midt i en økt, det vil si alt uten programmet jeg hadde øverst frøs (husker ikke om det var Opera eller Wordpad). Windows oppgavelinje reagerte ikke på noen ting, Start-knappen var død, alt var dødt. Jeg kunne ikke starte Task Manager hverken via oppgavelinjen eller med Ctrl+Alt+Del. Hva gjør jeg? Er det grunn til panikk? Tar det ganske rolig nå, maskinen fungerer helt normalt unntatt når den fryser. Compaq Armada laptop Windows XP 576 MB RAM Pentium III EDIT Så dere skal slippe å spørre: Jeg installerte ingen programmer i tiden før problemene oppstod. Og jeg har heller ikke lagt til ny maskinvare. Ingen feilmeldinger eller lamper som blinker. Endret 13. mai 2013 av Helm Hammerhand Lenke til kommentar
Chavalito Skrevet 14. mai 2013 Del Skrevet 14. mai 2013 Det at den trenger så lang tid på POST (det er når du ser logoen), kan tyde på at BIOS sliter med å finne hard disken eller annen hardware. Tror jeg vil sette en knapp på at det kan være noe galt med hard disken, mulig den holder på å dø. Så du bør ta backup av alle dine viktige filer, evt hele hard disken. 1 Lenke til kommentar
Helm Skrevet 14. mai 2013 Forfatter Del Skrevet 14. mai 2013 Har det meste lagret på en annen disk allerede, men har likevel mye lagret på systemdisken. Har en jobb å gjøre... Hvor lenge kan det være til disken dør, dersom jeg ikke er veldig uheldig? Sikkert et umulig spørsmål men jeg spør likevel. Disken lager ikke uvante lyder. Men hvis det tar ett minutt å finne disken ved oppstart, da ville jeg forventet at jeg ofte ville miste kontakten med disken ved bruk. Kanskje det var det som skjedde når maskinen låste seg, men det har bare skjedd et fåtall ganger. Når jeg resonnerer får jeg ikke teorien om at BIOS ikke finner disken til å rime. Men jeg avviser ingen ting. En gang frøs den under booting, kom ikke så langt som til Microsoft XP sin logo. Blå skjerm. Så vidt jeg husker var det ikke tekst eller noe annet på skjermen. Nå husker jeg at det kom en melding, noe sånt som at "vi beklager at Windows ikke startet uten feil denne gangen", eller noe i den duren. Lenke til kommentar
PaladinNO Skrevet 14. mai 2013 Del Skrevet 14. mai 2013 Har det meste lagret på en annen disk allerede, men har likevel mye lagret på systemdisken. Har en jobb å gjøre... Hvor lenge kan det være til disken dør, dersom jeg ikke er veldig uheldig? Sikkert et umulig spørsmål men jeg spør likevel. Disken lager ikke uvante lyder. Sjekk disken din med CrystalDiskInfo, HD Tune, og - hvis det er en Western Digital-disk - DataLifeGuard http://crystalmark.i...fo/index-e.html / (direct DL) http://release.cryst...DiskInfoSetupEn http://www.hdtune.com/ http://support.wdc.c...evel1=6&lang=en <- velg disk Hva system-disken angår; klon den til en ny disk (etter å ha sjekket tilstanden til den gamle med programmene over). Dui finner kanskje noe om det her: http://www.hardware.no/artikler/slik-oppgrader-du-smertefritt-til-ssd/116027/3 Om du kloner fra HDD til SSD, eller fra HDD til HDD, så skulle ikke det spille noen rolle for programmet. Ellers er det sikkert noe TPB - min personlige favoritt er Acronis True Image Home 2011 (torrent nr. 5807823 burde virke, men se på kommentarene og gjør deg selv opp en mening først). 1 Lenke til kommentar
Chavalito Skrevet 14. mai 2013 Del Skrevet 14. mai 2013 En ting du kan gjøre er å gå inn i BIOS, og "Disable startup logo" eller noe slikt, bør stå under boot options. Da kan du se hva som gjør at POST tar så lang tid, kan også være andre ting enn hard disk som gjør dette. Er ikke sikker på hvordan du kommer inn i BIOS, og for meg å lete på Internett tar en helv.... lang tid da jeg sitter på en treeeeg 52KB/s linje. Lenke til kommentar
PaladinNO Skrevet 14. mai 2013 Del Skrevet 14. mai 2013 Fikk ikke med meg at det var snakk om en laptop her. Vel, det gjør det egentlig enklere: skru ut disken og koble den eksternt til en annen maskin med enten en docking eller eksternt kabinett. Var det en IDE-disk på så gamle laptoper? Isåfall kanskje denne kan brukes: http://www.dustinhome.no/product/5010588220/deltaco-hd-kabinett-2-5-ide-usb2-0/ Lenke til kommentar
Helm Skrevet 14. mai 2013 Forfatter Del Skrevet 14. mai 2013 (endret) Har nå testet systemdisk med HD Tune Pro, det fant ingen problemer. Men det er ikke sikkert at et slikt program kan teste feilen som kanskje jeg har - dårlig kontakt ved oppstart? Testen fant ikke en eneste bad block/sector. En ting du kan gjøre er å gå inn i BIOS, og "Disable startup logo" eller noe slikt, bør stå under boot options. Da kan du se hva som gjør at POST tar så lang tid, kan også være andre ting enn hard disk som gjør dette. Jeg har ikke noe "disable startup logo" i BIOS, jeg har en innstilling for rask oppstart men det er kanskje samme sak? Rask oppstart er aktivert. Endret 14. mai 2013 av Helm Hammerhand Lenke til kommentar
PaladinNO Skrevet 14. mai 2013 Del Skrevet 14. mai 2013 Jo, rask oppstart er det samme - da hopper den over diverse tester (andre får utdype akkurat det; jeg har også hatt tilsvarende rask oppstart aktivert siden jeg gikk over til Win 7 way back). Prøv å slå av rask oppstart å se om det er noe maskinen jobber tvilsomt lenge med (da går den igjennom bla.a. RAM og HDDs). Hmm, ingen feil med HD Tune...vel, da er egentlig problemet utenfor min peiling (uten å få lagt mine klamme fingre på maskinen selv ). Nå vet jeg ikke hva du tenker å bruke maskinen til (en P3 er jo ganske gammel), så kanskje den bar er så treg? Som det gis inntrykk av: gi den en SSD og alle problemer blir borte. Bare tankespinn her nå: minnefeil? Smuss på HDD-kontaktene, i.e. tidvis dårlig kontakt mellom disken og maskinen? Lenke til kommentar
Helm Skrevet 14. mai 2013 Forfatter Del Skrevet 14. mai 2013 Sjekk disken din med CrystalDiskInfo, HD Tune, og - hvis det er en Western Digital-disk - DataLifeGuard http://crystalmark.i...fo/index-e.html / (direct DL) http://release.cryst...DiskInfoSetupEn http://www.hdtune.com/ Jeg har prøvd HD Tune Pro, men om to uker koster det rundt 30 dollar å fortsette å bruke det. Dersom det er blandt de beste programmene så betaler jeg villig, men dersom Crystalmark - som ser ut til å være gratis - er like godt eller bedre kan jeg velge det heller. Har du prøvd begge? Dersom begge var gratis hvilket ville du anbefalt? Nå vet jeg ikke hva du tenker å bruke maskinen til (en P3 er jo ganske gammel), så kanskje den bar er så treg? Bruker maskinen til det meste utenom spilling. Tastaturet er fantastisk å skrive på. Som jeg sa så ble den helt plutselig treg. Det er ikke naturlig. Lenke til kommentar
PaladinNO Skrevet 14. mai 2013 Del Skrevet 14. mai 2013 (endret) HD Tune skal visstnok være bedre enn CrystalDiskInfo; HD Tune er etter hva jeg har fått med meg grundigere (og har flere funksjoner) - jeg har begge, men min HD Tune Pro kommer, igjen, fra TPB...f.eks. torrent nr. 6794960 Hvis begge var gratis? HD Tune. Det er ingen tyngre programmer som plutselig har havnet under oppstarten (bla.a. Java/Adobe - og Steam/LoL osv. - setter jeg som malware pga. det)? F.eks. CCleaner kan brukes der. Og ingen virus/'ware av noe slag? Endret 14. mai 2013 av Paladin@LANur 1 Lenke til kommentar
Helm Skrevet 14. mai 2013 Forfatter Del Skrevet 14. mai 2013 (endret) Har nå testet systemdisk med HD Tune Pro, det fant ingen problemer. Men det er ikke sikkert at et slikt program kan teste feilen som kanskje jeg har - dårlig kontakt ved oppstart? Testen fant ikke en eneste bad block/sector. Jeg tok en ny test og nå ser jeg hele resultatet. Sist la jeg ikke merke til funksjonen "speed map". Den første delen er lik forrige gang, alt er grønt, ingen skadede blokker. Men så den andre delen som gjelder hastighet, den er ikke like bra. Men hvor ille er det? Endret 14. mai 2013 av Helm Hammerhand Lenke til kommentar
Helm Skrevet 14. mai 2013 Forfatter Del Skrevet 14. mai 2013 Det er ingen tyngre programmer som plutselig har havnet under oppstarten (bla.a. Java/Adobe - og Steam/LoL osv. - setter jeg som malware pga. det)? F.eks. CCleaner kan brukes der. Og ingen virus/'ware av noe slag? Fikk ikke til å redigere mer, så her dobbelpostes det. Jeg har god kontroll på oppstartsprogrammer, både med hjelp av WinPatrol og Norton. Adobes bloatware har jeg dumpet for lenge siden, bortsett fra Flash. Jeg kan ikke finne spor av malware. Og malware skulle vel ikke forsinke POST-sekvensen? Lenke til kommentar
PaladinNO Skrevet 14. mai 2013 Del Skrevet 14. mai 2013 (endret) Malware vil nok ikke påvirke POST-sekvensen, nei (tenkte på windows loadingen jeg nå). Hmm, det der så da bra ut i grunn...jeg har faktisk ikke kjørt en slik helsesjekk med HD Tune (prøvde en gang med en disk jeg visst var døende, for fun), ellers har jeg bare brukt WD's eget verktøy. Og hvis det under Health-tab'en står "OK" i grønt nederst til venstre, og CrystalDiskInfo er grønn/blå (avhengig av programskin), så vet jeg faktisk ikke. Du har ikke en annen IDE-disk liggendes du kan klone til og prøve med? Jeg skulle til å linke til en billig IDE-disk hos Komplett, men det har dem tydeligvis sluttet med. Dustinhome har et par, men 80GB til over 600kr.? http://www.dustinhom.../22143/ide-2-5/ Endret 14. mai 2013 av Paladin@LANur Lenke til kommentar
Helm Skrevet 14. mai 2013 Forfatter Del Skrevet 14. mai 2013 Her er health-tab'en: Nesten 52000 timers drift! Kanskje OK å være sliten da. Jeg har en ubrukt disk liggende som var kjøpt for denne maskinen. Har bare ikke orket å bytte ennå. Tror det er en Samsung Spinpoint 5400 RPM, 160 GB. Lenke til kommentar
AdNauseam Skrevet 14. mai 2013 Del Skrevet 14. mai 2013 Jeg vedder en kake på at det er harddisken sin feil... Lenke til kommentar
PaladinNO Skrevet 14. mai 2013 Del Skrevet 14. mai 2013 Jeg har en ubrukt disk liggende som var kjøpt for denne maskinen. Har bare ikke orket å bytte ennå.Tror det er en Samsung Spinpoint 5400 RPM, 160 GB. Tror nok Stian Aarskaug har et poeng... Vel, da har du unnskyldning til å ta deg bryet med å bytte disk nå. 1 Lenke til kommentar
Helm Skrevet 14. mai 2013 Forfatter Del Skrevet 14. mai 2013 Jeg vedder en kake på at det er harddisken sin feil... Hva gjør deg så sikker? Jeg ønsker alltid å vite hvordan folk kommer frem til sine konklusjoner, også når jeg tror de har rett. Du har ikke en annen IDE-disk liggendes du kan klone til og prøve med? Jeg skulle til å linke til en billig IDE-disk hos Komplett, men det har dem tydeligvis sluttet med. Dustinhome har et par, men 80GB til over 600kr.? http://www.dustinhom.../22143/ide-2-5/ Haha, den er i det minste 5400 RPM. Rett under den er en 80 GB på 4200 RPM til 1200 kroner. Den bør helst være signert av Elvis. Lenke til kommentar
PaladinNO Skrevet 14. mai 2013 Del Skrevet 14. mai 2013 (endret) Hva gjør deg så sikker? Jeg ønsker alltid å vite hvordan folk kommer frem til sine konklusjoner, også når jeg tror de har rett. Vel, hvis jeg får lov til å svare på hans vegne: når maskinen blir treg, bare sånn plutselig, og det garantert ikke er virus/'ware som forårsaker det, så er det egentlig logisk å se på HDDen som et mulig problem - det er tross alt den som sørger for å mate PCen med data, og når PCen ikke får data: ingen fremgang, i.e. "Please wait...", "Just loading...", "Nothing to see here...". Du får trøste deg med at hvis vi har rett, og problemet er borte med den nye disken du har liggendes, så kan du smykke deg med "Nerdnivå: 3". Endret 14. mai 2013 av Paladin@LANur Lenke til kommentar
Helm Skrevet 14. mai 2013 Forfatter Del Skrevet 14. mai 2013 Noen som vet hva man kan forvente av timer på en HDD? Min runder 52000 timer om to dager, og da vil den ha blitt slått på 3600 ganger. For å leke litt med tall så er det 8760 timer i ett år. Lenke til kommentar
AdNauseam Skrevet 15. mai 2013 Del Skrevet 15. mai 2013 (endret) Hva gjør deg så sikker? Jeg ønsker alltid å vite hvordan folk kommer frem til sine konklusjoner, også når jeg tror de har rett.Først og fremst fordi jeg har vært så ofte borti det. Folk har problemer med maskinen, ofte skadede sektorer, korrupt data osv. Harddisken tåler så lite. Bare et lite fall på 10 cm kan skade den, og hvor ofte skjer ikke dette med bærbare maskiner rundt om? Vel, hvis jeg får lov til å svare på hans vegne: når maskinen blir treg, bare sånn plutselig, og det garantert ikke er virus/'ware som forårsaker det, så er det egentlig logisk å se på HDDen som et mulig problem - det er tross alt den som sørger for å mate PCen med data, og når PCen ikke får data: ingen fremgang, i.e. "Please wait...", "Just loading...", "Nothing to see here...".Jeg trenger vel egentlig ikke å si noe to ganger, så du kan ta med dette også som besvarelse. Ble litt mindre for meg å skrive midt på mørke natten. Bør vel legge meg før alle spøkelsene kommer fram. Endret 15. mai 2013 av Stian Aarskaug Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå