Gå til innhold

Gjesper voldsomt når jeg trener...

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvor mye trener du da?

Det er normalt å bli tørr/slimete i halsen når jeg for eksempel trener. Tror dette gjeller for de aller fleste også :)

Styrke to til fire ganger pr uke, og jeg går til og fra jobb hver dag,

Det er ganske plagsomt, jeg føler jeg må drikke vann i ett sett :hrm:

Endret av Moose Murders
Lenke til kommentar

Du vil aldri kunne gjespe med høy puls. Det har aldri skjedd meg under intensiv styrkeløfting eller jogging/intervalltrening at jeg gjesper under treninga. Det kommer rett og slett av at du har for liten intensitet og tar for lange pauser.

Ang. uttørket hals kommer det selvfølgelig av all pustinga du gjør med åpen munn, samt treninga du gjør. Fyll på med vann i ett kjør under trening. Selv drikker jeg minst en liter vann per trening.

Lenke til kommentar

Mange teorier hvorfor man gjesper, og dette er noe jeg føler kan stemme mye.

The brain-cooling theory: A more recent theory proposed by researchers is that since people yawn more in situations where their brains are likely to be warmer -- tested by having some subjects breathe through their noses or press hot or cold packs to their foreheads -- it's a way to cool down their brains. What does it matter if our brains are cold or hot? Cool brains can think more clearly; hence, yawning might have developed to keep us alert

Kilde; http://science.howstuffworks.com/life/inside-the-mind/human-brain/question5721.htm

Du kan jo prøve trikset med å puste ut av nesa og/eller ta noe kaldt til hodet. Se om det hjelper. For min del hjelper det. Kan såklart være placebo, eller at man bare blir distrahert.

Lenke til kommentar

Jeg gjesper en del selv under trening, men jeg nekter å tro at det er pga. lav intensitet. Det kan bare ikke stemme (for min del i alle fall).

Liker teorien som uTukt siterer. Det kan ligge noe i det. Jeg har også lest at gjesping under trening kan være pga. at vi trenger en økning i oksygentilgjengeligheten, og gjesping er en av mekanismene kroppen har som gjør dette i korte støt. Jeg husker ikke hvor jeg leste dette nå, men det er (tror jeg) en av de mer populære teoriene om gjesping under trening.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...