Gå til innhold

Denon AH-D2000 til musikkproduksjon


Anbefalte innlegg

Heisann!

 

Jeg driver med musikkproduksjon og bestemte meg endelig for noen uker siden å investere i et headset. Det ble da Denon AH-D2000, og det er jeg svært fornøyd med. Men jeg skulle hatt en forsterker eller et lydkort som jeg kunne koble dette headsetet igjennom. Har ikke så veldig mye erfaring med det, så jeg lurte på om noen der ute hadde noen tips? Har en MacBook Pro og produserer med Maschine og Ableton.

 

På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg sitter faktisk med et AH-D2000 på hodet i øyeblikket og den er koblet til min laptop gjennom Argon HA2.

Jeg synes egentlig at denne komboen går ganske fint sammen. Det er imidlertidig et par ting å tenke over:

Argon er et merke som er rebrandet av Hifiklubben og tilsvarende enhet koster en god del mindre i utlandet, riktig nok under et annet navn. Det er heller ingen direkte rørforsterker. Dette er en hybrid og røret som sitter der blir en slags equalizer. Pakken Argon HA2 og Denon AH-D2000 leverer et ganske varmt lydbilde, noe man bør være obs på når det gjelder lydproduksjon. En mer nøytral enhet vil for eksempel ha en god del mindre bass.

 

Som foreslått over kan en sak fra FiiO være noe å vurdere. Jeg vet ikke helt din prisramme, men når D2000 er såpass basstung så er det kanskje på sin plass med en nøytral forsterker/DAC. Folk som har erfaringer med FiiO eller noe annet i samme prisklasse får gjerne skrive om sine oppfatninger.

Lenke til kommentar

Jeg sitter faktisk med et AH-D2000 på hodet i øyeblikket og den er koblet til min laptop gjennom Argon HA2.

Jeg synes egentlig at denne komboen går ganske fint sammen. Det er imidlertidig et par ting å tenke over:

Argon er et merke som er rebrandet av Hifiklubben og tilsvarende enhet koster en god del mindre i utlandet, riktig nok under et annet navn. Det er heller ingen direkte rørforsterker. Dette er en hybrid og røret som sitter der blir en slags equalizer. Pakken Argon HA2 og Denon AH-D2000 leverer et ganske varmt lydbilde, noe man bør være obs på når det gjelder lydproduksjon. En mer nøytral enhet vil for eksempel ha en god del mindre bass.

 

Som foreslått over kan en sak fra FiiO være noe å vurdere. Jeg vet ikke helt din prisramme, men når D2000 er såpass basstung så er det kanskje på sin plass med en nøytral forsterker/DAC. Folk som har erfaringer med FiiO eller noe annet i samme prisklasse får gjerne skrive om sine oppfatninger.

 

Hørsel, smak og preferanser er uansett individuelle, så hvis det skal ha noe verdi når det begynner å bli små forskjeller så må det enten være objektivt via målinger eller referanser i samme personen som har testet ut forskjellige kombinasjoner. Man kan uansett lære seg styrken og svakheten ved de ulike komponentene og kompensere for det gitt at de er høvelig ok. F.eks er referansemonitoren Yamaha NS10 forferdelig i midrange, men alle vet om det. Husker en morsom test hvor de prøvde å finne toalettpapirmerket som best dempet dette med å henge et tørk over elementet :green:

Endret av tole
Lenke til kommentar

Jeg har blant annet en kombo av Sennheiser HD800 og MF M1HPA, samt at jeg bruker Shure SE535 til daglig. Sett bortifra enkelte IEM's med kraftig overdreven bass (f.eks Monster Turbine) som jeg jeg har brukt over lengre tid så er Denon D2000 de hodetelefonene som har leverer merkbart mye bass.

 

Det er sant at vi alle har ulike preferanser og hørsel, jeg er blant dem som liker klarhet og detaljer aller mest. Basert på hva jeg har hørt gjennom tidene så er D2000 et par hodetelefoner med relativt mye bass, så det er kanskje noe å være obs på om man driver med lydproduksjon. Ellers så synes jeg at man bør prøve seg fram. Man kan oppfatte ting veldig ulikt og det finnes ingen fasit på hva som er rett og galt. Derfor er jeg generelt litt reservert med å anbefale noe som andre bare MÅ kjøpe.

Lenke til kommentar

Personlig har jeg drevet en del med musikk og lydproduksjon og har lært av mange feil opp igjennom årene.

Før var det mye større variasjon i kvaliteten i utstyret og programvare. Nå er det null problem å få akseptable resultater på rimelig utstyr fordi kvaliteten er veldig god jevnt over hvis man holder seg unna de værste jallaproduktene og sjekker litt rundt.

 

Husker spesielt når jeg testet noe som var tatt opp av en Soundblaster 16 på DAT som ble spilt av på studiomonitorer, så fikk jeg et aldri så lite sjokk. Det hørtes helt for j.... ut, men var helt ok på et par vanlige hodetelefoner koblet til lydkortet.

 

Poenget mitt er å gi tips til ting som jeg vet er ok til en fornuftig pris.

 

Det viktigste er egentlig å ha en høvelig lineær frekvensrespons og nok detaljer som du sier. Mye utstyr som er designet for studio klarer ikke å få disse tingene på plass. For mye bass går fort ut over diskanten, og mikser du etter dette så blir resultatet fort dårlig på høyttalere som oppfører seg helt forskjellig p.g.a distansen. Eneste måten å gjøre ting rett på uten mye erfaring er å ha flere oppsett og sjekke jevnlig på, lære seg det og bruke det. Hodetelefoner, multimediahøytalere, nærfelt og stuehøyttalere er som regel en grei referanse. Når ting høres bra ut på alt det, så er det høvelig polert.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...