AudunGK91 Skrevet 13. mai 2013 Del Skrevet 13. mai 2013 Har en oppgave jeg sliter med, og skulle gjerne sett en trinnvis forklring på hvordan jeg skal løse den. Oppgaven er som følger: Anta at du ønsker å fremstille en løsning som inneholder (i vektprosent) 10,0% Na2CO3. Flasken med kjemikaliet du har er merket med Na2CO3*10H2O. Hvor mange gram av hydratet trengs for å framstille 50,0g av løsningen på 10,0% Na2CO3? Takker på forhånd for svar! Lenke til kommentar
Janhaa Skrevet 13. mai 2013 Del Skrevet 13. mai 2013 Har en oppgave jeg sliter med, og skulle gjerne sett en trinnvis forklring på hvordan jeg skal løse den. Oppgaven er som følger:Anta at du ønsker å fremstille en løsning som inneholder (i vektprosent) 10,0% (M1) Na2CO3. Flasken med kjemikaliet du har er merket med (M2) Na2CO3*10H2O. Hvor mange gram av hydratet trengs for å framstille 50,0g av løsningen på 10,0% Na2CO3?Takker på forhånd for svar! bare gå via molmassa (M) masse (Na-hydrat)=M*n=(M2/M1)*50 og korriger for 10 masseprosent Na-salt Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå