Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hjulbolt kommer ikke løs

Anbefalte innlegg

Hei

Har et hjulbolt som jeg ikke får løs på bilen. Problemet er at gjengene er nokk blitt runde, så bolten bare står og roterer, går hverken ut, eller skrur seg inn.

Har prøvd å "trekke" i bolten samtidig som jeg skrur, men til ingen nytte. Noen som har tips? Siste løsning blir å borre jævelen ut.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hadde en bolt som satt helt sinnsykt godt på min bil da jeg byttet nå i våres. Gjengene begynte å bli slitt etter mine forsøk, men det var fortsatt litt igjen, så usikker på om det vil hjelpe deg, men jeg dro ned på en lokal dekksjappe hvor de varmet opp bolten med en flamme og så løsnet den til slutt.

Har også hørt at noen sveiser på ny bolt på den eksisterende. Hvis dette ikke funker må du vel nesten borre.

Lenke til kommentar

Hei

Har et hjulbolt som jeg ikke får løs på bilen. Problemet er at gjengene er nokk blitt runde, så bolten bare står og roterer, går hverken ut, eller skrur seg inn.

Har prøvd å "trekke" i bolten samtidig som jeg skrur, men til ingen nytte. Noen som har tips? Siste løsning blir å borre jævelen ut.

Hvis bolten bare går rundt, så må den borres ut og byttes. Det er ikke bedre å få det. Hvis det er gjengene på navet som er defekte, må dette også skiftes.

Lenke til kommentar

Ta ut de andre boltene, drei hjulet slik at denne bolten er øverst og senk deretter ned bilen slik at hjulet belastes litt. På denne måten kommer hjulet i seg selv til å presse litt på bolten, og dermed kan du kanskje få skrudd den ut. Men vær forsiktig, en bil er tung å få over seg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...