Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei!

Eg he lyst te å jobba på skip om sommeren, saken e berre at eg ikkje går matrosfag eller nåke liknande, men allmen linje, (så eg he ikkje nokon kurs).

Eg e og under 18år, men eg he ein helseerklæring for sjøfolk.

Men eg mangla ein heil mengde kurs (som det ser ut som..). Veit nokon her om det fins moglegheitar for meg å likevel få jobb ombord? Det kan va som vaskedame,... Ser vell ikkje ut som om eg kan bli "ubefaren skibsassistent.." elns..

Det spiller helle ikkje nokon rolle kas skip det e..

Takk for hjelpa!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+45613274

Hei!

Eg he lyst te å jobba på skip om sommeren, saken e berre at eg ikkje går matrosfag eller nåke liknande, men allmen linje, (så eg he ikkje nokon kurs).

Eg e og under 18år, men eg he ein helseerklæring for sjøfolk.

Men eg mangla ein heil mengde kurs (som det ser ut som..). Veit nokon her om det fins moglegheitar for meg å likevel få jobb ombord? Det kan va som vaskedame,... Ser vell ikkje ut som om eg kan bli "ubefaren skibsassistent.." elns..

Det spiller helle ikkje nokon rolle kas skip det e..

Takk for hjelpa!

Såvidt meg bekjent må en minimum ha godkjent sikkerhetskurs til sjøs for å kunne jobbe på båt. Dette er dyrt og jeg tviler på at noen betaler dette til deg bare for en sommer.

Gå ferdig almenn (og lær deg norsk skriftlig ;) ) Og ta eller vanlige sommerjobber på land.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274

IMO 40 -> Fiskebåt

Problem solved.

Imo 40 er veldig dyrt (fant noen som mente 15 000),men vet ikke dette helt sikkert.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274

Det er så vidt jeg vet fortsatt billigere en IMO 60

Godt mulig. Men det blir litt vel dyrt for en sommer?

Lenke til kommentar

Du trenger en mengde kurs for å komme deg ut på havet. Og disse kursene tar fort litt tid å få gjennomført og er dyr, så neppe noen rederier som betaler disse kursene for deg, for å kun ha deg en sommer.

Jeg personlig sitter på en del mer kurs og sertifikater enn deg, og jeg har ikke fått så veldig mange napp hos rederier enda angående sommerjobb, og har søkt i flere rederier, samt søkt for en stund siden.

For å komme deg på passasjerbåt trengs minimum følgende kurs

*Sikkerhetskurs for sjøfolk IMO 60 (koster vel rundt 15 k og tar 5 dager)

*Krise og passasjerhåndteringskurs (koster vel 3 k og tar 1 dag)

*Gyldig sjømanns-legeattest av en autorisert sjømannslege

Så i tillegg sertifikater for forskjellige stillinger, men er vel ikke så relevant i resepsjon ol.

Fiskefartøyer krever vel minimum følgende

*Sikkerhetskurs for sjøfolk (IMO 40 er vel enda nok på mindre fartøy)

Offshore fartøyer som man bruker helikopter under av/på mønstring krever minimum følgende:

*Helikopterevakuering, inkl pustelunge kurs [huet] (koster vel rundt 5k og tar 1 dag)

Så hvis du ikke kjenner noen som kan fikse deg en slik jobb, så vil jeg påstå det ser litt mørkt ut. Men aldri si aldri, du taper jo ingen ting på å søke.

Her kan du finne de forskjellige norske rederiene:

http://www.skipsmagasinet.no/norske-rederi/

Lenke til kommentar

Du trenger en mengde kurs for å komme deg ut på havet. Og disse kursene tar fort litt tid å få gjennomført og er dyr, så neppe noen rederier som betaler disse kursene for deg, for å kun ha deg en sommer.

Jeg personlig sitter på en del mer kurs og sertifikater enn deg, og jeg har ikke fått så veldig mange napp hos rederier enda angående sommerjobb, og har søkt i flere rederier, samt søkt for en stund siden.

For å komme deg på passasjerbåt trengs minimum følgende kurs

*Krise og passasjerhåndteringskurs (koster vel 3 k og tar 1 dag)

Så i tillegg sertifikater for forskjellige stillinger, men er vel ikke så relevant i resepsjon ol.

Fiskefartøyer krever vel minimum følgende

*Sikkerhetskurs for sjøfolk (IMO 40 er vel enda nok på mindre fartøy)

Offshore fartøyer som man bruker helikopter under av/på mønstring krever minimum følgende:

*Helikopterevakuering, inkl pustelunge kurs [huet] (koster vel rundt 5k og tar 1 dag)

Så hvis du ikke kjenner noen som kan fikse deg en slik jobb, så vil jeg påstå det ser litt mørkt ut. Men aldri si aldri, du taper jo ingen ting på å søke.

Her kan du finne de forskjellige norske rederiene:

http://www.skipsmagasinet.no/norske-rederi/

Jeg jobbet 3 år i offshore frem til i fjor vår, jeg har 1 kurs, imo 60.

Hvor du får alt dette i fra er for meg uforståelig.

Lenke til kommentar

Hva mener du det ikke er krav for?

* At det ikke er krav med gyldig helseattest for å jobbe på fartøy?

* At det ikke er krav med sikkerhetskurs for sjøfolk (IMO 60/80) for å jobbe på fartøy?

* At det ikke er krav om passasjer- og krisehåndterig kurs på fartøy?

Nå skal jeg ikke si med 100 % sikkerhet at det er krav om et HUET kurs på fartøyer der man mønstrer av og på i sjøen ved helikopter. Men er rimelig sikker på at det er krav.

Passasjerskip:

Forskrift om kvalifikasjoner og sertifikater for sjøfolk (Les gjerne denne foreskriften, så slipper du å komme inn her å trolle.)

§60 sier at du må han passasjer- og krisehåndterig kurs for å jobbe på passasjerskip.'

Hvis du ikke besatt de nødvendige kvalifikasjonene og kursene for å jobbe på de fartøyene du seilte på, skal du være glad du ikke opplevde havnestatkontroll der de kontrollerte sertifikater og kursbevis på mannskap ref :Paris MOU

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...