Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har prøvd, men jeg ser hvor vondt han har det dersom jeg nevner det og han ender bare opp å lukke seg inn, og da blir jeg frustrert og lei meg.

Han sier at han vil snakke om det, men samtidig at det riper opp i minner som han helst vil glemme. Problemet er jo at jeg får ingen avslutning på det. For meg så ligger det fortsatt litt i luften, og dette plager meg.

Vel, han blir nøydd til å snakke om det, sida dette plagar deg. Dersom han får terapi i fengselet, kan du vere med på det?

Jeg synes det er begrenset hvor mye respekt seksualforbrytere fortjener. Jeg gir TS råd etter beste evne, og det er da høyst respektfullt.

Slik eg har forstått det var det faktisk friviljug frå begge partar, og då har begge partar krav på respekt. Hadde det vore valdtekt hadde det sjølvsagt vore annleis.

Lenke til kommentar

Først og fremst, ikke bruk de unyanserte svarene du får i denne tråden som grunnlag for hva du beslutter. At dette er det verste man kan gjøre utenom drap er bare tull.

Det du forteller om hvordan han har beholdt ting fra forholdet mellom han og jenta og lengden på forholdet tyder på at det har vært et ganske sterkt kjærlighetsforhold mellom de to, altså er det neppe noen kynisk ondsinnet handling fra han sin side.

Like fullt har han utnyttet et barn. Og måten du sliter med dette tyder på at du kanskje vil ha vanskelig for stole på han. Han har nødt til å åpne seg. Å legge dette bak seg uten at du kjenner til hele historien vil garantert ødelegge forholdet før eller senere.

Anonym poster: 5ee9a5bbdd6be88f0bfd5cdab77dccb9

• Liker 1
Lenke til kommentar

Først og fremst, ikke bruk de unyanserte svarene du får i denne tråden som grunnlag for hva du beslutter. At dette er det verste man kan gjøre utenom drap er bare tull.

Det du forteller om hvordan han har beholdt ting fra forholdet mellom han og jenta og lengden på forholdet tyder på at det har vært et ganske sterkt kjærlighetsforhold mellom de to, altså er det neppe noen kynisk ondsinnet handling fra han sin side.

Like fullt har han utnyttet et barn. Og måten du sliter med dette tyder på at du kanskje vil ha vanskelig for stole på han. Han har nødt til å åpne seg. Å legge dette bak seg uten at du kjenner til hele historien vil garantert ødelegge forholdet før eller senere.

Anonym poster: 5ee9a5bbdd6be88f0bfd5cdab77dccb9

Tusen takk :) det er egentlig det inntrykket jeg sitter igjen med, det er bare vanskelig å komme seg videre, dersom du forstår?

Lenke til kommentar

Slik eg har forstått det var det faktisk friviljug frå begge partar, og då har begge partar krav på respekt. Hadde det vore valdtekt hadde det sjølvsagt vore annleis.

En trettenårings fri vilje er ikke like gyldig som en voksens.

Endret av Isbilen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vel, han blir nøydd til å snakke om det, sida dette plagar deg. Dersom han får terapi i fengselet, kan du vere med på det?

Nei, han mottar ikke noe form for terapi i fengslet.. Jeg har spurt om det, og sagt at jeg gjerne vil ha parterapi sammens med han, men han har nok samme innstilling som mange andre menn, at han ikke vil.

Lenke til kommentar
Nei, han mottar ikke noe form for terapi i fengslet.. Jeg har spurt om det, og sagt at jeg gjerne vil ha parterapi sammens med han, men han har nok samme innstilling som mange andre menn, at han ikke vil.

Akkurat den stoltheita blir han nok nøydd til å svelgje. Rart at det ikkje er ein del av dommen å motta terapi.

Lenke til kommentar

Akkurat den stoltheita blir han nok nøydd til å svelgje. Rart at det ikkje er ein del av dommen å motta terapi.

Han la ikke sjult på noe, og har hele tiden fra den dagen han ble anmeldt tatt ansvar for sine handlinga og samarbeidet med politiet. Så jeg tror det er derfor han ikke har blitt pålagt noe terapi.

Lenke til kommentar

Eg vil anbefale terapi for dykk uansett. Dersom han ikkje vil, so er dette eit problem som eg ikkje helt veit korleis kan løysast. Eg avskyr ultimatum, men det kan hende du må true med å gå i frå han.

Takk for gode råd :) setter utrolig stor pris på det :D

Lenke til kommentar

Kjæresten din var/er hebefil, og det er helt normalt. Det at han har gått hele veien med denne jenta gjør jo saken til litt mer alvorlig enn som så, men dersom kjæresten din er fengslet for dette, så har myndighetene klart å fremstille han som et monster til skrekk og advarsel.

Det kan jeg med en gang fortelle deg at det er han ikke. Han fikk tre år for noe som jeg er sikker på at både dommer og aktorat selv har lekt med tanken om. Det han har gjort som er dumt her, er å utnytte en mindreårig. Det er det som er problemet, ikke at han tenner på 14-15-åringer i seg selv. Jeg håper du tar det i betraktning når du snakker med han om det.

Så er det jo også en grei indikasjon på at han ikke er en notorious child predator når han nå er sammen med en 24-åring.

Jeg synes det er begrenset hvor mye respekt seksualforbrytere fortjener.

Seksualforbrytere er mennesker, de også, og de fleste forbrytelser skjer av en eller annen grunn. Seksualforbrytelser er ofte et resultat av manglende selvtillit, manglende makt over egen kropp eller seksuell undertrykkelse i ung alder. Endret av Lime Canes
  • Liker 6
Lenke til kommentar

Jeg kan si meg enig med at det var feil av han å 'utnytte' ett ''barn'' i lovens forstand, men jeg ser faktisk ikke heeelt problemet.

Det eneste problemet jeg ser er at han var tiltrukket av en meget umoden, ung jente når han selv var midt i 20årene.

Altså.. jeg mener ikke å prøve å legge skyld på ''ofre'' her, men de hadde ett 'forhold' av og på i hele tre år, hvor denne ungjenta hadde flere muligheter til å ''backe ut'' og bare ignorere han. En 13åring er ikke så 'uskyldig' som folk skal ha dem til å være. Dette er IKKE pedofili.

Hvorfor tok 'forholdet' deres slutt, TS?

• Liker 4
Lenke til kommentar

Jeg kan si meg enig med at det var feil av han å 'utnytte' ett ''barn'' i lovens forstand, men jeg ser faktisk ikke heeelt problemet.

Det eneste problemet jeg ser er at han var tiltrukket av en meget umoden, ung jente når han selv var midt i 20årene.

Altså.. jeg mener ikke å prøve å legge skyld på ''ofre'' her, men de hadde ett 'forhold' av og på i hele tre år, hvor denne ungjenta hadde flere muligheter til å ''backe ut'' og bare ignorere han. En 13åring er ikke så 'uskyldig' som folk skal ha dem til å være. Dette er IKKE pedofili.

Hvorfor tok 'forholdet' deres slutt, TS?

Han sa at pga normene og reglene her i Norge ville de aldri bli akseptert som et par, før hun evt ble 16 år. Så selv om det var bare henne han var med, var det aldri noe offentlig forhold. Noe som etterhvert ble tolket fra hennes side at han var utro. Og hun ble veldig sjalu av seg. Derfor endte han det, pga at han forstod at hun ble for umoden.

Lenke til kommentar

Han sa at pga normene og reglene her i Norge ville de aldri bli akseptert som et par, før hun evt ble 16 år. Så selv om det var bare henne han var med, var det aldri noe offentlig forhold. Noe som etterhvert ble tolket fra hennes side at han var utro. Og hun ble veldig sjalu av seg. Derfor endte han det, pga at han forstod at hun ble for umoden.

Hah, der har du grunnen for hvorfor hun anmeldte han så jeg hadde slappet av hvis jeg var deg, hvis vi kun går utifra hva du forteller, og siden det ikke er noen mulighet å få en uttalelse fra politiet eller henne så er det kun det vi kan gå ut ifra.

Jeg er overbevist at hun var en slu, sjalu liten jente som ønsket 'hevn'.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Hah, der har du grunnen for hvorfor hun anmeldte han så jeg hadde slappet av hvis jeg var deg, hvis vi kun går utifra hva du forteller, og siden det ikke er noen mulighet å få en uttalelse fra politiet eller henne så er det kun det vi kan gå ut ifra.

Jeg er overbevist at hun var en slu, sjalu liten jente som ønsket 'hevn'.

jeg håper det, men samtidig kan det være at det var fryktelig for henne at det ble slutt også.. Ikke vet jeg...

Jeg har fått lest hans fulle avhør i saken, og dersom jeg ville høre saken ifra hennes side også hadde det bare vært for meg å kontaktet henne via facebook, men det vil jeg ikke. Selv om han har sagt at han forstår dersom jeg gjør det.

Problemet mitt er jo å slutte å tenke på det. Spesielt når jeg er hjemme hos han og ser tingene hennes og vet at det var her det skjedde (i den forstand at dette resulterte i at vi må være lenge borte ifra hverandre) og jeg lurer jo på om han tenker mye på henne ettersom han har valg å beholde sakene hennes, itilfelle hun vil ha de tilbake. Blant annet en Svane som hun gav til han og sa "ikke glem meg". Den står fortsatt plassert midt i stuen, noe som er lite kult å tenke på.

Lenke til kommentar

Kjæresten din visste godt at det han gjorde var ulovlig, moralsk forkastelig og trolig til skade for offeret. Men han gjorde det likevel. Din kjærlighet får deg nok til å la tvilen komme ham til gode, men du har ingen garanti for at dette er noe engangstilfelle i den forstand at han setter seg over både loven og medmennesker for å tilfredsstille seg selv. Jeg synes du burde takle dette ved å dumpe ham.

En sak har mer enn en side. At dette foregikk over tre år tyder på at han brydde seg om henne og ikke kun ønsket å utnytte henne. Hun var også i stor grad med på det, og selv om 13-åringer ikke tar fullstendig veloverveide valg, så gjør det saken litt mindre forkastelig.

Av alle brukerne i denne tråden, er det trådstarter som kjenner vedkommende best. Det høres ut som om han i etterpåklokskapens lys er klar over at han har gjort noe galt. Jeg synes at du skal være åpen for at han er blitt bedre og beholde en sunn skepsis. Men akkurat det siste bør gjelde uansett hvem man er sammen med.

Du bør også spørre deg om det egentlig er et problem at han var sammen med en 13-åring eller om du legger uforholdsmessig mye vekt på det fordi du misliker at han har hatt en kjæreste i det hele tatt og beholder ting fra den tida.

• Liker 3
Lenke til kommentar

En sak har mer enn en side. At dette foregikk over tre år tyder på at han brydde seg om henne og ikke kun ønsket å utnytte henne. Hun var også i stor grad med på det, og selv om 13-åringer ikke tar fullstendig veloverveide valg, så gjør det saken litt mindre forkastelig.

Av alle brukerne i denne tråden, er det trådstarter som kjenner vedkommende best. Det høres ut som om han i etterpåklokskapens lys er klar over at han har gjort noe galt. Jeg synes at du skal være åpen for at han er blitt bedre og beholde en sunn skepsis. Men akkurat det siste bør gjelde uansett hvem man er sammen med.

Du bør også spørre deg om det egentlig er et problem at han var sammen med en 13-åring eller om du legger uforholdsmessig mye vekt på det fordi du misliker at han har hatt en kjæreste i det hele tatt og beholder ting fra den tida.

Ja, av alle i denne tråden er trådstarter den som kjenner ham best, men hun er også den minst habile, ettersom hun elsker ham. Hun ber om råd, og min mening er på den ene siden av saken. Det er greit at du er uenig, men det virker nesten som om du kritiserer meg for å ytre meg.

Enkelte handlinger sier mer om personene som utfører dem enn andre, og jeg mener at seksuelle overgrep mot mindreårige viser at vedkommende er uhelbredelig moralsk forkvaklet. Særlig med tanke på at dette skjedde da han var 25.

Trådstarter sliter med tanken på forholdet og føler seg skitten, men ber om hjelp til å overkomme "utfordringen", som i dette tilfellet betyr å gå kraftig på akkord med seg selv. Dette mener jeg er selvdestruktivt. Han fortjener ikke at hun skal måtte grave ut en plass i seg selv for den slags overskridelser.

Lenke til kommentar

Det er greit at du er uenig, men det virker nesten som om du kritiserer meg for å ytre meg.

Det gjør jeg ikke.

Enkelte handlinger sier mer om personene som utfører dem enn andre, og jeg mener at seksuelle overgrep mot mindreårige viser at vedkommende er uhelbredelig moralsk forkvaklet. Særlig med tanke på at dette skjedde da han var 25.

Det behøver ikke å være grunnen. Forskning utført av The Choice Lab ( http://paraplyen.nhh.no/paraplyen/arkiv/2012/januar/the-choice/ ) har vist at fengselsinnsatte ikke har noe nevneverdig forskjellig moral enn andre grupper. Jeg er tilbøyelig til å tro at det også gjelder en del seksualforbrytere i tilfeller som ikke er klare voldtekter. Men folk kan av og til ta dårige valg, spesielt når de er påvirket av sterke følelser. Selv om du kanskje ikke er dømt for en seksualforbrytelse, har du sikkert tatt et dårlig valg en gang eller gjort noe du angrer på, du også, selv i voksen alder?

• Liker 5
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...